Viser treff 981-1000 av 1695

    • Motivation in Language Learning. A qualitative study of teachers’ views on the importance of including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English 

      Eltoft, Anna Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This study investigates a sample of teachers’ experiences and opinions about including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English. The intent of the study is to investigate the importance of choice of topics, teaching methods and learning context in order to enhance pupils’ motivation in language learning. The research question is as follows: To what extent do English teachers ...
    • Assessment for Learning of Oral Skills in the English Subject 

      Johansen, Åse Jannie Meyer; Olsen, Kjetil Bjørner (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      This study investigates how teachers of English understand 'assessment for learning' and how they apply that knowledge in their practice with oral skills in the English subject. The Norwegian Directorate for Education and Training (2014, pp.2-3) found that the assessment practice in basic training was in need for development and aimed to manage this by increasing the competence and understanding of ...
    • Skolen som arena for utvikling av sosial kompetanse - hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen? 

      Knutsen, Cathrine Maria Martinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie med det formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen». Studien tar utgangspunkt i det jeg anser som relevant litteratur, teori og forskning innenfor temaet sosial kompetanse, og er basert på semistrukturert intervju som metode. Datamaterialet mitt består av tre ...
    • Innagerende atferd i skolen - ansatte i skoletjenestens kunnskap og erfaring. 

      Kvanmo, Hanne Falkman (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Gjennom litteratur og forskning kommer det fram at de stille og forsiktige barna får lite fokus i skolen. Jeg ønsket derfor å undersøke hvilken kunnskap og erfaring ansatte i skoletjenesten har til elever som viser en innagerende atferd i skolen. I tillegg har jeg sett på hva som anses som nødvendige tilpasninger i forhold til disse elevene. Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til ...
    • En kvalitativ studie av elevers misoppfatninger i forbindelse med algebraoppgaver fra TIMSS 

      Mathisen, Cato; Eliassen, Ola (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Norske elevers prestasjoner på den internasjonale matematikktesten TIMSS, viser at emneområdet algebra er noe elevene her til lands har problemer med. De andre emneområdene som testes i TIMSS er geometri, tallregning og statistikk. I disse områdene har norske elever prestert bedre de siste årene, sammenlignet med tidligere år. Hva er grunnen til at nettopp algebra er en utfordring? Problemstillingen ...
    • Bevisproduksjon i ungdomsskolen. En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander 

      Didriksen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hva som kjennetegner flinke ungdomsskoleelevers bevisprosess i arbeid med generaliserte aritmetiske påstander. Hensikten med prosjektet har vært å avdekke spesielle kjennetegn ved bevisprosessen, for å skaffe innsikt i ungdomsskoleelevers kjennskap til konseptet bevis. Bakgrunnen for prosjektet var et ønske om å aktualisere bevis i grunnskolen, for å ...
    • "Den tar jo tid, men jeg ville ikke vært den foruten". Evalueringsboka, et redskap for formativ vurdering? 

      Pedersen, Steffen Skogvang; Brandvold, Bendik Befring (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Forskning fastslår at vurderingspraksis som setter elevene i sentrum har stor læringseffekt. Elevene bør i samråd med lærer vurdere egen læringsprosess, og på sikt være i stand til egenhendig å endre kurs og vurdere egne læringsmål. Disse prinsippene faller innenfor formativ vurdering. I forskning og politiske dokumenter blir formativ vurdering ofte omtalt i abstrakte ordelag, og det kan virke ...
    • Et samfunnsaktivt dramaforløp. «Tenk om det hadde vært så gøy hver dag, da hadde jeg jo hatt lyst til å gå på skolen» 

      Hansen, Henriette Elise Thorsteinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Målsetningen med denne studien er å forbedre min egen undervisningspraksis, samt å inspirere til å prøve ut nye læringsformer i skolen. Jeg har utforsket dramaforløp som læringsform, og sett på muligheten for å bruke denne metoden til å trekke skolens nærmiljø inn i undervisningen. Med utgangspunkt i en felles utfordring man kjenner til og erfarer i små lokalsamfunn i Norge, at utmark gror igjen ...
    • Du må være litt som en blekksprut. En studie om sammenhenger mellom dramafaglig undervisningsmetode og proaktiv klasseledelse 

      Andersen, Kamilla Dyrstad; Paulsen, Vilde Flermoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Drama kan for mange virke litt skremmende, og det å skulle være klasseleder når en slik arbeidsmetode integreres i læringsarbeidet kan føles som en utfordrende oppgave. Man tenker ofte tilbake på skuespill, teater eller fremføringer foran andre. Dette er bare en brøkdel av hva drama egentlig innebærer. Vi tror at mange kan kjenne seg igjen i det vi presenterer, og vi håper at studien kan bidra til ...
    • § 9a- en forløper til et strengere regelverk i skolen? 

