Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 501-520 of 1940
-
Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)På verdensbasis er det en økende prevalens av individer som får diagnosen autismespekterforstyrrelser. Tilgang på effektive intervensjoner er derfor avgjørende for en god prognose. Hvilken type intervensjon som tilbys i Norge er avhengig av en rekke faktorer utover det at intervensjonen må ha oppnådd status som empirisk støttet, som for eksempel preferanse hos profesjonelle. Denne gjennomgangen ... -
The teacher’s role for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-17)Early childhood education provides an important arena for fostering valuable habits and practices for sustainability. This paper contributes to understanding the educator’s role within early childhood environmental education in foraging and gardening practices. What pedagogical approaches does the teacher provide to foster the children’s participation, engagement, and learning in such activities? ... -
Educational technology (EdTech): research designs and models
(Conference object; Konferansebidrag, 2023-01)Learning in “screenland” is different from learning in “paperland”. I will give an historical introduction on the general impact of digital technology, present our basic DigiCross model, and discuss some current issues of technology integration in education -
Streaming av astronomiske begivenheter: Et mulig samarbeide mellomastronomiforeninger, vitensentre og universiteter?
(Conference object; Konferansebidrag, 2023-03-08) -
Omstilling i Statped - Delrapport 2: Ny organisasjonsmodell, utviklingstrekk og erfaringer
(Research report; Forskningsrapport, 2023)Denne delrapporten fra følgeevalueringen av omstillingen i Statped, retter oppmerksomheten mot den nye organisasjonsmodellen som ble innført 1. mai 2022. Den gir et innblikk i utviklingen av modellen, i hvilke føringer som ble lagt, og i hvilke erfaringer ansatte har både med modellen som helhet og deres egen plassering i den. Datamaterialet stammer fra dokumenter som gjelder omstillingen, ... -
Illustrating Complex Mappings with Excel
(Others; Andre, 2023)It seems to be a well-kept secret even among mathematicians and scientists that Microsoft Excel can handle complex numbers and functions. This gives easy access to complex arithmetic for a broad audience. Complex functions like sine, exponential and hyperbolic functions are built-in functions in Excel. Together with Excels great graphical capabilities this makes it a nice tool for illustrating complex ... -
Bringing Nordic mathematics education into the future. Proceedings of Norma 20, The ninth Nordic Conference on Mathematics Education
(Book; Bok, 2022)The story about the NORMA20 conference is the story about a conference that had to be postponed, as a pandemic prevented us from coming together to present and discuss our research. When we made the decision to postpone just after Easter in 2020, we were all sad and disappointed that all the efforts made by authors, reviewers, LOC and IPC members might be for nothing. However, during 2020, digital ... -
Bemanning i PP-tjenesten: Tilstrekkelig for å oppfylle tjenestens mandat?
(Research report; Forskningsrapport, 2022)Rapporten presenterer resultater fra en studie av bemanning i og organisering av PP-tjenesten som Nordlandsforskning har gjennomført på oppdrag for Utdanningsforbundet. Studien er i hovedsak basert en spørreskjemaundersøkelse blant ledere i PP-tjenesten i kommuner og fylkeskommuner. Dette datamaterialet er supplert med informasjon fra intervjuer og fra offentlige registre. Samlet sett ser ... -
Age-specific mortality and the role of living remotely: The 1918-20 influenza pandemic in Kautokeino and Karasjok, Norway
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-02-22)The 1918–20 pandemic influenza killed 50–100 million people worldwide, but mortality varied by ethnicity and geography. In Norway, areas dominated by Sámi experienced 3–5 times higher mortality than the country’s average. We here use data from burial registers and censuses to calculate all-cause excess mortality by age and wave in two remote Sámi areas of Norway 1918– 20. We hypothesise that geographic ... -
Predator co-occurrence in alpine and Arctic tundra in relation to fluctuating prey
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-18)1. Large carnivores influence ecosystem dynamics in multiple ways, for example, by suppressing meso-carnivores and providing carrions for smaller scavengers. Loss of large carnivores is suggested to cause meso-carnivore increase and expansion. Moreover, competition between meso-carnivores may be modified by the presence of larger carnivores. In tundra ecosystems, the smallest meso-carnivore, ... -
