Viser treff 921-940 av 1695

    • How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators. A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand 

      Madsen, Siri Sollied; Archard, Sara; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-10)
      Over ten years have passed since Norwegian educational reform implemented the use of digital tools as a required basic skill in all subjects and at all levels of Norwegian schools. However, government surveys show that there is still a significant gap between the intention of educational policies and what is actually practiced in Norwegian education. This gap has often been attributed to practitioners’ ...
    • Teacher educators’ perceptions of working with digital technologies 

      Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Archard, Sara (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-17)
      This article is part of a research project aimed to broaden the understanding of the established gap between policies regarding the use of digital technology and the actual use of digital technology in Norway. To understand this gap we have conducted a comparative study between teacher education in Norway and teacher education in New Zealand, two countries with quite different approaches to implementing ...
    • Lärarstudenter som aktörer i interaktiv observation och handledning: En studie om digitala redskap i VFU-handledning på övningsskolor 

      Wennergren, Ann-Christine; Thornberg, Fredrik; Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-07)
      <p>Syftet med denna artikel är att bidra med kunskap om hur digitala redskap kan påverka lärarstudenters deltagande i handledningsprocessen. Trots att lärarstudenter och handledare ofta befinner sig i digitala klassrumsmiljöer används digitala redskap endast i begränsad omfattning under handledningsprocessen. Med utgångspunkt i Wengers teori om lärande i en praktikgemenskap har lärarstudenter och ...
    • Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø 

      Thorvaldsen, Steinar; Westgren, Bodil Bakkelund; Egeberg, Gunstein Christoffer; Rønning, John Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-19)
      <p>Et utvalg av barne- og ungdomsskoler (alder 9–16 år) deltar i forskningsprosjektet «Trivsel i Tromsø». Disse skolene gjennomfører over flere år en omfattende undersøkelse av elevmiljøet. Denne artikkelen presenterer noen av resultatene fra prosjektets første skoleår (2013/14, N=878) og viser funn som er gjort om sammenhengen mellom psykiske vansker og ulike former for mobbing og trakassering. <p>Våre ...
    • Syn på flerspråklighet som diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn 

      Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      Artikkelen diskuterer hvordan syn på flerspråklighet kan være diskursive vilkår for barnehagens samarbeid med foreldre til flerspråklige barn. Med utgangspunkt i neksusanalyse (Scollon og Scollon 2004) studerer jeg barnehagelærernes og foreldrenes syn på flerspråklighet ved å analysere deres språklige praksiser slik de kommer frem i intervjuer. Jeg undersøker hvilke syn på flerspråklighet barnehagelærere ...
    • Teammøter i skolen – fra «logistikkmøter» til lærende møter? 

      Tresselt, Margrethe Amalie; Andreassen, Svein-Erik; Lund, Torbjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05)
      Temaet for artikkelen er utfordringer med å endre møtepraksis i lærerteam fra forvaltningsorienterte møter til mer kunnskapsutviklende møter. Studien er aksjonsorientert og gjennomført som et forskende partnerskap mellom en deltakende forsker og hennes kollegaer i lærerteamet. Det empiriske materialet er lydopptak av syv møter i teamet og forskerens refleksjoner over disse møtene i sin egen logg. ...
    • Språk på tomgang? Om "læringsutbytte" i norsk høyere utdanning 

      Opdal, Pål anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-05)
      I artikkelen analyseres <i>læringsutbytte</i> i et semantisk perspektiv, som ord, begrep og fenomen. Med utgangspunkt i bruken av «læringsutbytte» i <i>Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk</i>, leder analysen i retning av at ordet «læringsutbytte» er tvetydig og uttrykker to distinkte begreper, nemlig «læringsmål» og «læringsresultat». Det argumenteres for at disse betydningene bør holdes fra hverandre ...
    • Studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanning 

      Worum, Kirsten Sivertsen; Bjørndal, Cato R. P. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-13)
      Formålet med artikkelen er å få innsikt i studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen, noe som er avgjørende for å utvikle praksisveiledningens kvalitet. Studentperspektivet på praksisveiledningens kvalitet er lite fremtredende i nordisk forskning på barnehagelærerutdanning. Studien er basert på fire fokusgrupper, der studenter fra 1.-3. studieår i ...
    • Altered resting state effective connectivity of anterior insula in depression 

      Kandilarova, Sevdalina; Stoyanov, Drozdstoy; Kostianev, Stefan; Specht, Karsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-15)
      Depression has been associated with changes in both functional and effective connectivity of large scale brain networks, including the default mode network, executive network, and salience network. However, studies of effective connectivity by means of spectral dynamic causal modeling (spDCM) are still rare and the interaction between the different resting state networks has not been investigated ...
    • En Empirisk Studie av Autisme på Film og TV 

