Viser treff 152-171 av 572

    • Fonetisk gestuell transkripsjon 

      Nordli, Ingrid C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Fonetisk transkripsjon har en sentral plass i klinisk arbeid og har tradisjonelt sett vært knyttet til segmentale analyser av taleproduksjon. Men, segmenter er konstruerte lineære størrelser, enkeltlyder, og dekker ikke all aktivitet som finner sted i produksjon av tale, som er sammenhengende og dynamisk. Denne artikkelen presenterer en analysemetode hvor de artikulatoriske bevegelsene i ...
    • Food habits of school pupils in Tromsø, Norway, in the transition from 13 to 15 years of age 

      Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011)
      The aim of this study was to investigate the development of food habits in adolescents in Tromsø, whether pupil behaviour regarding food habits had changed in grade 10 compared to grade eight, and whether this was linked to pupils` Home Economics lessons in grade nine. A total of 606 adolescents (321 boys and 285 girls) were studied on two different occasions – 2002 and 2005, A food-frequency ...
    • Foraging Eco-Ethology, Incentives and Motivations in the Kindergartens of Norway Based on Sámi and Norwegian Cultures 

      Bergan, Veronica; Laiti, Marikaisa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-09)
      Early childhood education (ECE) institutions in Norway highly value nature and outdoor activities. The framework plan for kindergartens encourages that children get insights into the origin of food. The approach for imparting this knowledge incentivises foraging in kindergartens. The eco-ethology of humans is dependent on cultural values and practices and what is available for harvest in the local ...
    • Forandringsspil: Om tangram, kalejdoskop og gådespil i H.C. Andersens “Sneedronningen” 

      Bartnæs, Morten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Denne artikel er en intertekstuelt og intermedialt orienteret læsning af “Sneedronningen”, hvor to af eventyrets kendetegn - dets modulære opbygning og dets spil med variationer - bliver set i lyset af samtidens debat om legetøjet tangram og kalejdoskop. Via sin tematisering af forestillinger om tom, uorganisk forandring placerer eventyret sig i den debat. Denne tilgang til teksten lægger vægt på ...
    • Forbitrelsens kunst : analyse og resepsjonsanalyse av to tekster av Amalie Skram og Torborg Nedreaas 

      Ramberg, Ingri Løkholm (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Amalie Skram dør i 1905, og Torborg Nedreaas blir født i 1906, som for å ta over en stafettpinne. Vi vet at Skram var en avgjørende leseropplevelse for den unge Nedreaas (Eriksen 1979; Grøgaard 1976). Hun oppga å måtte ta lange pauser fra å lese Skram fordi tekstene gikk sånn inn på henne – men at hun til gjengjeld var «ny hver gang» (Nedreaas 1973). Det er en gjenganger i forskningslitteraturen at ...
    • Forelesninger i programmering med Pascal. Utdrag 

      Thorvaldsen, Steinar (Lecture; Forelesning, 1990)
      Disse forelesningene ble i ulike varianter brukt en del av studiet Informatikk I (10 vt) etter den gamle rammeplanen av 1985. Som verktøy ble Turbo Pascal versjon 3.0, 5.0, 5.5, 7.0 og senere versjon 1.0 og 1.5 for Windows brukt. Turbo Pascal fra Borland i USA var i sin tid et banebrytende programmeringsverktøy som gjorde det mulig å utvikle profesjonell programvare på en liten PC, noe som før den ...
    • Foreword 

      Gaupseth, Silje; Federhofer, Marie-Theres; Aspaas, Per Pippin (Conference object; Konferansebidrag, 2013)
      “Travels in the North” is the title of a symposium that was hosted by the Centre franco-norvégien en sciences sociales et humaines, in Paris, 5–6 October 2011. The Centre is owned by the Norwegian Universities of Oslo, Bergen, Trondheim, and Tromsø, and constitutes a part of the Fondation Maison des Sciences de l’Homme in Paris. The symposium took place in conjunction with the annual meeting of the ...
    • Forskeren som minst mulig voksen 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-04-01)
      Denne artikkelen tar for seg metodologiske utfordringer knyttet til forskerens deltakelse i produksjon av datamaterialet. Tema her er å undersøke hvordan kunnskap om barn fremstilles ved å avklare hvilke væremåter og posisjoner forskeren inntar som observatør av de sosiale samhandlingene, som finner sted mellom deltakerne i barnehagen. Det empiriske materialet som presenteres i artikkelen er en del ...
    • Fortellinger om «en verden verdt å leve i»: om det grønne og det blå skiftet i ungdoms bærekraftengasjement 

