Now showing items 301-320 of 1840

    • Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til handlingskompetanse hos elever i barneskolen? 

      Killengreen, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan undervisning om arter i nærmiljøet bidra til økt handlingskompetanse hos elever i barneskolen?» For å støtte opp under problemstillingen ble følgende forskerspørsmålene benyttet: «Hvilke artskunnskaper har elevene utviklet i løpet av perioden?», «På hvilken måte har elevenes holdning til humler ...
    • Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett 

      Ballari, Mats (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om ...
    • Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? 

      Larsen, Eirin; Iversen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne oppgaven presenteres etableringen av et utviklingsteam på tvers av tre skoler. Problemstilling for studien er: Hvordan kan et utviklingsteam bidra til å utvikle lærernes kompetanse i tilpasset opplæring? Studien bygger på et teoretisk grunnlag innenfor distribuert ledelse, det profesjonelle læringsfellesskapet, skolen som lærende organisasjon, og inkludering og tilpasset opplæring. Studien ...
    • Subtraksjon gjennom problemløsning og godt samarbeid. En kvalitativ studie om hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjon gjennom problemløsning 

      Solheim, Signe Elise Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan elever på 2.trinn jobber med subtraksjonsoppgaver i problemløsning. Studien undersøker hvilke strategier elevene bruker når de løser ulike subtraksjonsoppgaver og hvordan elevene samarbeider og kommuniserer under problemløsning. Det er gjort en del forskning på dette feltet, men lite om hvilke strategier norske elever bruker under subtraksjon, samt hvordan ...
    • Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen? 

      Gundersen, Marlene S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)
      Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ...
    • Kritisk literacy i norskfaget. En kvalitativ studie om hvilke spørsmål et utvalg lærere stiller i undervisning, og deres refleksjoner knyttet til egen undervisningspraksis 

      Samuelsen, Marius Riise; Simonsen, Sandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er kritisk literacy. Hensikten med studien er å undersøke hvordan et utvalg på tre lærere underviser for å utvikle kritisk literacy som kompetanse og ferdighet. For å undersøke dette, har det blitt sett på hvilke spørsmål lærerne stiller i undervisning. Refleksjoner rundt deres egen undervisningspraksis som kan utvikle kritisk literacy har også blitt undersøkt. Den ...
    • ‘I think reading is fun, right up to the point where I have to write something about it’. Action Research on the influence of Extensive Reading on pupils’ relationship towards reading English literature 

      Pedersen, Maren Langseth; Grann, Hildur (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)
      This study examines lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature and how the implementation of Extensive Reading can influence said relationship. The thesis question is: How may a period of facilitated Extensive Reading influence lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature? Using Action Research, the thesis question was investigated ...
    • «Å lære å håndtere meningsbrytninger» 

      Bakkejord, David (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag er et fag som ikke nødvendigvis har rette og gale svar, noen ganger er temaene åpen for diskusjon. På grunn av dette er samfunnsfag ett passende fag for å utvikle demokratisk aktive medborgere. Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan samfunnsfagslærere på ungdomsskoler tenker omkring meningsbrytninger i klasserommet. Problemstillingen for oppgaven er som følger «Hvordan ...
    • En mixed methods studie av hvordan bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen kan påvirke elevenes samarbeid og elevenes læring i emnet brøk 

      Monsen, Martin Sand; Løseth, Ard Joar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I vårt masterprosjekt har vi studert hvordan bruken av brettspillet Carcassonne i undervisningen påvirke elevenes samarbeid og elevene læring i emnet brøk. Bakgrunnen for valget av dette temaet var en kombinasjon av vår egen interesse for spill, den økende rollen spill har fått i elevenes hverdag, den økende interessen forskere har for bruken av spill i undervisningen og kunnskapshullet som eksisterer ...
    • «Et språk er jo.. Det er jo musikk.» - Musikk som metode i lese- og skriveutviklingen 

      Valberg, Iselin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne studien har til hensikt å belyse musikk som metode i begynneropplæringen. Formålet har vært å undersøke hvordan, i hvilket omfang og til hvilke formål lærere benytter musikk i skolen. Det har vært et særlig fokus på musikk som metode i lese- og skriveutviklingen. Studien bygger på følgende problemstilling: Hvilken rolle har musikk i begynneropplæringen, særlig i forhold til elevenes lese- og ...
    • "Utforskning på 1. trinn handler mer om å etablere en kultur for utforskning, enn den faktiske utforskningen" 

      Lampe Hagberg, Lisa; Eriksen, Anne-Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har vi undersøkt hva det vil si å jobbe utforskende i matematikkundervisningen på 1. trinn. Utforskende matematikkundervisning har de siste årene vært aktuelt innenfor forskning i matematikkdidaktikk og har fått større plass i utdanningspolitikk og i læreplaner (Artigue & Maaß, 2013, s. 797). Ved revidering av ny læreplan, var en av de største endringene at det nå er ...
    • Ivaretar LK20 danningsoppdraget? 