      Nordahl-Hansen, Anders; Tøndevold, Magnus; Øien, Roald A; Fletcher-Watson, Sue (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-02)
      There has been a rise of character portrayals of persons with Autism or autistic traits in TV and film. In this quantitative study we analyse 26 films and TV-shows with characters with Autistic traits and how these relate to diagnostic criteria in DSM-5. Out of all 26 portrayals, 20 showed at least 10 of all 12 symptom items. Our main findings indicate that portrayals, although aligning closely to ...
    • Returning to school after a terror attack: a longitudinal study of school functioning and health in terror‑exposed youth 

      Stene, Lise Eilin; Schultz, Jon-Håkon; Dyb, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07-12)
      Terrorist attacks and mass shootings often involve youth. Knowledge is needed on how this may impact their health and functioning. This study investigates perceived academic performance and school wellbeing in 237 terror-exposed survivors of the Utøya youth camp attack according to their sociodemographic characteristics, health and mental health service (MHS) utilization. Semi-structured interviews ...
    • Gender Dysphoria, Sexuality and Autism Spectrum Disorders: A Systematic Map Review 

      Øien, Roald A; Cicchetti, Domenic V.; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07-18)
      In this systematic map review, we aimed (1) at identifying studies including the co-occurrence of autism spectrum disorders (ASD) and gender dysphoria (GD) between 1946 and 2018, and (2) to present the papers included in this systematic map review to provide authors in the field of GD, sexuality and ASD with an important database of studies focusing on this very complex topic. The field is of emerging ...
    • Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi 

      Fyhn, Anne Birgitte; Eira, Ellen J. Sara; Hætta, Ole Einar Isaksen; Juuso, Inga Anne Marit; Nordkild, Siv Ingrid; Skum, Ellen Margrethe (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11)
      I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der begrepene ble utviklet. I samarbeid med forskere oversatte lærere ved Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino ungdomsskole et matematikkdidaktisk rammeverk fra engelsk til nordsamisk. Vi ...
    • Interdisciplinary teaching as motivation: An initiative for change in post-16 vocational education 

      Holmbukt, Tove Elinor; Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      A team of researchers in teacher education and teachers in secondary education vocational study programmes decide to plan and try out interdisciplinary teaching schemes combining the subject English with Media studies. This is a two-stage study. Firstly, the research team want to observe whether an interdisciplinary approach to teaching and learning will have positive effects on students’ motivation ...
    • A Design-Oriented Analysis of Multimodality in English as a Foreign Language 

      Jakobsen, Ingrid K.; Tønnessen, Elise Seip (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-28)
      This empirical article investigates multimodality in English as a foreign language, both as seen in the use of multimodal texts as artefacts and pedagogical texts for learning, and through an analysis of the multimodal learning designs. We present observations from a year 10 classroom in Norway that worked with the novel <i>The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian</i> (Alexie, 2007). We explore ...
    • Adaptive learning and reduced cognitive uncertainty in a financial organization 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2010)
      <p><i>Purpose</i>: This paper analyses and discusses the “learning activities” that comprise obligatory learning at work by employees each month. The management strategy is to use these learning activities to spread knowledge, exchange experience and implement new skills within the organisation. The purpose of this paper is to answer the question: to what extent do these learning activities at the ...
    • Å utvikle samfunnsborgere i fremtidens skole. Betydningen av globalisering av sted og stat 

      Lind, Eirik Gjessing (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Diskursanalysen ser på hvordan begrepet globalisering brukes av Ludvigsen-utvalget (NOU 2015:8) og Stortingsmelding 28 (Kunnskapsdepartementet, 2016). Denne bruken sees opp mot teori utviklet av Ulrich Beck (2006) og Doreen Massey (1997), og et alternativt perspektiv på samfunnsutviklingen presenteres. Et perspektv som leder frem til fremtidens skole bør utdanne elevene i for hold til et kosmopolitisk ...
    • Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige. 

      Hansen, Linda Elisabeth; Berg-Sletteng, Siri; Westgård, Ann-Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ledere. ...
    • Meaning making in special needs pedagogy: a theoretical study of Vygotsky's framework ideas and their impact on cognitive and social constructivist research on meaning making. 

      Melenteva, Marianna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      The master thesis focuses on the examination of the framework ideas on meaning making in Vygotsky’s holistic theory of child’s development and the analysis of the evolution of these ideas within the cognitivist and the social constructivist approaches. The thesis embarks on the understanding of how later research converges with Vygotsky’s ideas, how Vygotsky’s original ideas can be clarified, explained ...
    • Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden 

      Strømmesen, Ann-Jorun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-06)
      Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 ...