Viser treff 1221-1240 av 1695

    • «Lære å lære» - Vet vi hva det betyr? 

      Antonsen, Benedikte; Hoven, Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Målsetningen med denne studien er å bidra til forståelsen av ideen «lære å lære» til bruk i nasjonale læreplaner og i skolen. Vi undersøker hvordan ideen og begrepene metakognisjon og selvregulert læring framstilles i gjeldende læreplan LK06 og Ludvigsen-utvalgets NOU 2015:8, gjennom tekstanalyse av utvalgte deler av dokumentene. Videre søker vi innsikt i læreres oppfatning av ideen gjennom fokusgruppe ...
    • Kartferdighet - Et verktøy for kompetanse i samfunnsfag? 

      Henriksen, Tom-Jøran; Jensen, Kenneth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien er å framheve kartferdighet som et verktøy for elevene i samfunnsfag. Studien fokuserer på bruk av kart i undervisning, og hvordan dette påvirker elevenes kartferdighet. Vi har valgt å bruke disse funnene til å diskutere hvordan kartferdigheter kan være et verktøy for å heve elevenes kompetanse. Studiet består av metodetriangulering og har dermed et særegent forskningsdesign. ...
    • Rammene for opplæring i nynorsk som sidemål. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av rammenes innvirkning på sidemålsundervisning 

      Pedersen, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Temaet for avhandlingen er nynorsk som sidemål. Den presenterer en kvalitativ studie rettet mot læreres erfaringer av rammene for sidemålsundervisningen, og hvordan disse påvirker valgene de tar for undervisningen. Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter norsklæreren at rammefaktorer påvirker deres didaktiske valg i opplæring i nynorsk som sidemål? Det har vært nødvendig å gå bredt ut, for å ...
    • «Superblikket». En kvalitativ studie om tegning som læringsaktivitet 

      Henriksen, Gunn Heidi; Vestå, Ane Elise Jensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      I dette masterprosjektet ønsket vi prøve ut hvordan tegning i skolen kan påvirke elevers læring. Tegning benyttes mye i skolen, men vår erfaring er at læringsfokuset ofte uteblir i den sammenheng. Vi anvendte casestudie i gjennomføringen av prosjektet, hvor vi utførte undervisning for 3. og 6.trinn, med tegning som sentral læringsaktivitet. Ved hjelp av observasjon, loggbok samt intervju av elever ...
    • Matematisk resonnement i 7.klasse. En kvalitativ undersøkelse av høytpresterende elevers matematiske resonnement i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger. 

      Vestad, Patrick Reidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne rapporten har belyst problemstillingen; Hva kjennetegner de matematiske resonnementene til elever i barneskolen med høy måloppnåelse i matematikk, i arbeid med generalisering av geometriske figurer og numeriske følger? Rapporten har avdekket at elever med høy måloppnåelse i matematikk ikke kan sees på som en homogen gruppe. Med dette menes det at den matematiske forståelsen vil variere ...
    • Eksemplets makt og frigjørende pedagogikk i LK06 

      Johnsen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Denne masteroppgaven har til hensikt å bidra til å belyse potensialet for lokalorientert pedagogikk i den norske skolen. Forskningsinteressen ligger i å finne ut om lokalorientert pedagogikk kan være et verktøy i arbeidet med tilpasset opplæring og kompetanseoppnåelse. Videre vil det fokuseres på hvilke muligheter og utfordringer som knyttes til dette. Forskningsstrategisk har det vært benyttet ...
    • Brøkundervisning i forskning og praksis. En kvalitativ studie om hva forskning sier er god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis 

      Andreassen, Therese; Johansen, Andreas Markus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      I denne masteroppgaven har vi sett på hvordan forskning beskriver god brøkundervisning og på hvilke måter dette kommer til syne i praksis. Hensikten er å danne eksempler på god brøkundervisning. Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen baserte seg på observasjoner i to klasser på 6. trinn. Det ble i tillegg benyttet intervju for å underbygge observasjonene. I observasjonen ...
    • Motivasjon til matematikkfaget - En kvalitativ undersøkelse av motivasjonsfaktorer hos elever på 5.- 8.- og 10.-klassetrinn. 

      Kristiansen, Eli Grete Hansson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne studien har tittelen Motivasjon til matematikkfaget. Hensikten med studien er å undersøke elevers motivasjon til matematikkfaget og prøve å forstå hva som kan bidra til å øke elevenes motivasjon til faget. Som ferdig utdannet lærer er det viktig for meg å kunne bidra til å øke elevenes interesse og ferdigheter i faget. Jeg har hatt fokus på elevene, og hvilke faktorer som spiller en rolle i ...
    • Teachers’ Knowledge and Classroom Practices of Pronunciation in Lower Secondary School in Norway 

      Fallang, Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      This study investigates English pronunciation teaching among Norwegian teachers with regards to classroom practices and knowledge of this subject matter. In addition, the research aims to find out the role that formal education has when it comes to teaching pronunciation. This includes the amount of formal education in teaching and in English that the teachers have, and additionally what it could ...
    • Regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? 

