Now showing items 1341-1360 of 1695

    • "Jeg er bekymret": En aksjonsforskningsstudie om læreres arbeid med barn som vekker bekymring. 

      Haldorsen, Øyfrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-12)
      Min masterstudie har følgende problemstilling: "Hvordan kan lærere, ved hjelp av aksjonsforskning, få kunnskaper i arbeidet med barn som vekker bekymring?" Utvalget i mitt aksjonsforskningsprosjekt har vært syv lærere ved en privatskole i Oslo. Som nevnt er aksjonsforskning sentralt. Det er et teoretisk, vitenskapsteoretisk og metodologisk utgangspunkt i dette masterprosjektet. Metoden som har vært ...
    • Tilpasset opplæring i lesing. En kvalitativ studie av hvordan kartleggingsprøven i lesing påvirker pedagogisk praksis i en videregående skole. 

      Nilsen, Ruth lillian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-15)
      Masteroppgaven handler om forholdet mellom kartleggingsprøven i lesing og tilpasset opplæring. Ved hjelp av fire forskerspørsmål prøver jeg å danne meg et nyansert bilde av hvilke praksiser som gjelder i en videregående skole. Nyanseringen går ut på å avklare hvilke erfaringer og oppfatninger som er gjeldende rundt begrepene lesing, læringsstrategier, tilpasset opplæring og vurdering. I arbeidet med ...
    • Språkets betydning i matematikkfaget - elevers lesestrategier og løsingsstrategier i arbeid med tekstoppgaver 

      Kubat, Zdravko (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-22)
      Studien handler om hvilke lesestrategier og løsingsstrategier elever på 5. trinn benytter seg av når de løser tekstoppgaver i matematikk.
    • Elever med miljøhemming - hvordan opplever de sin skolehverdag? Hvordan formidler miljøhemmede elever i den videregående skolen at tilretteleggingen utøves i skolehverdagen? En hermeneutisk innholdsanalyse av avisartikler med miljøhemming som tema. 

      Isaksen, Mona Tau (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)
      Datamaterialet i denne masteroppgaven er avisartikler med temaet miljøhemming. Metoden er hermeneutisk innholdsanalyse. Fokuset rettes mot elevers/foreldres fortellinger: om/hvordan tilretteleggingen utøves i skolehverdagen i videregående, samt stigma og holdninger som kommer frem. Miljøhemming er en samlebetegnelse for ulike former for overfølsomhet for noe i miljøet. Dette gir uttalt sykdom og ...
    • Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn 

      Berg, Vibeke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-12)
      I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinn. Jeg har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen opplever det å starte opp med nye 8.trinns elever. Spørsmålene til informantene har gått på blant annet informasjonsoverføring og tidsperspektiv i overgangsprosessen. Jeg har gjort denne undersøkelsen for å finne ut om det områder i overgangsprosessen som fungerer ...
    • Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? 

      Søreng, Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen ...
    • Påvirker ordforståelse og fonologiske ferdigheter utviklingen av avkodingsferdigheter? 

      Grime, Erna Birgithe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Jeg har gjort en undersøkelse der tema er å finne ut noe om det er slik at ordforståelse og fonologiske ferdigheter påvirker utviklingen av avkodingsferdigheter. Undersøkelsen har omfattet et utvalg på fem barn. De har blitt testet med Språk 6-16 (i november i første klasse), deltestene Likheter og Ordforståelse i WISC-IV( i november i første klasse) og LOGOS ( i februar i første klasse og november ...
    • Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» 

      Bakken, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å ...
    • Effekt av logopedisk behandling i forbindelse med talevansker. Ervervet hjerneskade 

      Engan, Randi Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Formålet med denne studien har vært å finne ut av følgende problemstilling: Hvilket logopedisk behov har en person med talevanske som følge av ervervet hjerneskade? I hvilken grad kan en intensiv, individuelt tilpasset logopedisk behandling innenfor en tidsramme på to uker bidra til bedring? Gjennom en kvalitativ undersøkelse og kasusstudie har jeg arbeidet med et intensivt behandlingsopplegg. ...
    • Språkrelaterte vansker hos minoritetsspråklige barn, is i magen … eller grunn til bekymring. 

      Elverum, Laila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Prosjektets tema er på hvilken måte kan skolen avdekke språkvansker hos minoritetsspråklige elever på et tidligst mulig tidspunkt og hvilke pedagogiske konsekvenser har det for undervisningen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å belyse utfordringene rundt minoritetsspråklige elevers andrespråklæring og forståelsen av vanskene på bakgrunn av andrespråklæring eller en kombinasjon av andrespråklæring ...
    • Inkludering i skolen? - kan elevene sies å være inkludert i et segregert tilbud? 

