Now showing items 1281-1300 of 1695

    • Bullying in a girl’s world. A case study of a group of girls in a Norwegian school. 

      Vambheim, Nils Vidar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015-12-30)
      Symbolic forms of bullying (“soft” bullying) may be an underrated problem in discus-sions on bullying. A reason for this may be that the signals emitted from such events are often weak and incoherent, hence much of the information disappears before it reaches external parties. A second reason is that much information disappears due to problems of communication. Even more can get lost in attempts at ...
    • "Usynlige" språkvansker i skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse om språkvansker i skolen 

      Ballovarre, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Spesifikke språkvansker beskrives som et skjult handicap i litteraturen. Det er ikke lett å se eller høre at et barn har språkvansker og det er heller ikke lett å forstå eller diagnostisere vanskene (Lian & Ottem, 2007) Vansker med språket kan ofte være mer «synlig» i førskolealder enn i skolealder. Når barn med språkvansker kommer i skolealder kan de ha utviklet et tilsynelatende godt hverdagsspråk, ...
    • Analyse og presentasjon av naturfaglige data i Microsoft Office – Verktøy til beregning, skriving av formler og tegning av figurer 

      Haugland, Ole Anton (Book; Bok, 2015)
      Bearbeiding av data fra praktiske forsøk og feltkurs har en sentral plass i naturfagundervisninga i lærerutdanninga. Regneark er her et naturlig hjelpemiddel; spesielt ved bearbeiding av store datamengder. I min undervisning av lærerstudenter for ungdomstrinnet ved UiT Norges arktiske universitet erfarer jeg at de fleste studentene trenger opplæring for å kunne bruke regneark på en hensiktsmessig ...
    • Kepler, Galileo, Newton and the Constructive Ideas of Modern Science 

      Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2002)
      Nowadays science and Christianity are mainly seen as two completely separate contributions to our daily life and culture. In this paper I intend to argue that historically and conceptually, science and Christianity should in fact be seen as very closely related entities. The new kind of science, which was introduced about 400 yeas ago, was very much inspired by the Christian world-view which ...
    • Intelligent Design in Historical Perspective 

      Øhrstrøm, Peter; Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2007)
      The advocates of intelligent design hold that important properties or aspects of nature are intended i.e., that they are the results of intelligent planning and design. In other words, they maintain that some features of cosmos and nature (i.e., the physical universe and the living things) are caused by nonhuman intelligence. Nothing in particular is said about the nature of the designer. ...
    • Pionerer i realfag og teknologi 

      Jensen, Eivind Bråstad; Hald, Morten; Os, vibeke (Book; Bok, 2015)
      Åpningen av Teknologibygget ved UiT Norges Arktiske Universitet i 2015 er en milepæl for utviklingen av høyere utdanning og forskning innen realfag og teknologi i Norge. I den anledning synes vi det kan være grunn til å reflektere litt omkring oppstarten og utviklingen av disse viktige fagfelt i Tromsø. Vi utgir derfor et knippe med intervjuer av noen pionerer innenfor de viktigste disiplinene; ...
    • «Arbeid med tre i kunst og håndverk i Tromsøskolen.» Sentrumstapping som sammenføyningsteknikk 

      Hofsøy, Sander Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven har fokus på hvorvidt det legges til rette for treundervisning i Tromsøskolen, samt hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppleves som funksjonell og dekorativ. Målet med denne undersøkelsen er å få kunnskaps om faginnhold og undervisningspraksis i tre, samt hvordan det undervises i ulike sammenføyningsteknikker i tre i Tromsøskolen. Oppgaven består av en teoretisk ...
    • Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag. Et kvalitativt studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår tilpasset opplæring og praktiserer det i samfunnsfagundervisningen 

      Olsen, Stine Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Tittel på oppgaven er: Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag. Problemstillingen min er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere begrepet tilpasset opplæring, og hvordan realiseres det i samfunnsundervisningen? Metoden jeg har valgt er en kvalitativ forskningsdesign, med halvstrukturerte intervju som metode. Jeg intervjuet totalt 5 lærere. Mine ...
    • FN-rollespill i samfunnsfaget - en elevaktiv arbeidsform for stort læringsutbytte – også på ungdomsskolenivå 

      Nesland, Erlend Takle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne mastergradsavhandlingen bygger på data fra undersøkelser om pedagogisk bruk av FN-rollespillet. Arbeidet med mastergradsprosjektet startet høsten 2014. For å forstå modellen FN-rollespill som undervisnings- og læringsform, inkluderer min metodologi observasjoner av gjennomføringen av rollespillet. De tre nivåene som ble undersøkt var ungdomstrinnet, videregående skole og lærerutdanningen. ...
    • Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? 

      Mathisen, Ingrid Dahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Tema for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og problemstillingen som er belyst er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? I tillegg er problemstillingen utbygd med forskningsspørsmål som forsøker å se tematikken fra flere synsvinkler. De omhandler begreper som leseferdighet og lesekompetanse i tilknytning til ...
    • Elevers bruk av historiefaglige nøkkelbegreper. Hvordan operasjonaliserer elever på femte trinn nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål? 