      Saus, Merete; Vedeler, Gørill Warvik; Wara, Tatiana (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-15)
      Målet med denne artikkelen er å utforske om det finnes et regionalt særuttrykk i unges klimaengasjement. Utgangspunktet er studien «Aworld worth living in» hvor vi undersøker hva det vil si å leve et godt liv i Arktis. Vi spør hvordan ungdom i nord forstår hva det vil si å leve bærekraftig, og om denne forståelsen innebærer en form for opposisjon. Datamaterialet er fire dialogkaféer om temaet ...
    • Forum for praksislærere - en arena for refleksjon og læring? 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-10-06)
    • FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling? 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene på masternivå skal kvalifisere for en profesjonsutøvelse som bygger på forsknings- og utviklingsarbeid (FoU). Det finnes få norske studier som undersøker hvordan lærere forstår og anvender forskningsbasert kunnskap i yrket (Mausethagen, 2015). Denne studien undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan anvender nyutdannede lærere med master i ...
    • Foundations for success in mathematical competitions : a study of best praxis in lower secondary schools in Norway 

      Thorvaldsen, Steinar; Vavik, Lars Ingebrigt (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      The purpose of this study is to investigate the following questions: What factors leads to success in mathematics, and how can these success factors and qualities be described? Will the teacher’s education and pedagogical praxis have an impact on good learning results? We report results from a case-control association study on among high achievement classes in mathematics in Norway. The data were ...
    • Fremming av dokumentasjon, vurdering og refleksjon i barnehagen : et aksjonsforskningsprosjekt 

      Sivertsen, Kirsten (Research report; Forskningsrapport, 2006)
    • From Monthly Bulletins to eLaestadianism? Exploring Attitudes and Use of Internet within the Laestadian Movement 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-01-07)
      The different groups within the Laestadian movement have developed different strategies when it comes to internet and production of texts. Regarding internet and official websites, there is ambivalence towards the opportunities which this technology and new media offer. Among the approximately twenty different Laestadian groups which exist in the Nordic countries and America, there are only ...
    • From Tools to Complexity?—A Systematic Literature Analysis of Digital Competence Among Pre-service Teachers in Norway 

      Tveiterås, Nils Christian; Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2022-05-27)
      In the last decades, the field of education has rapidly developed along with the development of digital technology. The recent COVID-19 pandemic has affected this development, leading to an educational revolution that involves the extensive use of online learning. This change makes it crucial to understand how teachers’ digital competence has developed along with this phenomenon, as well as how ...
    • Frukt- og grønnsakspising blant ungdomsskoleelever 

      Øvrebø, Else Marie (Book; Bok, 2004)
    • The functional and structural asymmetries of the superior temporal sulcus 

      Specht, Karsten; Wigglesworth, Philip (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-22)
      The superior temporal sulcus (STS) is an anatomical structure that increasingly interests researchers. This structure appears to receive multisensory input and is involved in several perceptual and cognitive core functions, such as speech perception, audiovisual integration, (biological) motion processing and theory of mind capacities. In addition, the superior temporal sulcus is not only one of the ...
    • Functional Outcomes of Children Identified Early in the Developmental Period as at Risk for ASD Utilizing the The Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study (MoBa) 

      Stenberg, Nina; Schjølberg, Synnve; Shic, Frederick; Volkmar, Fred R.; Øyen, Anne-Siri; Bresnahan, Michaeline; Svendsen, Britt Kveim; Tetzchner, Stephen von; Thronæs, Nina Torheim; Macari, Suzanne; Cicchetti, Domenic V.; Chawarska, Katarzyna; Suren, Pål; Øien, Roald A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-18)
      Early identification of autism spectrum disorder (ASD) is regarded as crucial for swift access to early intervention and, subsequently, better outcomes later in life. However, current instruments miss large proportions of children who later go on to be diagnosed with ASD, raising a question of what these instruments measure. The present study utilized data from the Norwegian Mother, Father, and Child ...
    • Fysikk med varmluftballong : et dataprogram for å leke og lære fysikk : for barn og voksne 

      Haugland, Ole Anton (Others; Andre, 2003)
      I Fysikk med varmluftsballong versjon 2.0 kan du lære om: luftas egenskaper, hvordan en moderne varmluftsballong virker, planlegging og gjennomføring av en flytur med ballong, luftfartens pionerer - fra brødrene Montgolfiér til i dag, hvordan du kan bygge din egen varmluftsballong og aktuelle emner fra matematikk, geografi og historie. Programmet passer for elever fra mellomtrinnet til videregående ...
    • Førstefødtlæstadianernes selvrepresentasjon. En analyse av to brosjyrer 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      In 1992 and 2010 the group within the Laestadian tradition labeled “the firstborns” or “the firstborn group” published brochures in which they express their beliefs and identity. Using a discourse analytical approach the article aims to examine the Firstborn’s selfrepresentation in these brochures. A goal is to investigate whether or not the Firstborn self-representation has ...