      Nilsen, Linda Flage (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-29)
      Skolen har vært med på mange endringer opp gjennom tidene, og endringene har vært store. Vi har vært gjennom en tid der noen ble ekskludert fordi de ikke ble ansett som utdanningsdyktige, til en tid der alle skulle integreres i den ordinære skolen, til der vi er i dag. En inkluderende skole. En skole der det skal være plass til alle, der alle kan få utvikle seg ut fra sine behov og forutsetninger. ...
    • Ungdom i sorg og krise, og tanker om å bli ivaretatt av skolen når kriser rammer 

      Olsen, Ann-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-07-03)
      Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Problemstilling: Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Hypotese: Jeg har en følelse av at lærerne synes det er vanskelig og møte sørgende barn, og at lærerne har for lite kompetanse til å møte elevene når disse situasjoner oppstår.
    • Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. 

      Eriksen, Line-Marie Bakkevoll; Hemmingsen, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven ...
    • Samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom. En kvalitativ studie av hva fagpersoner forteller om planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom 

      Jensen, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      Denne oppgaven er skrevet ut fra problemstillingen: Hvordan beskriver fagpersoner planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom? Den belyser teori om Aspergers syndrom, effekt av samtalegrupper samt andre viktige forhold i tilknytning til samtalegruppe, som kommunikasjon, veiledning og psykoedukasjon. Fire informanter fra nettverket «Nasjonalt ...
    • Barn med minoritetsspråklig bakgrunn og språkvansker. Et kvalitativt studie av barnehagelæreres erfaringer. 

      Johansen, Ann Bente (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      Problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelæreren i barnehagen av språkvansker blant barn med minoritetsspråklig bakgrunn? Språkvansker omtales gjerne som en skjult vanske, i og med at vanskene ofte avdekkes og kartlegges sent. Likevel er språkvansker et relativt vanlig problem blant barn i førskolealder. I styringsdokumenter knyttes tidlig innsats opp mot barn med minoritetsspråklig ...
    • Å formidle et fagstoff. Hvordan kommunisere og anskueliggjøre et tema i undervisning. 

      Larsen, Maud-Erna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      Masteroppgaven omhandler fenomenet "formidling av fagstoff og gir et lite bilde om - Hvordan kommunisere og anskuliggjøre et fagstoff i faget naturfag på ungomsskolen. Jeg har observert en lærer i undervisning der jeg har sett på hvilke språk - og handlingsvalg læreren gjør i praksisfeltet. Oppgaven omhandler og hvilke didaktiske refleksjoner som ligger til grunn for valg og differensieringstiltak ...
    • Motivasjon og læring. En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring 

      Simensen, Birgit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring.
    • Bedre læringsmiljø! Hvordan? En studie av hvordan lærere tenker at de arbeider for å skape god relasjon til sine elever. 

      Sandberg, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      En studie av tre læreres subjektive oppfattelse av hvordan de arbeider med lærer-elev relasjon begrenset til; lærers syn på relasjon i forhold til god klasseledelse, lærers støtte av elever, lærers oppfattelse av sin rolle i forhold til elevenes trygghet og tillit, elevenes motivasjon og engasjement i egen læring, og om lærere/skolen har relasjon som tema på felles arbeid. Studien er kvalitativ ...
    • Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon? 

      Martinsen, Bente Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-13)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon». Jeg har i studien hatt spesiell fokus på kommunikasjon som skjer rundt det faglige i klasserommet, og har begrenset studiene til å se på kommunikasjon i form av spørsmål, svar og kommentarer. Skolen hvor jeg fikk anledning til å gjennomføre mine observasjoner ...
    • ”Vi e små, men vi e mange”. Oppdagelsen av egen samisk fortid blant ”Riddu Riđđu generasjonen” i Gàivuotna-Kåfjord 

      Lervoll, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007)
      I denne teksten søker jeg å forstå hva som ligger til grunn for revitalisering av samisk identitet blant folk som tidligere har forstått seg selv som norsk. Jeg tar utgangspunkt i egne erfaringer, og den samiske kulturreisningen som har skjedd i Nord-Troms kommunen Gàivuotna-Kåfjord de siste 30 årene. Jeg er oppvokst i kommunen, og er selv en av de kåfjordingene som har valgt å endre etnisk ...