Now showing items 781-800 of 1695

    • Læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd. En kvantitativ intervjustudie om hva lærere legger vekt på i sin relasjon til elever på barne- og mellomtrinnet som viser en innagerende atferd 

      Strømhaug, Ingrid Vensbakk (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne kvalitative studien retter søkelyset mot læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen er følgende: Hva legger lærere vekt på i sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen? For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet fire lærere som har erfaring med å undervise elever som viser en innagerende atferd på barne- og mellomtrinnet. ...
    • Hva er potensialet for musikalsk virksomhet i barnehager? 

      Dønnem, Nina Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-29)
      En stortingsmelding ca. 10 år tilbake sier om kvalitet i barnehage at «Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap.». Nylig vektla Regjeringen at praktiske og estetiske fag, innbefattet musikkfaget, skal styrkes i barnehagen. Ifølge barnehagens rammeplan kan musikk sammen med andre praktiske og estetiske fag legge til rette for opplevelse av deltakelse, tilhørighet og fellesskap. Etter ...
    • Kjønnsforskjeller i et spesialpedagogisk perspektiv. En kvantitativ undersøkelse om kjønnsforskjeller blant barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehage. 

      Jensen, Ingunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Det har vært gjort lite studier i Norge om kjønnsforskjeller hos barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. Temaet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i vedtak om spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehagen. Studiens problemstilling har vært formulert som en hypotese: «Flere gutter enn jenter får vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen». Videre er det jobbet ut fra to ...
    • An Intertextual Approach to Reading Literary Texts in English in Teacher Education 

      Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      This article discusses how an increased focus on intertextuality may contribute to the development of reading skills among ESL/EFL student teachers. When we read literary texts, there is often an element of recognition and intertextuality involved. By working with what the students already know, we may facilitate the development of their aptitude for reading. The rationale for approaching literature ...
    • Spørsmål om tid og sted: Mulighetsrom og kvalifiseringsbaner blant ungdom utenfor videregående opplæring i Finnmark 

      Lødding, Berit; Paulgaard, Gry (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-11)
      Based on individual interviews with young people in Finnmark who have quit or taken a break from upper secondary education, this article addresses the relationship between attachment to place and perception of time. Finnmark is the largest and least populated county in Norway, located in the far North, with only 10 upper secondary schools. The article’s theoretical basis is a criticism of two different ...
    • Benchlearning - an action research program for transforming leadership and school practices 

      Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug; Halvorsen, Kjell Atle (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-01-22)
      In this paper, we investigate how a Benchlearning program for principals in Norway and Sweden supports changes in Norwegian principals’ leadership practices. The program design builds on principles for practical action research. The aim of the program was to inspire changes in the principals’ leadership practices that encourage innovative school practices. The program includes learning modes such ...
    • Hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. En kvalitativ studie av hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. 

      Johnsen, Lars-Gunnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      Denne kvalitative masteroppgaven i matematikkdidaktikk har følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål: «Hvilke strategier og undervisningsformer mener matematikklærere det er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 1) «Hvilke tanker har matematikklæreren omkring tilpasset opplæring innenfor algebra på 8. trinn?», 2) «Hvilke erfaringer med bruk av læreverk har lærere ...
    • “It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæring 

      Watterud, Susanne Katarina Ellisiv (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)
      Formålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet ...
    • Hvor er fokuset? Innholdsanalyse av skriveoppgaver i læremidler brukt av noen lærere i dag 

      Hansen, Julie; Bellika, Marte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i norskfaget. Vi har sett på skriveoppgaver fra læremidler brukt i skolen i dag og ønsket å finne ut hvilket fokus disse skriveoppgavene har. For å finne ut av dette gjennomførte vi først et kort strukturert intervju med åtte lærere for å finne ut hvor de finner skriveoppgaver til sine elever og for å få høre litt om deres tanker om hva en god skriveoppgave ...
    • Children as eco-citizens? 

      Heggen, Marianne Presthus; Sageidet, Barbara Maria; Goga, Nina; Grindheim, Liv Torunn; Bergan, Veronica; Krempig, Inger Wallem; Utsi, Tove Aagnes; Lynngård, Anne Myklebust (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-26)
      Education for sustainability in early childhood tends to focus on practices and advocacy, rather than on the aims of this education. We suggest that the aim should be to consider children as being and becoming eco-citizens. This suggestion is built on an exploration of children as eco-citizens. With theories concerning child-sized citizenship we suggest a description of children and adults as being ...
    • Hvilken skrivepedagogikk ligger til grunn ved skriveløp hos elever med norsk som andrespråk? En kasusstudie i en setting med særskilt norskundervisning 

      Johnsen, Ruben (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      I denne studien har jeg ønsket å belyse hvilke skrivepedagogikker som ligger til grunn ved et skriveløp for elever med norsk som andrespråk. Studien er designet som en kasusstudie ved en utvalgt byskole i Nord-Norge. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av et skriveløp på en skoleuke, i tillegg til intervju av læreren i etterkant av skriveløpet. Før jeg dro ut for å samle data leste ...
    • «Relasjoner betyr mye - jeg ønsker å ha en god relasjon til elevene, men føler ofte at jeg kan komme til kort». Tre faglæreres tanker omkring arbeid med relasjonsdannelse 

