Now showing items 1321-1340 of 1695

    • "Her er rom for alle, men ikke for alt". En kvalitativ studie om organisering av undervisning til det beste for flerspråklige elever. 

      Li, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Utgangspunktet for mitt prosjekt er det økende mangfoldet i skolen, og jeg synes derfor det er viktig å sette fokus på de flerspråklige elevene. I denne masteroppgaven ønsker jeg å få et nærmere innblikk i skolehverdagen til de flerspråklige elevene i begynneropplæringen. Jeg har sett nærmere på hvordan lærerne organiserer undervisningen, og problemstillingen har som mål å søke svar på om de ...
    • Koding som digital grublis. En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering 

      Iversen, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Dette prosjektet viser hvordan læringsstrategiene til elevene påvirkes gjennom programmering i Scratch. Elevene jobber problemløsende, men benytter få problemløsningsstrategier. Prosjektet går ut på å undersøke om, og hvordan elever på mellomtrinnet jobber problemløsende i programmering, og om de benytter seg av de kjente problemløsningsstrategiene. Prosjektet er en kvalitativ studie hvor det er ...
    • Pedagogisk entreprenørskap - en fremmed fugl i skolen 

      Håvardsen, Hilde Natalie Pedersen; Adolfsen, Tine Alice (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Vi ønsket å finne ut hva pedagogisk entreprenørskap er i skolen. Dette gjorde vi ved å foreta tekstanalyse av den generelle delen av LK06, samt støttedokumenter. Vi utførte også åpent intervju av to lærere og fire elever fra mellomtrinnet. I vår analyse av Generelle delen fant vi ut at begrepet pedagogisk entreprenørskap ikke blir nevnt direkte, men i stedet gjennom ord som kan hevdes å bety det ...
    • Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen? En sammenligning av en liten og stor klasse, med fokus på matematisk innhold, tidsbruk, elevaktivitet og hjelp fra læreren 

      Bjerkmo, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen?, er en kvalitativ studie hvor det sees på hvordan antall elever kan påvirke fire faktorer (matematisk fremstilling, tidsbruk og deltakelse og hjelp fra læreren) av matematikkundervisningen i to 5. klasses matematikkundervisning. Problemstillingen for studiet er: Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen? ...
    • Kombinasjonen akrylplast og lys i emnet Teknologi og design 

      Basma, Kine Johansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Masteroppgaven fokuserer på lyssetting av bearbeidet akrylplast og hvordan dette kan brukes i emnet Teknologi og design. Forskningsspørsmålet er: Hvilke estetiske uttrykk oppstår når bearbeidet akrylplast lyssettes, og hvordan kan bearbeidet akrylplast i kombinasjon med kunstig lys inngå i emnet teknologi og design? Gjennom utprøving i lysstetting av bearbeidet akrylplast har jeg fått ulike ...
    • Faktorer med betydning for matematikkprestasjoner på 4. trinn. En kvantitativ analyse av data fra TIMSS. 

      Hætta, Kai Ante (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom elevsvarene og matematikkskår i TIMSS for elever på 4.trinn i Norge. I dette arbeidet har jeg brukt de statistiske metodene; prinsipal minste kvadraters metode (PLS), korrelasjonsanalyser, prinsipal komponent analyse (PCA), kovariansanalyse og multippel lineær regresjon. Flere spørsmålsvariabler hadde sammenheng med matematikkskår og av ...
    • Using pre-speaking activities to increase pupils’ oral confidence in English 

      Skardal, Ida-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      The purpose of the present study is to examine the effect of ‘The English Mode’ (TEM) in increasing pupils’ oral confidence in English. TEM is a self-constructed method, which contains pre-speaking activities that focus on authentic and spontaneous communication. Observation and experiences in schools show that many pupils do not participate orally in class, and are reluctant to speak English during ...
    • Alternativ muntlig kommunikasjon i matematikk. Fra et tradisjonelt til et alternativt muntlig kommunikasjonsmønster 

      Aronsen, Frederic (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I masteroppgaven fokuseres det på alternativ muntlig kommunikasjon i matematikkundervisningen for elevene. Hensikten med undersøkelsen var å få en forståelse for hvordan det tradisjonelle IRF kommunikasjonsmønsteret (Lemke 1990:8, Grevholm 2013:241), som tradisjonelt er blitt brukt i matematikkundervisningen, kan endres ved at lærer legger til rette for alternativt muntlig kommunikasjon i ...
    • Kommunikasjon som virkemiddel for læring. Et kvalitativt case-studie som belyser ulike faktorer knyttet til kommunikasjon i matematikk. 

      Hansen, Knut Vidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fokuset i denne studien er på hvordan den matematiske kommunikasjonen påvirker elever på 7. trinn innenfor emnet volum ved ulike tilnærminger. Kommunikasjon i matematikk er essensielt for å utvikle den relasjonelle forståelsen i matematikk. Innenfor dette har jeg gjennomført et kvalitativt case-studie og gjort lydopptak av elevarbeid i mindre grupper som jobber mot to forskjellige tilnærminger; en ...
    • Engelsk i den fådelte skolen. Tilpasset opplæring i engelskfaget med aldersblanding 

      Hundstad, Tom-Olav (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne oppgaven spør og drøfter jeg hvordan lærere ved en fådelt skole organiserer engelskundervisningen gjennom sin fortolkning av prinsippet om tilpasset opplæring. Oppgaven har basis i det sosiokulturelle perspektivet for læring, med teori grunnlagt i tilpasset opplæring, engelsk fagdidaktikk og aldersblanding i den fådelte skolen. Jeg har brukt observasjon og intervju som forskningsmetoder for ...
    • "Lærer-i-rolle", et bidrag i skriveopplæringen? Pedagogisk utviklingsarbeid gjennom et aksjonsforskningsbasert singlecase-studie. 

