Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 441-460 of 1846
-
Nøkkelkompetanse i utdanningen
(Chronicle; Kronikk, 2022)Debatt: - Det må stilles større formelle krav til høyere kompetanse i barnehagen, mener sentrale personer i barnehagelærerutdanningen. -
Om fargelegging, relasjoner og etikk i barnehage og skole
(Chronicle; Kronikk, 2022-11-01)Lærer Ketil Stokkan løfter i et innlegg i Nordlys fram sin bekymring knyttet til et skjema som skal kartlegge relasjonen mellom lærer og elev. Skjemaet angir fargekoder som gir karakteristikker av elever som for eksempel "lett å elske", "får det til å koke" eller "vanskelig å forstå". Læreren skal så gi eleven fargekoder ut fra sitt forhold til eleven. -
Lovverket for barnehagene må endres
(Chronicle; Kronikk, 2022-11-07)Undersøkelser viser at få barnehager har gjennomført tiltak for å rekruttere barnehagelærere med masterutdanning, skriver sju ansatte ved UiT Norges arktiske universitet. -
Negotiating Terrains: Stories from the Making of "Siida"
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-01-01)In this article we develop some arguments from a research project where the researchers were also participants in the making of a multiplayer online game. The “Siida” project emerged as a challenge to the static and monolithic vision of Indigenous Saami culture and history. It seeks to create an arena for learning founded on new approaches to research-based historical pedagogy. This involvement ... -
Høytlesing for økt muntlighet i førsteklasse - "... de pratet så mye mer enn jeg hadde forventet": En kvalitativ studie om hvordan planlegging av den litterære samtalen kan påvirke elevmuntligheten under høytlesing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Temaet for denne masteroppgaven er muntlighet i undervisningen. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at elevmuntligheten i norske førsteklasserom er lav og at høytlesing uten planlagt samtale knyttet til er en aktivitet som forekommer ofte. Med utgangspunkt i dette ønsket jeg å undersøke hvordan høytlesingens sentrale plass i førsteklasserom kan utnyttes for å øke elevmuntligheten. ... -
A mathematics teacher’s respectful listening in a culturally diverse class
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-04)Respect and listening are two issues that are complicated to research. This paper presents how respectful listening may constitute one aspect of a teacher’s role in child-centered learning. The analysis focus on a teacher’s reflections about events that took place after she and a colleague carried out a mathematics teaching unit on culturally diverse children’s understanding of ‘pattern’. The teacher ... -
Teachers' decicion-making processes during situated teamwork
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-11-24)Structured teacher collaboration has considerable potential to support teachers’ professional learning. The current article focuses on what characterises teachers’ decision-making processes during teamwork. Video recordings of teacher team meetings form the empirical basis for the research. Interaction analysis is employed to analyse under what circumstances decisions are taken and to examine how ... -
Competence in Digital Interaction and Communication—A Study of First-Year Preservice Teachers’ Competence in Digital Interaction and Communication at the Start of Their Teacher Education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-17)This article explores the variation in first-year preservice teachers’ professional competence in digital sharing and communication tools (software) by applying social constructivist learning theory and relevant concepts. The data were obtained from questionnaires distributed to 395 preservice teachers at two Norwegian universities in the first semester of 2019. Correlation and multiple regression ... -
Texture and (Arts) Education -Encouraging Attention, Awareness and Sensitivity
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-05-10)In this article, the complexities of the concept of texture and its relationship to (arts) education, here with a specific focus on attention, awareness and sensitivity, are explored and elaborated upon. Texture can be described simply as the visual and tactile character of surfaces, which covers both nature and culture and, indeed, much of life itself. The overall aim of the article is to explore ... -
Ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-13)Denne masteroppgaven omhandler ubehagelige tema i samfunnsfagundervisning. Hva som oppleves ubehagelig, og hvor sterkt ubehaget oppleves, varierer fra lærer til lærer. Noe som likevel går igjen i oppgaven, er at de ubehagelige opplevelsene til lærerne ofte innebærer følelser som frustrasjon, usikkerhet, oppgitthet og bekymring. Studien er kvalitativ og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: ... -
