Viser treff 21-40 av 1936

    • Differensiert undervisning ved bruk av læringssentre 

      Samnøy, Eline (Master thesis, 2025)
      Forskningsprosjektet er en kvalitativ kasusstudie som undersøker følgende problemstilling: Hvilke grep bruker lærerne i to klasser på 3.trinn for å praktisere planlagt differensiert undervisning ved bruk av læringssentre i matematikk begynneropplæring? Formålet med forskningsprosjektet er å kunne bidra med et forslag for å tette handlingsrommet som kommer frem gjennom kravet om tilpasset opplæring ...
    • Det kan være like vondt å være stille barn som de som ikke klarer å sitte stille 

      Vinje, Catharina Kristoffersen (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Bakgrunn Selektiv mutisme er når et barn er taus i noen situasjoner, men snakker som normalt i andre. Diagnosen er en relativt sjelden, og kan ofte bli oversett siden mange ikke vet om tilstanden. Det er derfor viktig å sette lys på tilstanden slik at barna blir oppdaget, og får den hjelpen og støtten de trenger for å komme seg ut av tausheten. Formål og problemstilling Denne ...
    • En kvalitativ studie om hvordan elever som fikk ADHD diagnose i grunnskolen, opplevde at lærer-elev-relasjonen påvirket deres sosiale fungering. 

      Andreassen, Maria (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven utforsker hvordan tidligere elever, som også fikk en ADHD-diagnose i grunnskolen, opplevde og erfarte at deres relasjoner til lærere har hatt betydning opp mot sosial fungering, både da og nå. Ved å bruke en kvalitativ tilnærming, har det vært mulig å gjøre et dypdykk i erfaringene og refleksjonene til de tidligere elevene. Resultatet av studien er at relasjonen mellom lærer og ...
    • Digitale verktøy i spesialundervisning: Inkludering eller ekskludering? 

      Kusz, Wiktoria (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan digitale verktøy påvirker inkludering og ekskludering av elever med særskilte behov i skolen. Formålet er å få innsikt i hvordan digitale verktøy kan fremme eller hindre inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet. Studien er basert på kvalitative intervjuer med tre lærere i barneskolen (1.–7. trinn) som har erfaring med elever med særskilte behov. Oppgaven ...
    • Bak fasaden av mestring. En kvalitativ studie om kamuflering av ADHD-trekk: sett fra foreldrenes perspektiv 

      Augustinussen, Charlotte (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan foreldre til barn med ADHD erfarer og forstår barnas bruk av kamufleringsstrategier, og hvilke konsekvenser de mener dette har for barnas psykiske helse. Kamuflering er et begrep som viser til hvordan personer forsøker å skjule eller tilpasse nevrodivergente trekk i møte med sosiale krav, og er særlig kjent fra forskning på autisme. Studien inngår som en del ...
    • Å studere med mobilen i hånden: En kvalitativ studie av bachelorstudenters erfaringer med mobilens påvirkning på konsentrasjon og læring under selvstudier 

      Ødegård, Ane Shan (Master thesis, 2025)
      Bruken av mobiltelefoner har blitt en integrert del av studenters hverdag, men forskning viser at mobiltelefoner også kan være en betydelig kilde til distraksjon under selvstudier. Tidligere studier peker på utfordringer knyttet til konsentrasjon, oppmerksomhet og selvregulering, spesielt i høyere utdanning. Den økende tilstedeværelsen av mobilbaserte distraksjoner reiser viktige spørsmål om hvordan ...
    • Læreres erfaring og opplevelser med lærermangel i skolen 

      Monsen, Annbjørg Dæhlin (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere i norsk grunnskole erfarer og opplever lærermangel i skolen. Studien retter søkelyset mot hvordan lærermangel påvirker undervisning, klassemiljø, muligheten for tilpasset opplæring og lærerens profesjonelle handlingsrom. Problemstillingen som ligger til grunn, er: Hva er læreres erfaringer og opplevelser med lærermangel? Dette undersøkes gjennom fire ...
    • Lek i skolen 

      Brokstad, Benedicte (Master thesis, 2025)
      Med Reform 97 begynte seksåringene på skolen og grunnskolen ble utvidet fra ni til ti år. Med mål om å kombinere det beste fra barnehage og skole skulle reformen bidra til en skolestart preget av lek og aktiviteter tilpasset de yngste barna. En evaluering av seksårsreformen har imidlertid slått fast at det er stor variasjon mellom skolene i hvor mye barna får leke, men på generell basis er det er ...
    • Hvordan opplever lærere bruken av digitale verktøy i skolen, og hvordan opplever de at dette påvirker elevenes læringsutbytte? 