      Berg, Anna Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Problemstilling Denne oppgaven er basert på en kvalitativ studie omkring regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Problemstillingen for denne oppgaven er Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? Jeg vil belyse denne problemstillingen med forskningspørsmålene - Hva legger et utvalg lærere i ...
    • Argumentasjonsferdigheit i naturfag. Samspel mellom naturfagleg kunnskap og undervisingsmetodar som fremjar argumentasjonsferdigheit . 

      Sæleset, Johannes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne studien ser på korleis tre undervisingsmetodar i kombinasjon betra argumentasjonsferdigheita til elevar i ein klasse på 9./10. trinn. Undervisingsmetodane som studien fokuserar på er grubleteikningar, rollespel og studentresponssystem. Studien er kvalitativ og det mest sentrale datamaterialet er lydopptak frå gruppediskusjonar med åtte elevar før og etter to undervisingsperiodar i klassen. ...
    • Alle er så gode som de er. En kvalitativ studie av matematisk kompetanse hos lavt presterende elever 

      Ditløvsen, Steffen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Norske elevers resultater har gitt grobunn for begrepet ”svake elever”. Dette begrepet har engasjert meg til å se nærmere på hvordan matematisk kompetanse elever som blir kategorisert som ”svake elever” har. I oppgaven bruker jeg begrepet lavt-presterende elever med tilhørende definisjon fra PISA. For å gjøre oppgaven mer fokusert har jeg konsentrert meg om få elever og to matematiske kompetanser ...
    • Algebra på nye veier. En kvalitativ studie av elevers tenkemåter etter å ha spilt algebraspillet DragonBox 

      Fandin, Lise Setsaas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Høsten 2015 ble jeg introdusert for et algebraspill for smarttelefoner og nettbrett som går under navnet DragonBox 12 +. Spillet er tilpasset elever fra barneskolen og opp til videregående, uavhengig hvilket nivå eleven ligger på. Firmaet WeWantToKnow har tatt utgangspunkt i at elever er naturlige oppdagere, og i spillet får de mulighet til å eksperimentere med ligninger i sitt eget tempo. Ved hjelp ...
    • Å vite hva som foregår... Med vurderingspraksis i klasserommet i fokus 

      Falstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Formativ vurdering er en del av underveisvurdering, som er lovpålagt i forskrift for opplæringsloven. Formativ vurdering skal hjelpe elevene til å se egen læring og læringsprosess. Fokuset på bruk av vurdering i klasserommet har blitt større, og flere forskningsprosjekter har sett på hva som skal gjøres for at vurderingen blir en naturlig del av undervisningspraksisen til den norske læreren. I ...
    • «Språk i bruk er språk i vekst.» En kvalitativ intervjuundersøkelse om logopeders arbeid med barnehagebarn med spesifikke språkvansker 

      Remen, Ragnhild Glad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Sammendrag Hensikt: Hensikten med oppgaven er å utvikle kunnskap og økt forståelse av hva man som logoped bør vektlegge i arbeidet med utredning og utarbeiding av tiltak ift. spesifikke språkvansker hos barnehagebarn. Slik kunnskap kan bidra til økt trygghet og støtte spesielt for nyutdannede logopeder når de skal starte sitt arbeid med barn med spesifikke språkvansker. Kjennskap til hva som er ...
    • "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? 

      Lanto, Silja Halonen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ ...
    • Peer-harassment prevalence in self-reports by primary and lower secondary school students. Statistical comparisons of samples from years 2000 and 2013, investigating traditional and cyber-harassment. 

      Hjelmen, Kari Jeanette Langseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Comparative investigation of traditional peer-harassment and cyber-harassment prevalence, examining first year baseline sample of a longitudinal project in a North-Norwegian setting. Thesis contributes into a main study, “Trivsel i Tromsø” (“Well-being in Tromsø”), which aims to examine psychosocial and psychiatric risk factor associations with bullying and cyberbullying, using a combination of ...
    • Matematikkeksamen gjennom tre reformer. En analyse av avgangseksamen på høyeste nivå i den videregående skolen 

      Arntzen, Heidi Valborg Nygård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Elever i norsk skole har de siste årene deltatt i flere nasjonale og internasjonale studier. Nedslående norske resultater, spesielt i matematikk, får mye oppmerksomhet. Resultatene av disse undersøkelsene påvirker utdanningspolitikken i Norge. Nye reformer, med nye lærebøker og nye eksamensformer er iverksatt, med ønske om å bedre kvaliteten i norsk skole. Eksamen er en av flere faktorer som påvirker ...
    • Developing intercultural competence through cultural diversity at school 

      Rakovskaya, Yana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Modern processes of globalization and an increased international mobility have led to numerous and various contacts with people from different cultures. The following thesis discusses the topic of intercultural competence with emphasis on cultural diversity. The thesis follows a hypothetical assumption that cultural diversity in classrooms has positive influence on children and is generally beneficial ...
    • "The point of no return" - om involvering og ærlighet i ledelse av skoler i utvikling 

      Johansen, Magne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Denne oppgaven tar for seg ledelse av skoler i utvikling, med utgangspunkt i egen ledelse av den nasjonale satsingen ungdomstrinn i utvikling. Oppgaven fokuserer på ulike former for ledelse og hvordan skoleutviklingen påvirkes av disse. Jeg har gjennomført en aksjonsforskning på egen skole og søker å finne svaret på hvordan ærlighet og involvering kan styrke ledelsen av utvikling. Nyere forskning ...