Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1521-1540 av 1695
-
Forholdet mellom språklige ferdigheter før skolestart og tidlige skriftspråklige ferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Barns opplevelse av nederlag i tidlig møte med skriftspråket kan få dramatiske følger for deres selvbilde, for mestring og tilpasning i videre skolegang. Vi vet at forebygging og tidlige hjelp gir størst utbytte med tanke på å unngå eller redusere senere problemer med lesing og skriving. Disse forholdene stiller særlige krav til pedagoger og rådgivere om tidlig å identifisere de barna som trenger ... -
Læring i lag : en komparativ studie av organsisasjonstyper med ulikt innhold og mål
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Min undersøkelse tok sikte på å utforske hvordan organisasjonene jobber med kompetanseutvikling. Jeg har satt lærende organisasjoner som mål for dem og vurdert dem ut fra kriterier hentet fra teori. Studien har vært komparativ der tre organisasjoner har vært under lupen. Jeg ville se om organisasjonenes ulike mål og ulike innhold gav konsekvenser for hvordan de arbeidet med kompetanseutvikling, både ... -
Byråkrat eller hjelper? : paternalisme og myndiggjøring i klientrelasjoner i barnevernet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Studien undersøker den kommunale barnevernsarbeideren i sin todelte rolle som kontrollør og hjelper. Undersøkelsen er basert på studier av saksbehandleren i en etablert tradisjonell praksis, og en praksis basert på deltakelse og innflytelse fra klienten. Studien er basert på barnevernsarbeidere i en videreutdanning der egen yrkesutøvelse står i fokus. Den moderne barnevernsarbeideren har krav på seg ... -
Det grenseløse samfunn : en komparativ undersøkelse av to kunnskapsregimer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-01)Hovedproblemet i oppgaven er hvorfor uroen i skolen i forhold til uønsket atferds synes å øke samtidig med at stadig nye profesjoner gjør sitt inntog i skolen. Vi kan derfor spørre om det er en sammenheng mellom uønsket atferd og det økende antall ”eksperter” som foreldre, barn og lærere må forholde seg til i skolen. Har det noe å gjøre med at ekspertkunnskap, bygd på vitenskapelige modeller, ikke ... -
Hvordan skjer uformell læring i et praksisfellesskap hos ambulansepersonell?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Denne masteroppgaven handler om hvordan ambulansepersonell uformelt lærer yrket i ambulansefellesskapet. Med denne oppgaven ønsker jeg å peke på og belyse den uformelle læringa i ambulansetjenesten i Troms og hvordan man kan bruke ulike teorier til å for et sterkere fokus på denne læringa som skjer i praksis. -
Er det en sammenheng mellom utenlandsadopterte barns tilknytning og trivsel i barnehage?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Denne masteroppgaven forsøker å gi svar på problemstillingen om det er en sammenheng mellom utenlandsadopterte barns tilknytning og trivsel i barnehage. Problemstillingen er belyst gjennom teorier, faglitteratur og aktuelle undersøkelser. Det er rimelig å anta en sammenheng mellom tilknytning og trivsel.Jo mer trygg tilknytning for barnet, dess større sannsynlighet for trivsel, og jo mer utrygg ... -
Opplæring innenfor kriminalomsorgen : innsattes opplevelse av skolens rolle bak norske fengselsmurer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11)Oppgaven tar for seg skolens rolle bak norske fengselsmurer, og ser på fengselsundervisningen som sosialt fenomen. Jeg ser på hvilken rehabiliterende effekt skolens opplæringstilbud i norske fengsel tillegges, og retter hovedfokuset mot hvordan innsatte selv opplever fengselsundervisningen og dens tiltenkte rehabilitering. Problemstillingen tar for seg hvordan innsattes erfaringer kan belyse ... -
Inkludering av svaksynte elever i fellesskapet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010) -
Kan (lærer-)utdanning påvirke studenters muligheter for å opptre etisk ansvarlig som oppdragere?
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Tilpasset opplæring i småskolen. Et prosjekt ved en barneskole i Vest-Finnmark 1.-4. klassetrinn 2004-2005
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Using books in the Classroom: Report from a reading project
(Research report; Forskningsrapport, 2004) -
Matematikkhistorie i grunnskolens lærebøker: en kritisk vurdering
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Støtteundervisning og spesialundervisning i Finland. Rapport fra en studiereise
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Høgskoledidaktikk
(Research report; Forskningsrapport, 2004) -
Leseferdigheter blant grunnskoleelever i Finnmark. Kartlegging 2000-2002
(Research report; Forskningsrapport, 2004) -
"Universitetet ut til folket!" : Folkeuniversitetet og høgre utdanning i en 40-årsperiode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Denne oppgaven tar sikte på å si noe om et studieforbunds engasjement på ett av de mange områder som dekkes av begrepet voksenopplæring, nemlig universitetssirklene, eller studieringer på høgre nivå som etter hvert ble betegnelsen. Det ville føre for langt å beskrive alle sider ved denne virksomheten. Derfor er oppgaven begrenset til å si noe om ”livsvilkårene”. Hovedfunnene er at livsvilkårene ... -
Det store mangfoldet : utfordringer i norskopplæring for voksne innvandrere : en kvalitativ undersøkelse om hvordan den voksne innvandreren opplever kommunens norskopplæringstilbud
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Undersøkelsen omfatter 10 deltakere i norskopplæring for voksne innvandrere på tre skoler, en stor byskole og to mindre distriktsskoler. Formålet med undersøkelsen var å få vite hvordan voksne innvandrere opplever kommunens norskopplæringstilbud, med særskilt fokus på hva som fungerer best for den voksne innvandreren som skal lære seg norsk, og hvilken organiseringsform som egner seg for voksnes ... -
"Tack för musiken". Ett porträtt av musikprofessor Göte Strandsjö och hans samtid i ord, bild och toner
(Research report; Forskningsrapport, 2008)