      Sørensen, Helene (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere opplever bruken av digitale verktøy i undervisningen, og hvordan de mener dette påvirker elevenes læringsutbytte. Studien er gjennomført ved en barneskole i Nord-Troms, og bygger på kvalitative intervjuer med lærere. Formålet har vært å få innsikt i lærernes erfaringer med teknologi i skolen, og å forstå hvilke muligheter og utfordringer de møter i en ...
    • Inkludering i barnehagen av barn med autismespekterforstyrrelse 

      Theodorsen, Frida Brattsti (Master thesis, 2025)
      Tema for denne masteroppgaven er inkludering i barnehagen i tilknytning til barn med autismespekterforstyrrelse. Den handler om hvordan fire pedagogiske ledere erfarer inkludering i barnehagen, og da spesielt med tanke på barn med autismespekterforstyrrelse. Problemstillingen er: «Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere knyttet til inkludering i barnehagen av barn med autismespekterforstyrrelse?». ...
    • Fra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring 

      Taksgård, Anna Oliva (Master thesis, 2025)
      Formålet med denne dokumentanalysen av ny opplæringslov var å søke kunnskap om hvilke implikasjoner lovendringen har for elever med spesialpedagogisk behov. Jeg ønsket informasjon som kunne være nyttig for skolen, også i fremtiden. Min problemstilling var: Hvilke implikasjoner kan endringene i ny opplæringslov gi for elever med spesialpedagogisk behov? Undersøkelsens teoretiske rammeverk besto av ...
    • Spesialpedagogikk og inkludering i barnehagen: En dokumentanalyse av spesialpedagogisk arbeid og inkludering i tre kommuner 

      Johansen, Cathrine Berntsen (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan inkludering av barn med behov for spesialpedagogisk hjelp synliggjøres i kommunale dokumenter og årsplaner i tre ulike kommuner. Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse, sammenlignes tre kommuner med ulike modeller for organisering av spesialpedagogisk hjelp: faste spesialpedagoger, ordinært personale med støtte, og et ambulerende team. Funnene viser at det ...
    • Den gale professors lab - Et naturfaglig Escape Room 

      Reinholdtsen, Guro (Master thesis, 2025)
      I denne studien undersøkes hvordan Escape Room-opplegg påvirker elevenes bruk av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Undersøkelsen bygger på gjennomføringen av et egenutviklet Escape Room med elever fra to klasser på ulike ungdomsskoler, samt intervjuer med faglærere. Resultatene indikerer at denne undervisningsformen har flere positive sider, særlig når det gjelder å fremme elevsamarbeid, ...
    • Spesialpedagogers arbeid i grunnskolen med elever som har opplevd traumer 

      Vinje, Johanna (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av spesialpedagogene sine erfaringer i deres arbeidet i skolen med å støtte elever som har opplevd traumer. Problemstillingen for denne oppgaven er «Hvilke erfaringer har spesialpedagoger i arbeid med elever i grunnskolen som har opplevd traumer?». Dette har vært et kvalitativt forskningsprosjekt, der fire informanter ...
    • "Hvorfor lo alle nå?" 

      Sveum, Ane Martine Engen; Solheim, Anja (Master thesis, 2025)
      Denne kvalitative undersøkelsen forsker gjennom fagpersoners forståelse og erfaringer på hvordan et hørselstap påvirker barn og unges psykiske helse. Analysen avdekker flere sentrale funn. Funnene antyder at hørselstap gir betydelige utfordringer, både når det gjelder kommunikasjon og sosial inkludering. Videre viser funn at mange barn med hørselstap strever med å bli inkludert i utdannings- og ...
    • Universell utforming i Tromsø for personer med nedsatt bevegelse 

      Hagen, Karina (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan rullestolbrukere opplever universell utforming i Tromsø. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever rullestolbrukere universell utforming i Tromsø? For å belyse dette ble følgende forskningsspørsmål stilt: Hvordan opplever rullestolbrukere tilgjengeligheten i Tromsø? Hvilke barrierer og muligheter beskriver de i møte med offentlige ...
    • Fysisk aktivitet og inkludering i barnehagen: Hvordan tilrettelegger barnehagen for barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet? 

      Nilsen, Ellen Katrine (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven har formålet vært å se på inkludering av barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet. Det er da sett på hvordan barnehagen tilrettelegger for dette. Problemstillingen i masteroppgaven har vært: Hvordan tilrettelegger man i barnehagen for å inkludere barn med utviklingshemming i fysisk aktivitet? I masteroppgaven er det benyttet kvalitativ metode og en fenomenologisk ...
    • Elevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering 

      Svendsen, Julie Dreyer (Master thesis, 2025)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen ...
    • Pupils` oral participation in the English subject 

      Kristiansen, Lea Emilie (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Selv om mange elever velger å delta i muntlig engelsk i engelskfaget på skolen, er det noen elever som ikke deltar i det hele tatt, eller som deltar, men ikke i det språket det gjeld. Å forstå hvilke faktorer som fremmer muntlig deltakelse blant elever kan være nyttig for engelsklærere, slik at de kan videreutvikle elevenes muntlige ferdigheter. Hovedmålet med denne kvalitative studien ...
    • De ville ikke ha meg på den skolen fordi jeg kom for mye for sent- Elevers opplevelse av inkludering i ordinær og alternativ skole 

      Øseth, Guro; Ingebrigtsen, Linn Kristin (Master thesis, 2025)
      Overordnet del i læreplan for kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2017) redegjør for at skolen skal legge til rette for læring for alle elever slik at de opplever motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. For å skape dette må det finnes et bredt spekter av læringsaktiviteter og ressurser. Denne masteroppgaven omhandler elever som ikke opplever faglig- og/eller sosial tilhørighet i den ...