En kvalitativ fenomenologisk studie som undersøker hvordan pedagoger påvirkes av begrepet makt i barnehagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)Det kan være vanskelig å forholde seg til begrepet makt, det er et stort og komplekst begrep. Mange har et forhold til begrepet makt, uten å kanskje helt tenke over hvor stor betydning begrepet har i hverdagen. Ulike former for makt finner vi over alt gjennom de 24 timene vi har tilgjengelig i døgnet. Makt påvirker i stor grad vår arbeidsplass. Derfor har jeg valgt å undersøke hvordan begrepet makt ... -
Individuelle opplæringsplaner - arbeidsverktøy eller arkivfyll?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-01)Formålet med dette prosjektet var å få mer kunnskap om hvordan lærere arbeider med individuelle opplæringsplaner i grunnskolen. I tillegg ønsket jeg å finne ut om skoleledelsen legger noen føringer eller rammer for dette arbeidet, hva lærerne som utarbeider planene vektlegger, og også hvordan de reflekterer rundt sine erfaringer med IOP arbeid, og kanskje kan funnene lede fram mot en forbedring av ... -
Teknologi i arbeidet med kommunikasjon og sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-02)Denne studien er en del av min mastergrad i pedagogikk. Studien tok sikte på å undersøke hvilke gevinster som finnes ved å introdusere digital teknologi i planlagte aktiviteter i små grupper i barnehagen for barns kommunikasjon og sosiale utvikling. Oppgaven har et sosiokulturelt syn på barns utvikling med et spesielt fokus på barns utvikling gjennom leken. Barna i studien fikk utforske ulike ... -
Innføring av samtaletrekk i en klasse. En case-studie av hvilke virkninger innføring av samtaletrekk kan ha på elevene i en klasse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)Hensikten med denne studien var å undersøke elevaktiviteten i en klasse hvor man innførte Chapin et al. (2009) og Kazemi og Hintz (2014) sine samtaletrekk som verktøy for elevaktiv kommunikasjon i klassen. Underveis i hele prosessen har problemstillingen vår: «Hvilken virkning kan innføring av samtaletrekk i matematikkundervisningen ha på elevene i en klasse?» vært i fokus og styrt valg vi har tatt ... -
Inkludering og elever med innagerende atferd
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-30)Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ intervjustudie med tre kontaktlærere. Formålet med intervjustudien var å få kunnskap om hvordan kontaktlærere på ungdomstrinnet tilrettelegger for elever med innagerende atferd, for å fremme inkludering. Jeg ønsket kunnskap som kan være nyttig for skolen i fremtiden, og som kan bidra til et styrket fokus på elever med innagerende atferd i skolen. På ... -
"Du må rekke opp hånda mer!"
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-29)Temaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en ... -
Veiledning som lederstøtte i skoleutvikling: den utfordrende oppstarten
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-02)Skoleledelse har betydning for skoleutvikling og påvirker dermed elevenes læring indirekte. Av den grunn trenger skolen ledere som har kunnskap om å lede endrings- og utviklingsarbeid, og en slik kompetanse kan utvikles gjennom veiledning eller coaching. I denne studien undersøker vi hva som skjer i en middels stor kommune i Norge når skoleeieren etablerer og iverksetter en veilederordning for å ... -
Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)Denne artikkelen tar i bruk analysemetoder fra interaksjonell sosiolingvistikk for å studere hvordan en trespråklig familie innlemmer norsk ifamiliens flerspråklige repertoar, og hvordan norsk brukes som en res-surs for å konstruere familien som et sosialt fellesskap. Dataene blesamlet inn som en del av et større prosjekt om flerspråklige ungdommerog familier, og i denne artikkelen analyserer jeg ... -
De stille ropene
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-01)I løpet av de siste årene har litteratur og forskning vist at innagerende atferd er like vanlig som utagerende atferd. Det har også kommet frem at elever med innagerende atferd blir lagt mindre merke til enn elever med utagerende atferd i dagens samfunn og skole og ender ofte i depresjon (Nordahl. m. fl., 2013). Selv om de fleste tenker på depresjon som en voksen sykdom, kan barn og ungdom også ... -
Inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp En kvalitativ intervjuundersøkelse av hva støttepedagogen i barnehagen vektlegger som viktig for inkluderende praksis for barn med spesialpedagogisk hjelp
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-31)Barnehagens samfunnsmandat bygger på og ivareta barnas behov for omsorg og lek, og å fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagens samfunnsmandat skal utøves i samarbeid og forståelse med barnas hjem (Kunnskapsdepartementet, 2017). Rammeplan for barnehagen (2017) tydeliggjør også personalets ansvar om å opplyse foreldre om retten til å kreve sakkyndig vurdering av om ...