Now showing items 1401-1420 of 1695

    • Et lærende fellesskap i hjem og skole - Med hode og hjerte i skolen 

      Nøstvik, Stein Are; Lilleby, Solrunn; Sørensen, Wenke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)
      I masteroppgaven vår vil vi se om vi finner noen sammenhenger mellom foreldrenes medvirkning i skolearbeidet, elevens faglige resultater og familiens sosioøkonomiske bakgrunn. I forskningsarbeidet er det gjennomført studie av to skoler der vi har valgt å gjennomføre en spørreundersøkelse blant foreldrene på ett trinn og knytta resultatene fra nasjonale prøver opp mot svaret til respondentene. Videre ...
    • "Skal vi no være med på noe no igjen?" - En kvalitativ studie av endringsprosesser og endringsledelse i skolen. 

      Eliassen, Gry Anita; Holst, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)
      Denne masteroppgaven er basert på aksjonsforskning i egen kommune. De økende endringskravene i norsk skole krever at skoleeier og skoleledere innehar relevant kunnskap om endringsprosesser og ledelse av endringsprosesser som fører til varige endringer i skolen. Målet med endringsprosessene er å oppfylle skolens samfunnsmandat. I vår kommune ble det vedtatt å innføre skolemåltid og fysisk aktivitet ...
    • Prestasjonskultur i skolen 

      Vik, Sturla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-09)
      Denne masteroppgaven handler om prestasjonskultur i skolen. I oppgaven forsøker jeg å identifisere nærværet av en prestasjonskultur i et utvalg skoler, basert på teorier med ulik innfallsvinkel. For å kunne definere begrepet prestasjonskultur i denne sammenhengen, har jeg presentert en teoretisk tilnærming som er delt inn i tre perspektiv: Management, toppidrett og skole. Fra disse perspektivene har ...
    • Estetiske fags betydning for læring og dannelse. Hvordan kan lærere bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen? 

      Monsen, Lin-Ingvild Holmgren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Gjennom min master oppgave i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring, har jeg sett på estetiske fags betydning for læring og dannelse. Jeg har ønsket å finne ut noe om hvordan lærere kan bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen. Jeg har sett på hvordan de estetiske fagene kan fremme inkludering og skape motivasjon, og styrke elevenes selvbilde som en del av dannelsesprosessen. ...
    • Tilpasset opplæring : Samisk som andrespråk i grunnskolen 

      Klemetsen, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-16)
      Fokuset ligger på erfaringene til samisklæreren som underviser i samisk som andrespråk utenfor de samiske kjerneområdene.Hvilke faktorer ser lærerne må være oppfylt for at de skal få til en best mulig samiskundervisning i de kommunene og hvordan tolker de metodene de bruker i undevisningen.
    • Inkludering i barnehage i Norge og Russland : en komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage 

      Poryadina, Arina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-14)
      Inkludering i Norge og Russland. En komparativ studie av hvordan pedagoger i barnehage opplever at barn med særskilte behov inkluderes i barnehage. Formålet med min oppgave er å gjøre en kvalitativt orientert sammelignende studie av forestillinger om fenomenet inkludering blant norske og russke barnehagelærere. Oppgaven forsøker å gi et bilde på hvordan det arbeides med inkludering i forsjellige ...
    • Hvordan blir undervisningen lagt til rette for de spesielt flinke elevene i småskolen? 

      Brox, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Etter mine erfaringer i skolen mener de fleste lærerne at tilpasset opplæring er viktig, men at det på samme tid er vanskelig å få omsatt dette i praksis. Etter min mening er det utfordringer med tilpasset opplæring både for de svake og for de spesielt flinke elevene fordi lærere ofte ser at elever faller igjennom Når man snakker med lærere oppgir de ofte ressursmangel som grunn for at det er vanskelig ...
    • Et barn i dine hender - en undersøkelse av ICDP-programmets potensial for å utvikle relasjonskompetanse i skolen 

      Krøyserth, Agnethe Ingvild Linnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Funn: De fem informantene har gitt informasjon om hvilke inntrykk fra programgjennomføringen som har uthevet seg, om innholdet i filmene, om ny og gammel kunnskap, om bevissthet, tanker og holdninger. De har også gitt informasjon om endringer i praksis, verktøy i samtale, og refleksjoner over de tre dialogene, i forhold til egen hverdag. Oppsummering: Resultatene i undersøkelsen viser at det har ...
    • Ervervet døvblindhet og arbeidsliv 

      Lund-Hansen, Anelin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Det finnes lite forskning på området ervervet døvblindhet og arbeidsliv. I spesialpedagogisksammenheng vil døvblinde representere en minoritetsgruppe som risikerer å bli ekskludert, med mindre vi kan tilrettelegge for deltakelse. Grunnen til at dette vil være relevant å belyse, er at personer som får diagnosen sent kan da ha vært gjennom et utdanningsløp, de står ferdig utdannet, og klar for å komme ...
    • Et barn med autismespekterforstyrrelse sin skolehverdag - en case-studie 