      Enoksen, Guro (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      Masteroppgavens tema belyser faglærerens arbeid med relasjonsdannelse til sine elever og da med fokus på elevenes læringsutbytte. Relasjonskompetanse fremstår som et sentralt tema i skolen og som det arbeides mye med. Motivasjonen for å gjennomføre akkurat denne studien baserer seg i all hovedsak på en praksiserfaring jeg har med meg fra utdanningen. I tillegg til denne erfaringen, har jeg sett på ...
    • Language lateralisation measured across linguistic and national boundaries 

      Hausmann, Markus; Brysbaert, Marc; van der Haegen, Lise; Lewald, Jörg; Specht, Karsten; Hirnstein, Marco; Willemin, Julie; Barton, Jack; Buchilly, Delia; Chmetz, Florian; Roch, Maja; Brederoo, Sanne; Dael, Nele; Mohr, Christine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-03)
      The visual half-field technique has been shown to be a reliable and valid neuropsychological measurement of language lateralisation, typically showing higher accuracy and faster correct responses for linguistic stimuli presented in the right visual field (RVF) than left visual field (LVF). The RVF advantage corresponds to the well-known dominance of the left hemisphere (LH) in processing language(s). ...
    • "Men det e nu bærre mi meining..". En kvalitativ studie av læreres oppfatning av undervisningskunnskap og god undervisning i matematikk. 

      Hansen, Monica Nymoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      Matematikk som skolefag er i stadig utvikling. Med den nye lærerplanen som er under utvikling er det større fokus på en utforskende undervisning hvor elevene skal være aktive i egen læringsprosess. Dette stiller noen krav til den kunnskapen som en lærer har for å kunne tilrettelegge for dette i undervisningssituasjoner. I denne kvalitative studien har jeg intervjuet fem lærere med videreutdanning ...
    • Skoleeiers avtrykk i klasserommet. En kvalitativ studie av arbeidet med, og betydningen av tilstandsrapporten i to kommuner i Finnmark 

      Fjellheim, Marianne; Rystrøm, Liv- Inger; Rushfeldt, Sølvi Elvine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-30)
      Det er gjennomført en fler-case studie i to kommuner i Finnmark, der teamet har vært det statlige styringssignalet Tilstandsrapport og hvordan dette styringssignalet oversettes i de utvalgte kommunene. Ut fra dette er følgende problemstilling valgt: Hvordan utformes og hva slags betydning har tilstandsrapporten for to kommuner i Finnmark? Studien retter seg mot hvordan de utvalgte kommunene utarbeider ...
    • Dysfagi og tverrfaglig samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilken måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. 

      Holm, Ann Helen Danielsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-30)
      Studiet omhandler dysfagi og tverrfaglig samarbeid.. Det er en kvalitativ undersøkelse av ulike profesjoner, om hvilke måte kan et internt tverrfaglig samarbeid i en rehabiliteringsprosess være hensiktsmessig i arbeidet med en dysfagi pasient. Dette er et studie gjort på et rehabiliterings senter. Hovedmålet med undersøkelsen var å finne ut hvilke kompetanse de andre profesjonene har om emnet, og ...
    • Taler i trykk: Bokhistoriske perspektiver på utgivelser av Læstadius' taler 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Målsettingen med denne artikkelen er todelt. Først gjøres en kartlegging av norske og svenske oversettelser og utgivelser av Lars Levi Læstadius’ taler (prekener). Dernest viser en bokhistorisk tilnærming til hver utgivelse hva bakgrunnen for utgivelsen og oversettelsen har vært. Kartleggingen har vist at senere postiller ses i sammenheng med tre finske utgivelser i perioden 1876 til 1924, som ...
    • De yngste barna som vegfarere i barnehagen 

      Myrstad, Anne; Sverdrup, Toril (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-04)
      Artikkelen fokuserer på de yngste barnas læringsprosesser gjennom deres involvering og engasjement med sosiale og fysiske omgivelser i barnehagen. Det løftes fram hvordan barnekropper i bevegelse er kilde for erkjennelse og læring. Som utgangspunkt for analysen har vi valgt to eksempler fra barns aktivitet i barnehagens uteområde. Forsker har vært tilstede som deltakende observatør, og inngått som ...
    • Elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for dem 

      Mikalsen, Sandra Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert ...
    • Realisering av utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) – slik erfart av et utvalg naturfagslærere i videregående skole 

      Sundstrøm, Elina Maria; Killengreen, Siw Turid; Misund, Stig; Køller, Hans-Georg (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-09)
      Education for sustainable development has been implemented in the Norwegian teaching curriculum since 2005. The goal was initially to give the students knowledge in order for them to live more sustai­nable lives. We conducted interviews and a questionnaire survey to investigate how science teachers in upper secondary school teach this subject, and what they considered to be the challenges. Results ...