      Strand, Stian; Jenssen, Jonas Nicolai (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer § 9a gir for å forebygge mobbing. Vi har utført en kvalitativ intervjustudie. Vi har intervjuet to lærere, to rektorer og Mobbeombudet i Troms om mulighetene og utfordringene knyttet til § 9a. Informantene ble valgt på bakgrunn av deres arbeidsområder tilknyttet § 9a. Analysen av intervjuene har ført til kategorisering av pedagogiske ...
    • Dataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolen 

      Rismo, Ola (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget. Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene ...
    • Mobbing i skolen. Hvordan kan lærere forebygge det? 

      Eriksen, Marthe Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I dette forskningsprosjektet undersøkes det hvordan lærere kan arbeide med å forebygge mobbing blant elevene i skolen. Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor fire informanter bestående av to lærere, en rektor og en som har spesialisert seg innenfor mobbing har blitt intervjuet om temaet. Ideen og ønsket er å kunne være i stand til å stoppe mobbing allerede før den oppstår, og øke bevisstheten rundt ...
    • Teaching English at multi-graded schools. A qualitative study on the effects that the school structure has on the English teachers 

      Bartholdsen, Tonje Kiil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      About 30 per cent of the Norwegian schools have less than 100 pupils attending to them. These schools are naturally organized in several ways. Multi-graded schools are however used as a method for teaching, especially in smaller schools where the pupils would benefit from being in larger groups than their original grade can provide them with. There are little information and rules to how the teachers ...
    • Sometimes I think I will faint. A study on introvert proficient language learners’ experiences on oral activity in English lessons 

      Nordheim, Kamilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      This study investigates how proficient, but introvert language learners experience speaking English in the classroom and addresses factors that affect their reluctance to speak. Introvert behaviour involves individuals who abstain from speaking, who put more consideration on what they chose to say, tend to listen more than they speak and struggle to show their skills in public (Lund, 2012; Skyggebjerg, ...
    • English vs. music. A study of teachers’ perceptions of the status of the English and music subject in Norway 

      Olderdal, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Today, English and music enjoy a very different status in schools. English is a prioritized subject, as evident in the demands of qualification of teachers of English. Music is a subject that continuously has to justify its place in Norwegian schools. The aim of the study was to examine the status of the English and music subject as it is perceived today, and how structural factors may affect the ...
    • Den nye barnehagen. En glede eller en sorg? Emosjonens betydning ved ledelse av omstilling 

      Aasvang, Merethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag av master; Emosjonens betydning for ledelse. Fra tidligere forskning og teori, har det vært større fokus på styring i organisasjon- og ledelseslitteraturen innenfor barnehagesektoren og heller mindre interesse for hvordan emosjoner kan styre ansatte i organisasjonslivet og for ledelse. Jeg vil ta utgangspunkt i en omstillingsprosess der jeg vil gjennom intervju og i støtte av teori, ...
    • Towards a new contract? Understanding school leadership in a distributed perspective 

      Randolph, Daniel Packard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      The thesis provides a detailed analysis of the distribution of leadership in one school; as well, it attempts to place the findings at one school in the larger context of Norwegian education. The thesis is descriptive and asks the question: How is leadership connected to instructional quality distributed in one upper secondary school in Norway? To answer this question, empirical data were gathered ...
    • Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige 

      Berg-Sletteng, Siri; Hansen, Linda Elisabeth; Westgård, Ann-Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)
      Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ...
    • Mest hverdag, litt fest... Om rektors rolle i partnerskap om utdanning av dagens lærerstudenter – fremtidens lærere 

      Johansen, Janne Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sentrale myndigheter signaliserer tydelig at praksisskolen er viktig i lærerutdanningen, blant annet gjennom Mld.St.nr. 11 (2008-2009) (Kunnskapsdepartementet 2009). Det signaliseres at en god lærerutdanning betinges av en god praksis. Herunder ansvarliggjøres lærerutdanningsinstitusjonene og skoleeiere i arbeidet med å få til en god velfungerende praksis gjennom godt samarbeid i partnerskap. Jeg ...
    • Fra tilstandsrapport til kvalitetsmelding. En studie av Lenvik kommunes prosesser rundt den årlige, lovpålagte tilstandsrapporten for grunnskolen 

      Eidissen, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Jeg har i denne masteroppgaven gjort en studie av Lenvik kommunes arbeid med den årlige, lovpålagte tilstandsrapporten for grunnskolen. Her har jeg studert kommunens prosesser rundt denne rapporten som verktøy for kvalitetsutvikling, og utviklingen kommunen har vært gjennom fra tilstandsrapporten ble lovpålagt 1.august 2009 og frem til i dag. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie hvor jeg har ...