      Svendsen, Øystein Renø; Halsebø, Fredrik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er danning. Problemstillingen i denne studien er: Hvordan legger LK20 til rette for å ivareta skolens danningsoppdrag? Dokumentene som vi skal analysere gjennom denne oppgaven vil derfor være overordnet del LK20 og læreplanen i samfunnsfag etter 7. og 10. trinn. På bakgrunn av problemstillingen vår, var det viktig å fremme dannelsesteori i teoridelen vår. Derfor ...
    • Samfunnsfag og lokal tilnærming 

      Hauan, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste ...
    • Utforsking av bedriftsbesøk som en alternativ læringsarena for å lære om bærekraftig utvikling 

      Johansen, Hege Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Et kvalitativ studie som ser på bruk av bedriftsbesøk som alternativ læringsarena for å lære mer om bærekraftig utvikling.
    • Matematikkspråk og hverdagsspråk 

      Vollstad, Julie Helen Olsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Dette mastergradsprosjektet ser nærmere på hvordan et utvalg elever opplever hverdagslige uttrykk som bruker matematiske begrep. De valgte uttrykkene kan gis ulik betydning i hverdagsspråket og i matematikkspråket, og hensikten med prosjektet var å se hvordan elevene opplever disse uttrykkene. Som teoretisk grunnlag vil relevant tematikk beskrives i eget kapittel. Her løftes det fram hvordan ...
    • Læreres forståelse og erfaring med lekbasert læring i matematikk 

      Borgsø, Martine Ivarjord (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne studien hadde som formål å undersøke lekbasert læring ut ifra lærers forståelse og erfaringer rundt begrepet i matematikkundervisning på 1. trinn. Dette ble gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie med en fenomenologisk tilnærming. Empiri ble samlet inn gjennom intervju av fire lærere, og observasjon av to undervisningsøkter fra en av disse. Bakgrunn for valg av tema er at det er lite forskning ...
    • Kjønnsforskjeller ved autismespekterforstyrrelser - En narrativ litteraturstudie om mulige årsaker til hvorfor så mange flere gutter enn jenter diagnostiseres med ASF 

      Kronkvist, Caroline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke den store kjønnsforskjellen i antallet som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser (ASF). På bakgrunn av dette ønsker jeg å svare på problemstillingen Hvilke mulige årsaksforklaringer kan være med på å forklare hvorfor så mange flere gutter enn jenter får en ASF-diagnose? For å besvare og utdype problemstillingen, er følgende forskningsspørsmål ...
    • «Ja, men nå er de fleste sjøsamer slik som oss kanskje» 

      Lange, Birgitte Mari Midtervoll; Pedersen, Julie Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Som lærere har vi en rekke styringsdokumenter som krever at samiske perspektiver er en del av undervisningen vår. I naturfag har vi gjennom Fagfornyelsen fått et eget kompetansemål som sier følgende: «Gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er få studier og ...
    • Begrepsformidling i digitale læreverk 

      Ruud, Alice Irene Roligheten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan digitale læreverk bidrar til elevenes varige begrepsforståelse. Dette ble gjort gjennom en lærebokanalyse av to digitale digitale læreverk i matematikk, hvor det ble undersøkt hvordan begreper formidles. Analysen tok utgangspunkt i et todelt analyseskjema som ga mulighet til å undersøke flere aspekter ved deres formidlinger. Av resultatene fremgikk ...
    • På hvilken måte legger Kontekst 8-10 Basis opp til bruk av skapende estetiske arbeidsmetoder i oppgavesettene? En lærebokanalyse om norsk som estetisk fag 

      Moan, Julie Walle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-23)
      Norskfaget inneholder mange dimensjoner, og norsk som estetisk fag har vist seg å bli viktig også for norsk som dannelsesfag og for elevenes opplæring generelt. Krysspresset mellom målbarhet og den unektelig viktige friheten som kommer ved danning vises tydelig i skolen, og forskere og elever etterlyser praktiske arbeidsmetoder og mindre resultatpress. Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse ...