Blar i tittel Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
Viser treff 242-261 av 572
-
”Jag tänkte att min blick skulle kunna hålla dem kvar i ljuset”. Sara Stridsbergs Beckomberga (2014) som pårørenderoman
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-21)Artikkelen er en analyse av Sara Stridsbergs Beckomberga. Ode till min familj fra 2014. Analysen tar sats fra dedikasjonen som står trykket sist i boken, som dedikerer romanen til alle som var innom parken på mentalsykehuset Beckomberga i årene 1932 til 1995. Med utgangspunkt i dedikasjonen leser jeg romanen som en pårørendefortelling, og diskuterer hvordan romanen utforsker pårørenderollen gjennom ... -
«Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene.» Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-10)I den nye læreplanen (LK20) ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Denne studien undersøker begrepsforståelse, skjønnlitteraturens betydning og didaktikk knyttet til temaet. Våren 2019 ble 13 norsklærere fra fem videregående skoler intervjuet ved bruk av en semi-strukturert intervjuguide. Den tematiske analysen av datamaterialet viser følgende resultater: Lærerne ... -
"joiken er et landskap uten begynnelse, uten slutt"
(Chapter; Bokkapittel, 2023-03-02)Joiken er ein sentral og viktig del av den samiske kulturen og littera-turen, som uttrykk og symbol, som ein karakteristisk munnleg lyrisksjanger som i dag fungerer både som brukslyrikk og kunstuttrykk, somnoko som held ting saman. -
Kan (lærer-)utdanning påvirke studenters muligheter for å opptre etisk ansvarlig som oppdragere?
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Kandidatundersøkelse : 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag ved Høgskolen i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Kepler, Galileo, Newton and the Constructive Ideas of Modern Science
(Chapter; Bokkapittel, 2002)Nowadays science and Christianity are mainly seen as two completely separate contributions to our daily life and culture. In this paper I intend to argue that historically and conceptually, science and Christianity should in fact be seen as very closely related entities. The new kind of science, which was introduced about 400 yeas ago, was very much inspired by the Christian world-view which ... -
Key areas in the practicum for student teachers' professional development - A systematic review (2005-2020)
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-20)Denne artikkelen presenterer en systematisk forskningsgjennomgang som retter oppmerksomheten mot praksisopplæring i lærerutdanning som arena for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Totalt 84 empiriske nasjonale og internasjonale studier, publisert i tidsrommet 2005–2020, inngår i studien og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Forskningsspørsmålet vi besvarer, er: Hvilke områder i ... -
Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-20)Educational institutions have a responsibility to ensure that all children receive care and equal possibilities for development, independent of their linguistic and cultural background. However, there is little knowledge about how kindergartens ensure a welcoming and inspiring place for both transnational migrants, Indigenous children, and children from the majority population. Through a semiotic ... -
Knowing What, Knowing How, or Knowing Where? How Technology Challenges Concepts of Knowledge
(Chapter; Bokkapittel, 2019-11-18)When bringing innovative technology into school education it has been challenging to get full benefits from the technology. Instead of seeking new ways of teaching we tend to adapt the use of technology to traditional ways of teaching. This can relate to the fact that we lack theoretical concepts that help us rethink and revise our practices. In Norwegian curriculum we see different learning discourses ... -
Knowing-with-snow in an outdoor Kindergarten
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-06)This article highlights how reciprocal relationships between children and the environment can contribute to exploring understanding of children’s learning in the outdoor environment. We draw on data from a kindergarten in the northern part of Norway, where we have carried out fieldwork three hours a week from October to mid-May. During this period, the outdoor area was covered with snow of varying ... -
Kompetanse Tromsbarnehagene 2014
(Research report; Forskningsrapport, 2014) -
Kompetanse Tromsbarnehagene 2016
(Research report; Forskningsrapport, 2016)I 2013 og 2014 gjennomførte vi en liknende undersøkelse i barnehagene i Troms for å kartlegge kompetansen og undersøke behov for kompetanseheving. Disse undersøkelsene ble opprettet som et ledd i daværende samarbeidsprosjekt GLØD (et samarbeidsprosjekt initiert av Kunnskapsdepartementet hvor Fylkesmannen i Troms, UiT Norges arktiske universitet, regionkontakter, Utdanningsforbundet og Fagforbundet ... -
Kompetanseutvikling i et mangfoldig landskap - Om virkninger av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten
(Research report; Forskningsrapport, 2018-08)Dette er sluttrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVUPPT), som Nordlandsforskning, NIFU og Nord universitet har gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen har rettet søkelyset mot temaer som strategiens innretning, oppslutning om tilbud, aktørbildet, tilbudsstruktur og mulige virkninger av strategien. Datamaterialet er rikt og ... -
Konfigurert med tiden: om proteinenes finstemte nanoteknologi
(Chapter; Bokkapittel, 2015)Proteiner er små molekyler som gjerne utfører spesielle oppgaver. Tusenvis av slike er til enhver tid i funksjon i hver celle i kroppen vår. Denne artikkelen skal handle om slike proteiner. -
Konsekvenser av et forskningsprosjekt for undervisning og skole: en sammenfatningsrapport fra prosjektet "Omstrukturering av spesialundervisning"
(Research report; Forskningsrapport, 1998) -
Konstruksjoner av lederskap i barnehagen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-10-22)This article is concerned with how preschool teachers position themselves as staff-leaders, giving various kinds of agency positions to both themselves and their staff members in narratives from kindergartens. The study takes a narrative perspective using a dialogical and performance analysis strategy in analyzing short texts about situations and events in kindergartens, written for the purpose ... -
Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-08)Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kritisk å forholde seg til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics Education, et forskningsfelt som fremmer et aktivt undervisningsmiljø og som støtter lærere som ønsker å jobbe aktivt med samfunnsutfordringer og spørsmål tilknyttet mangfold, kultur ... -
Kulturelt og språklig mangfold - og norskhet - i barnehager med norsk-russiske barn i Finnmark. Rapport nr 3 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2011)