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid
(Research report; Forskningsrapport, 2022)Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet. -
Maggots and Language in Paul Muldoon's Maggot
(Chapter; Bokkapittel, 2020-01-13)‘Like the whorl of an out-of-this-world ear…,’ (74) run the first words of the one-sentence, four-stanza sign-centered sonnet ‘@.’ The most fluorescent language poem in Maggot appears as a very apposite sign of what can be termed Muldoonian ‘p@stmodernism.’ The term signals mainly post-Madoc poems in Muldoon’s poetry, from e.g. ‘Crossing the Line’ and ‘The Plot’ to several in this volume, which ... -
Sammenheng: Om et diskursivt knutepunkt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-21)Denne artikkelen er en diskursanalytisk orientert undersøkelse av noen trekk ved språkbruken i tekster rundt innføringen av den norske læreplanreformen, LK20. Artikkelen argumenterer for at sammenheng (med Laclau og Mouffes uttrykk) er et diskursivt knutepunkt i tekstene, og for at språket i tekster som «Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» preges av ekvivalenskjeder der ... -
Universitetsskoler som arena for nye partnerskap og profesjonskvalifisering
(Chapter; Bokkapittel, 2017)Samarbeid mellom universitet/høgskole og skole om lærerutdanning har som ideell målsetting å utvikle studentenes lærerprofesjonalitet. En forutsetning for slik profesjonalitet er å kunne forholde seg til og bruke ulike kunnskapsformer, som akademias teoretiske og skolenes erfaringsbaserte kunnskap, for å fremme elevens læring. For å lykkes kreves et tett samarbeid mellom institusjonene. I dette ... -
Tilpasset opplæring- Et urimelig krav for nyutdannede lærere i møte med praksis?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-24)Denne kvalitative masteroppgaven bygger på prosjektet Relemast, som er en forkortelse for relevant master utdanning for grunnskolelærere. Relemast er en longitudinell studie som har samlet inn data siden 2015. De 44 nyutdannede lærerne som utgjør datagrunnlaget for prosjektet Relemast, ble først intervjuet når de var studenter, deretter når de hadde levert masteroppgaven, etterfulgt av å være i ... -
På hvilke måter påvirker leseferdighetene elevene i regning? Et mixed methods research studie med fokus på leseferdighetenes betydning i regning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-23)I vår masteroppgave tar vi for oss tematikken leseferdigheter i regning og belyser dette gjennom to forskningsspørsmål. - På hvilke måter påvirker leseferdigheten elevene i regning? - Hvilken effekt har lesetilrettelegging på regneferdigheter? Vårt valg av mixed methods research design har gjort det mulig å se på hvilke måter leseferdigheter påvirker elevene i regning og hvilken effekt en ... -
From Tools to Complexity?—A Systematic Literature Analysis of Digital Competence Among Pre-service Teachers in Norway
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2022-05-27)In the last decades, the field of education has rapidly developed along with the development of digital technology. The recent COVID-19 pandemic has affected this development, leading to an educational revolution that involves the extensive use of online learning. This change makes it crucial to understand how teachers’ digital competence has developed along with this phenomenon, as well as how ... -
Quality of beginner pre-service teachers’ science instruction
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-25)Teachers’ instructional quality is important for students’ learning outcomes, but research on beginner middle school pre-service teachers’ (PSTs’) instructional quality and development is limited. In this case study, we investigated the quality of science instruction for beginner PSTs. All the 21 science lessons of six PSTs during the school practicum in their first year in a teacher education ... -
Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «Aworld worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ... -
Visualizing a Common World of Entanglement through Multiple Viewpoints. Visuality Design in and for Education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-08)The authors explore how multiple viewpoints can challenge our habitualised way of viewing and expand the area of thinking about children’s outdoor learning. They draw on micro-fieldwork in a Sámi kindergarten in Arctic Norway. There, learning through participation and practical experiences is a traditional strategy in child rearing. This method of learning is currently being transformed in Sámi ...