      Losnedahl, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Jeg har i denne oppgaven undersøkt hvordan elever i femteklasse operasjonaliserer nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål. Dette er da nøkkelbegreper innenfor historiefaget, som skal hjelpe elevene å analysere historiske hendelser. Jeg har undersøkt elevenes bruk av kilde-, empati- og endringsbegrepet. I tillegg til å se på hvordan elevene benyttet begrepene, ville jeg sammenligne ...
    • Dysleksivennlig skole - en god skole for alle. En beskrivelse av en dysleksivennlig skole 

      Salin, Leena-Mari Iversen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Oppgavens formål er å avdekke kjennetegn ved dysleksivennlige skoler og deres praksis. Problemstillingen for oppgaven er "hva kjennetegner en dysleksivennlig skole?" Med fokus på leseopplæring og skoleutvikling er målet å beskrive en skole som har fått utmerkelse som dysleksivennlig skole. Gjennom en casebeskrivelse og analyse av sentrale funn har jeg kommet frem til kjennetegn ved skolens praksis, ...
    • Det gjensidige samspill mellom lærer og film. En film kan ikke stå på egne ben 

      Kristoffersen, Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i ”Hvordan øke læringsutbyttet ved mer bevisst pedagogisk bruk av film som læringsressurs i samfunnsfagundervisningen?”. Dette spørsmålet ble forsøkt svart med tre utdypende spørsmål om filmsjanger, didaktiske valg med film som læringsressurs, og om noen disipliner i samfunnsfag er bedre tjent med film enn andre. Oppgaven baserer seg på teori fra flere forfattere ...
    • "Jeg har opplevd mye skriveglede. Sikkert nok til å fylle hele jorda!" Et digitalt samskrivingsprosjekt på mellomtrinnet 

      Ringerike, Thea (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven omhandler digital samskriving blant mellomtrinnselever, og har fokus på skriveglede og samarbeidslæring. Studien ble gjennomført i to klasser på femte årstrinn, og datamaterialet består av observasjonsnotater og elevlogger. Hovedspørsmålet som belyses er som følger: Hvordan påvirker digital samskriving elevers skriveglede på mellomtrinnet? Dessuten var det også et mål å finne ...
    • «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk 

      Fagerli, Birgitte; Fagerli, Vibeke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven handler om tre ulike skolers erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i fagene samisk og norsk. All opplæring i skolen er planlagt og organisert med utgangspunkt i læreplanverkene Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2006 – samisk. Et mål i læreplanene i samisk og norsk er å utvikle elevene til funksjonelle tospråklige talere. Formålet med prosjektet er å finne ...
    • Når is framstår som hardt vann. Om metaforer i elevtekster skrevet av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet 

      Dørum, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Metaforer er ofte noe som er problematisk når man snakker om minoritetspråklige elever og skriveopplæring på andrespråket, og denne teksten utfordrer problemtenkingen rundt temaet. Teksten handler om læreres erfaringer med metaforer i skriveopplæringen av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet: om metaforer blir brukt skriftlig av minoritetsspråklige elever, hvordan de kan deles inn, hvordan ...
    • "Kulturelle ulikheter gjør livet mer verdifullt." En kasusstudie om flerkulturelle perspektiver i norskfaget 

      Carlsen, Ida Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive det flerkulturelle perspektivet i norskfaget gjennom en kasusstudie hvor et variert utvalg kvalitative metoder tas i bruk: dokumentanalyser, utforskende samtaler, klasseromsobservasjon og kvalitativt intervju. Studien har hatt et spesielt fokus på arbeid med tekster som kan tematisere kulturelt mangfold på ulike måter, og den avgrenser seg ...
    • Hva kan nasjonale prøver fortelle om norske elevers prestasjoner i regning og brøk? En utforskende studie av nasjonale prøver i regning 2014 

      Torbergsen, Kristina; Brandsegg, Renate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Denne masterstudien i matematikkdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: Hva kan nasjonale prøver fortelle om norske elevers prestasjoner i regning og brøk? Dette blir knyttet opp mot hvilken innvirkning alder, kjønn og bosted har på norske elevers prestasjoner, samt brøkutvikling over tid. Utvalget har bestått av omtrent 170 000 norske elever på femte, åttende og niende trinn som gjennomførte ...
    • Minoritetsspråklige elever i matematikk. En kvalitativ studie av minoritetsspråklige elevers divisjonsstrategier 

      Skrivervik, Marte; Lotternes, Ingrid Wikeland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne studien har tittelen: Minoritetsspråklige elever i matematikk. Hensikten med studien er å bedre forståelsen av hvordan minoritetsspråklige elever løser divisjonsoppgaver innenfor naturlige tall. Vi har hatt fokus både på hvordan elevene tenker når de løser divisjonsoppgaver, og hvordan deres flerspråklighet påvirker oppgaveløsningen. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, ...