      Brox, Åse Cecilie; Berglund, Kristine Olive (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan den dramapedagogiske metoden «Lærer-i-rolle» kan bidra i skriveopplæringen på småtrinnet. I masteroppgaven vil vi fokusere på hva metoden lærer-i-rolle tilførte skriveopplæringen. Problemstillingen vår belyser vi gjennom kvalitative forskningsmetoder i form av ulike typer kvalitative forskningsintervju, observasjoner og elevtekstanalyser. ...
    • Drømmelæreren - en kvalitativ studie om ulike elevers drømmelærer 

      Bjørklund, Ulrikke Elise Nilsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Jeg har i min oppgave tatt for meg hvordan ulike elever beskriver det mye omdiskuterte begrepet drømmelærer. Problemstillingen min lyder «På hvilken måte beskriver ulike elever sin drømmelærer?». Å være lærer handler i stor grad om bruk av klasseledelse. Klasseledelse et høyaktuelt tema i dagens skole som omfavner mye. Jeg valgte derfor ut hovedkategorier innenfor temaet som jeg mener er relevant i ...
    • Dannelse i en digital nettalder 

      Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2010)
      Dette kapitlet tar for seg nye utfordringer vi står overfor gjennom de digitale nettverk med global rekkevidde. Digitale nett skaper muligheter, men åpner også for betydelig risiko, sårbarhet og problemer. Internett og internasjonaliseringen gjør det nødvendig å tenke nytt om dannelse. Hva er nettvett og digital dømmekraft? Hvilken viten behøves for å kunne orientere seg i kunnskapssamfunnet? ...
    • En del av helheten? Hvordan elever med høy måloppnåelse opplever å være faglig inkludert 

      Mathisen, Alf Rune Planting (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-17)
      Formålet med denne case-studien er å undersøke om elever med høy måloppnåelse opplever faglig inkludering i skolehverdagen sin og elevens opplevelse av lærerens rolle for motivasjon av læring. Elevenes synspunkter på hvordan de selv mener skolen best kan tilrettelegge i best mulig grad for at elever med høy måloppnåelse oppnår mestring og utfordringer på sitt nivå. Hva er faglig inkludering i et ...
    • Klasseledelse og undervisningsforstyrrende atferd. Hvordan arbeider lærere gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkluderende og tilpasset opplæring 

      Muri, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-13)
      Problemformuleringen søker svar på hvordan lærere arbeider gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkludering og tilpasset opplæring. Undersøkelsen er kvalitativ med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden er intervju av tre kontaktlærere på femte til syvende klassetrinn. Funnene viser at lærerne arbeider aktivt for å hindre at ...
    • Ingen er bare det du ser. Noen faller fra, men stadig flere blir igjen – et studie om gjennomføring i videregående skole 

      Gjerdrum, Åse Marie; Krudtå, Turid Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-29)
      SAMMENDRAG Formålet med studiet vårt er å øke innsikten i skolens og lærerens rolle for ungdommers gjennomføring i videregående skole. Vi ønsker å formidle et bidrag til diskursen om frafall gjennom å synliggjøre og beskrive hva det er som gjør at ungdommer i risikogruppen for frafall klarer å gjennomføre. Samtidig ønsker vi å gi et bidrag til diskusjonen rundt tilpasset opplæring i videregående ...
    • Hva oppfatter minoritetsspråklige elever på videregående skole som viktige faktorer for god norskopplæring? En kvalitativ intervjustudie 

      Børsvik, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-30)
      Tre informanter, alle minoritetsspråklige elever i videregående skole, har bidratt til å belyse problemstillingen ”Hva oppfatter minoritetsspråklige elever på videregående skole som viktige faktorer for god norskopplæring?” Deres informasjon representerer grunnlaget for masteroppgavens forskningsfunn. Forskningsfunnene blir hovedsakelig drøftet og sett i lys av forskning og teori om tilpasset ...
    • «Samme behandling selv om jeg ikke skjønner noe» - Om sammenhengen mellom lav måloppnåelse og faglig inkludering 

      Sjøblom, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-18)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fenomenet faglig inkludering knyttet til elever med lav måloppnåelse. Formålet med studien var å finne ut hvilken sammenheng det er mellom lav måloppnåelse og elevers opplevelse av faglig inkludering. Studien er gjennomført som en tematisk livshistorie der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine opplevelser fra skolehverdagen. Begrepet faglig ...
    • Rektors arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? 

      Østigård, Bjørnar Hansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? Det er gjort intervju av rektorer på tre ulike ungdomsskoler for å undersøke hvordan det på ledelsesnivå arbeides med tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever. Skolene har ulike tilnærminger i forhold til å imøtekomme dette. Oppgaven viser blant annet at rektors ...
    • Effekt av et intensivt lesetreningstiltak 

      Lie, Morten H. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      I denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt. Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning ...