Viser treff 1161-1180 av 1695

    • Fra brannslukker til proaktiv voksen. - De Utrolige Årenes potensial for å bidra til å sikre elevers rett til et godt psykososialt miljø. 

      Sørensen, Linn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Denne oppgaven har til hensikt å frembringe kunnskaper om «De Utrolige Årene», da med spesiell vekt på lærerprogrammet. Det har de siste årene også vært et stort fokus på elevers psykososiale miljø i skolen. Denne oppgaven har hatt som mål å se på om lærerprogrammet har potensiale til å bidra til å sikre elevers rett til et godt psykososialt miljø i grunnskolen. I dette arbeidet er litteraturstudie ...
    • Fra frafall og utenforskap til utdanning og arbeid - en studie om ungdommens vei tilbake i aktivitet 

      Kristoffersen, Ellen Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      I arbeid som veileder i NAV er det min oppgave å veilede og følge ungdom opp på en slik måte at de raskest mulig kommer tilbake til arbeid eller utdanning. Dette kan være et utfordrende arbeid fordi frafallet fra videregående skoler de siste årene har vært høyt. Min masteroppgave omhandler noen av de utfordringene vi som veiledere i NAV møter med å få ungdom tilbake i arbeid, skole eller annen ...
    • Ledelse og motivasjon. Ledernes dilemma når lærere skal motiveres 

      Jacobsen, Keilin Annie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie av lærernes motivasjon og ledelsens betydning for denne. Problemstillingen er: Hvordan motiveres lærerne og hvilken betydning har skolens ledelse for lærernes motivasjon? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom strukturerte gruppeintervju av ledere og lærere ved en videregående skole. Empirien er tolket med hermeneutisk tilnærming og funnene er drøftet ...
    • Organisering av inkludering i hverdagen. Hvordan reflekterer kommunalt ansatte som gir råd til skoleverket rundt organiseringen av inkludering i sin kommune 

      Berntsen, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-06)
      Sammendrag Oppgavens overordnede problemstilling er; Hvordan forstås inkluderingsbegrepet av aktører på kommunalt nivå som har innflytelse på praksisen til de enkelte skolene? Hvilke refleksjoner gjør aktørene seg rundt skolens arbeid med inkludering og hvilken innvirkning opplever de at har på skolens praksis rundt elever med spesielle behov? Oppgaven handler om hvordan representanter i ulike ...
    • "Dem må være i min verden". En kvalitativ studie om veiledning mellom PP-rådgiver og lærere 

      Hansen, Bente Renate Rasmussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      Bakgrunn og formål: Tema for dette studiet er hvordan veiledning kan bidra til læring for lærere. Lite visste jeg om spesialpedagogikk da jeg startet på studie, master i spesialpedagogikk. Jeg begynte på min videreutdanning straks jeg var ferdig med grunnskolelærerutdanningen 1-7 klasse. Underveis i grunnutdanningen fikk vi så vidt innblikk i spesialpedagogikk, svært lite, men nok til at jeg så ...
    • Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer. 

      Taraldsvik, Hilde Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. ...
    • Med rom for alle. Tokjønnsmodellen - en faktor som bidrar til ekskludering? 

      Jacobsen, Hilde Jørnsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Oppgavens tema handler i all hovedsak om hvordan mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk opplever møtet med samfunnet og andre mennesker. Jeg har dermed fått anledning til å se nærmere på funksjonen til det binære kjønnssystemet i samfunnet vårt, og i hvilken grad det begrenser levevilkår og livskvalitet hos mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk. Oppgavens problemstilling ...
    • Tilvenning i barnehage 

      Bråthen, Anny (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      I de siste årene har antall små barn i barnehagene økt kraftig, samtidig har nyere forskning vist at barn som begynner i barnehage har et høyt stressnivå de første ukene opp mot det første halve året. Forskning viser at dersom barn etablerer tilknytning til personalet før foreldrene forlater dem, kan stressnivået reduseres. Hvilken betydning har denne nye kunnskapen for barns tilvenning i barnehagene, ...
    • Utforskende samtale eller «sosialt forsvarssystem»? En kvalitativ studie av hvordan rektor kan bruke utforskende samtaler for å fremme kollektiv læring 

      Ollila, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-04-30)
      Denne studien retter søkelyset på skolebasert kompetanseutvikling som har sitt utspring i den nasjonale satsingen «ungdomstrinnet i utvikling». Betydningen av kraftfull refleksjon i utforskende samtaler er avgjørende når kompetanseutviklingen skal foregå skolebasert. Ut fra dette er følgende problemstilling valgt: Hvordan kan rektor bruke utforskende samtaler som et ledergrep for å fremme kollektiv ...
    • Autismespekterforstyrrelser og livskvalitet. Hva er livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser? 

      Alexandersen, Andreas Oskal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Det er stadig økende mengde forskningslitteratur på livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser (ASF). Det synes å være felles konsensus vedrørende den nære tilknytningen mellom livskvalitet og livsløp (utfall). Behovet for nyansering av begrepet er sentralt, i kombinasjon med bedre måleverktøy. Majoriteten av mennesker med ASF rapporterer dårligere livskvalitet enn mennesker uten. ...
    • Mellomlederen innimellom. En oppgave om faglederen i barneskolen 

      Elvestad, Hildegunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Det er i avbrytelsene det skjer ledelse! Dette er tittelen på siste kapittel i denne oppgaven, og en viktig oppdagelse som ble gjort under observasjonene av to fagledere i barneskolen. Hensikten med oppgaven er å besvare problemstillingen; «er faglederen en pedagogisk leder eller en administrator med ledertittel?». Forskningen som oppgaven er basert på er i utgangspunktet kvalitativ, og ved siden ...
    • Sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd i skolen 

      Jensen, Nina Andreassen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Temaet for studien er sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd i barneskolen. Metoden bygger på kvalitative intervjuer av seks lærere og én rektor i samme kommune. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan jobber lærere i ulike barneskoler med sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd? Studiens funn viser at lærerne legger stor vekt på deltakelse ...
    • Mobbing i barnehagen. Hvordan barnehagepersonalet oppfatter begrepet mobbing og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges 

      Birkeland, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Denne studien tar for seg forståelsen av mobbebegrepet i barnehagen og hvordan mobbing i barnehagen kan forebygges. Studien tar sikte på å belyse barnehagepersonalets tanker og erfaringer i forhold til å anvende mobbebegrepet i barnehagen, samt frembringe nyttig informasjon om hvordan mobbing kan forebygges. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om mobbebegrepet og ...
    • Voksne som stammer sin opplevelse av stammingens- og stammebehandlingens innvirkning på livskvaliteten 

      Kjerstad, Ingvild; Øvrelid, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Stamming innvirker på mange sider av en persons liv. Personer som stammer kan oppleve det som en utfordring å passe inn i dagens samfunn, fordi de kan oppleve at de skiller seg ut fra sine medelever og kollegaer. Vårt utgangspunkt for masteroppgaven var å få et innblikk i hvordan logopeder kan bidra til at personer som stammer kan oppleve en bedring i sin livskvalitet. Formålet har vært å belyse ...
    • Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon? En kvalitativ studie av samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barnevernsinstitusjon. 

      Lusk, Elias Grindvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Denne oppgaven handler om samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barneverninstitusjon. Oppgaven tar sikte på å belyse sentrale aspekter rundt samhandlingen mellom disse to organisasjonene. Problemstilling lyder: ”Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon?”. Oppgaven har som formål og belyse de tema og fenomener ansatte i ungdomsskole og barnevernsinstitusjon ...
    • "Jeg skulle stille opp og de skulle kurse meg". En fokusgruppeundersøkelse med unge voksne som både har erfaringer med frafall i videregående skole og tiltak for å komme tilbake til skole eller jobb 

      Drage, Anne Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne studien tar for seg unge voksne som er falt ut av skole eller jobb. Frafallsprosenten blant ungdom i videregående skole har ligget stabilt høyt over tid. Det har vært forsket på årsaker og lansert teorier om hvorfor det forholder seg slik og mange svar er framholdt funnet i ungdommenes bakgrunn, kjønn, oppvekst og utbytte av tidligere skolegang. Det som har fanget min interesse er løsningsorienterte ...
    • Nyutdannede førskolelæreres opplevelse av den første tiden i yrket. En kvalitativ studie av utdanning og yrkesutøvelse. 

      Kvande, Silje Rossvoll (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan nyutdannede førskolelærere opplever den første tiden i yrket, og hvilke faktorer som har innvirkning på deres opplevelser. Fokuset har vært både på den formelle utdanningen som finner sted ved høyskole/universitet, og den videre kvalifiseringen som skjer i yrkesfeltet. For mange oppleves det første møtet med yrkeslivet som krevende og ...
    • «Å være i barnehage må faktisk være en av Norges tøffaste jobba». Endring av styrerrollen i løpet av en 20-årsperiode 

      Lund, Ragnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Denne kvalitative masteroppgaven retter fokus mot endringer i utførelse av jobben som styrer i barnehagen i tiden etter innføring av Rammeplan for barnehager i 1995. Hvordan opplever styrerne at jobben har endret seg og hva kjennetegner endringene? For å få hjelp til å svare på og utdype spørsmålet har jeg intervjuet 3 styrere fra private og kommunale barnehager. Alle har over 20 års ...
    • Barnehageansattes arbeid med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep 

      Olsen, Sunniva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Hensikten med studien å undersøke i hvilken grad de ansatte i barnehagene arbeider med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep mot barn. Det er også ønskelig at den ferdige avhandlingen kan bidra til refleksjon over egen praksis for de som arbeider med barn, samt gi et innblikk i hvilken grad barnehageansatte arbeider med temaet. Derfor er problemstillingen som følger; I hvilken grad og hvordan ...
    • Diskusjonsforum på nett i sykepleierutdanningens praksisveiledning. En kvalitativ studie av kjennetegn ved deltakelse, opplevelser og muligheter for forbedring. 

      Jensen, Catrine Buck (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et diskusjonsforum brukt i praksisveiledning av sykepleierstudenter. Hensikten med studien har vært å undersøke kjennetegn på deltakelse og opplevelsen av å delta i et diskusjonsforum, samt mulige forbedringsområder for utvikling av forumet. Analysen av tekstene fra diskusjonsforumet og to fokusgruppeintervjuer viser i store trekk følgende: Studentenes ...