      Øien, Roald Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      Avhandlingen tar for seg sentrale teoretiske begreper knyttet opp mot autismespekterforstyrrelser, opplæringsloven, og stigmatisering. Den er videre tuftet på en case, og er en case studie av en jentes opplevelser med å være annerledes i skolen, sett igjennom foreldrenes øyne. Oppgaven fokuserer forøvrig på opplæringstilbud, behov for kompetanse og rettigheter ovenfor en gruppe barn med utviklings ...
    • Voksnes læring på arbeidsplassen. En kvalitativ studie av voksenlæring, sett i lys av prosjektet Tidlig innsats 

      Daniloff, Merete; Andersen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-04-12)
      Hvordan kan vi forstå voksnes læring på arbeidsplassen gjennom å bruke prosjektet tidlig innsats som eksempel? Vi tar utgangspunkt i teoretikerne Lave og Wenger med fokus på situert læring og praksisfellesskap og Knud Illeris forståelse av den voksne som lærende. Tidlig innsats er et prosjekt i Alta kommune som skal lære pedagogisk personale å gi barn som trenger det en tidlig innsats for å forebygge ...
    • Tidlig innsats ved matematikkvansker - Matematikklæreres erfaringer med matematikkvansker og regneprøven 

      Tønnessen, Ida Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-10)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan kan matematikklæreren bidra til tidlig innsats for elever med matematikkvansker?» Jeg har i studien hatt et særlig fokus på obligatorisk kartleggingsprøve i tallkunnskaper og regneferdigheter for 2. trinn (Regneprøven). For å utdype problemstillingen ble tre forskningsspørsmål formulert: Hva er lærerens erfaringer med Regneprøven? Hva legger læreren i begrepet ...
    • Redirecting, progressing, and focusing actions-a framework for describing how teachers use students' comments to work with mathematics 

      Drageset, Ove Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      n order to describe and analyze teachers’ orchestrating of classroom discourse, detailed descriptions of teachers’ comments and questions are critical. The purpose of this article is to suggest new concepts that enable us to describe in detail how teachers use or do not use students’ comments to work with the mathematical content. Five teachers from upper primary school (grades five to seven, students ...
    • Sami Culture and Values - A Study of the National Mathematics Exam for the Compulsory School in Norway 

      Fyhn, Anne Birgitte; Nystad, Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Norway ratified the ILO convention 169 concerning indigenous and tribal people in independent countries in 1990. In accordance with the convention the education programs for the Sami shall address their value systems and their cultural aspirations. Our aim is to investigate the implementation of this convention. The focus is on how Sami values are reflected in the national mathematics exam for the ...
    • "Vi er like mye sosialarbeidere som lærere": Pedagogers opplevelse av å kunne ivareta psykisk helse hos barn og unge med flyktningbakgrunn 

      Skogstad, Julie Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-02-01)
      Bakgrunn, formål og problemstilling: Forskning viser at psykiske plager og lidelser er en av de største helsemessige utfordringene vi står overfor i samfunnet vårt. Konsekvensene for den enkelte som rammes, kan vise seg i form av funksjonsnedsettelser på flere livsområder. I tråd med regjeringens satsing på psykisk helse hos barn og unge, har skolen blitt utpekt som en viktig forebyggingsarena. ...
    • Internet-enabled pulmonary rehabilitation and diabetes education in group settings at home: a preliminary study of patient acceptability 

      Burkow, Tatjana; Vognild, Lars Kristian; Østengen, Geir; Johnsen, Elin; Risberg, Marijke Jongsma; Bratvold, Astrid; Hagen, Tord; Brattvoll, Morten; Krogstad, Trine; Hjalmarsen, Audhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Background: The prevalence of major chronic illnesses, such as chronic obstructive pulmonary disease (COPD) and diabetes, is increasing. Pulmonary rehabilitation and diabetes self-management education are important in the management of COPD and diabetes respectively. However, not everyone can participate in the programmes offered at a hospital or other central locations, for reasons such as travel ...
    • Darwin’s Perplexing Paradox : Intelligent Design in Nature 

      Thorvaldsen, Steinar; Øhrstrøm, Peter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Today, many would assume that Charles Darwin absolutely rejected any claim of intelligent design in nature.However, review of his initial writings reveals that Darwin accepted some aspects of this view. His conceptualization of design was founded on both the cosmological and the teleological ideas from classical natural theology. When Darwin discovered the dynamic process of natural selection, ...
    • Indigenous teachers’ experiences of the implementation of culture-based mathematics activities in Sámi school 

      Nutti, Ylva Jannok (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      The goal of Indigenous education is that it should be approached on the basis of the Indigenous language and culture; this is also the case with Sámi education. The Sámi School Board has stated that all teaching in Sámi schools should be culturally based, despite the fact that Sámi culture-based teaching is not specifically defined. Therefore, teachers themselves must adapt the teaching and as ...
    • Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø 

      Køller, Hans-Georg; Olufsen, Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og ...
    • Effect of high intensity activity on children’s aerobic power 

      Brøgger, Rein Magnus Jensen; Mathisen, Gunnar; Pettersen, Svein Arne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Several studies in recent years have reported significant fitness improvements in children after exercise interventions, given sufficient training intensity, frequency and duration. However the knowledge of how fast children respond to exercise is limited and most research protocols are performed on cycle ergometers or other training devices using exercise programs are not applicable for practical ...