Viser treff 192-211 av 572

    • Hvem skaper verdiene? 

      Killie, Kristin (Chronicle; Kronikk, 2015-11-28)
    • Hvem skaper verdiene? 

      Killie, Kristin (Chronicle; Kronikk, 2015-11-28)
    • Hvem tar ansvar? 

      Danielsen, Karin Helene; Frenning, Ingrid (Chronicle; Kronikk, 2013-02-15)
      Svømmeferdigheter. Over tid har barns grunnleggende ferdigheter i svømming blitt svakere. Nå bør de ansvarlige ta grep for å bedre situasjonen.
    • Hvilke vitenskapelige og etiske utfordringer ligger i valget av aksjonsforskningsperspektivet i tilknytning til et praktisk skoleutviklingsprosjekt? 

      Berger, Anne-Harriet (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Bakgrunnen for den forskning jeg vil skissere og drøfte i denne oppgaven er deltakelse i det landsomfattende prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærere”- heretter kalt VNL.. Dette er et landsomfattende prosjekt delt opp i regioner. Min gruppe dekker regionene Troms og Finnmark. Gruppa består av 4 pedagoger som er ansatt ved Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Alta, Samisk Høyskole og Høyskolen i ...
    • Hvordan forbedre studentenes faglige prestasjoner i kjemi? Erfaringer fra FoU-arbeid ved Universitetet i Tromsø 

      Køller, Hans-Georg; Olufsen, Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      En betydelig andel studenter på begynnerkurset i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT) har i en årrekke hatt store problemer med det faglige nivået på kurset. Strykprosenten på eksamen i kurset har vært høy i flere år, og helt oppe i over 50%. Årsakene til dette er sammensatte, men viktige bidrag til den høye strykprosenten ser ut til å være at studentene har mangelfulle forkunnskaper i kjemi og ...
    • Hvordan kan vi forstå barns tilfredshet med egen involvering i foreldremekling? 

      Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      I forskningsprosjektet «Høring av barn i mekling» har vi studert meklinger hvor barn og ungdom har vært involvert i meklingsprosessen gjennom en samtale med mekler uten foreldrene til stede. Barn og unge er i all hovedsak svært tilfredse med å delta. Hvordan kan vi forstå denne tilfredsheten? Og hva sier dette om kulturelle kontekster for barndom i dag og barns posisjon i meklingskonteksten? I denne ...
    • Høgskoledidaktikk 

      Zoglowek, Herbert; Holum, Ellen (Research report; Forskningsrapport, 2004)
    • Høring av barn i meklingsprosessen – en utforsking av mekleres dilemmaer 

      Strandbu, Astrid; Langeland Mikkelsen, Reidun; Thørnblad, Renee; Flåm, Anna-Margrete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-03)
      I Norge er det er et økende fokus på barns rett til å bli hørt ved obligatorisk mekling mellom foreldrene ved samlivsbrudd eller før foreldretvistsaker i domstolen. For å inkludere barn i meklingsarbeid er det utviklet flere modeller. En av disse er meklingsmodellen Barn i mekling (BIM). I BIM-modellen har barnet en egen samtale med mekler før meklingen gjennomføres med foreldrene. Artikkelen bygger ...
    • “I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state 

      Stenseth, Anna-Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      This article gives voice to coastal Sámi students and explores their negotiations over being Sámi or Norwegian within the Norwegian education system. Through interviews, students share insights on the extent to which education focuses on Sámi issues and reflect upon their identity. The article explores how youths negotiate personal identity within pre-existing structures by employing Archer’s theory ...
    • 'I are in New York’: om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn 

      Killie, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-02)
      Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ...
    • ‘I are in New York’: Om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn 

      Killie, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07)
      Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ...
    • I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes matematikkunnskap og oppfatninger om matematikk? 

      Haavold, Per Øystein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-13)
      De siste årene har omvendt undervisning, eller flipped classroom, vært mye omtalt i både norsk og utenlandsk skoledebatt. I en gjennomgang av relevant litteratur konkluderer Estes, Ingram og Liu (2014) at omvendt undervisning kan ha en positiv læringseffekt. I denne studien ble et kvasieksperiment gjennomført på tre videregående skoler for å undersøke i hvilken grad omvendt undervisning påvirket ...
    • I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education 

      Bergan, Veronica; Krempig, Inger Wallem; Utsi, Tove Aagnes; Bøe, Kari Wallem (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-14)
      Learning and development in early childhood is highly dependent on social interaction and exploration through continuous encounters with the real world. Foraging and gardening are outdoor pedagogical practices that have relevance to education for sustainability. Previous work suggests that engagement in such activities can be characterized by the concept “community of practice” (CoP). In this paper, ...
    • Illustrating Complex Mappings with Excel 

      Haugland, Ole Anton (Others; Andre, 2023)
      It seems to be a well-kept secret even among mathematicians and scientists that Microsoft Excel can handle complex numbers and functions. This gives easy access to complex arithmetic for a broad audience. Complex functions like sine, exponential and hyperbolic functions are built-in functions in Excel. Together with Excels great graphical capabilities this makes it a nice tool for illustrating complex ...
    • The Impact of Cyberbullying and Cyber Harassment on Academic Achievement 

      Egeberg, Gunstein; Thorvaldsen, Steinar; Rønning, John Andreas (Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Cyberbullying is commonly measured by either an inventory of manifest variables (i.e. cyber harassment) or the use of global items covering cyberbullying in general. This study aimed to compare these two approaches in terms of how they predict academic achievement. Structural equation modelling (SEM) was used to build recursive models including variables of academic achievement, traditional and cyber ...
    • The impact of specialised content courses on student teaching in a Norwegian teacher education programme 

      Olufsen, Magne; Karlsen, Solveig; Sæleset, Johannes; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-07)
      In recent decades, most Nordic countries have seen reforms in their teacher education programme, giving rise to an ongoing debate on these programmes’ content, structure, and quality. As part of a recent reform of teacher education in Norway, new Master’s-level programme have been introduced to educate teachers for grades 5–10, whereby pre-service teachers (PSTs) take specialised content courses and ...
    • Impediments to mathematical creativity: Fixation and flexibility in proof validation 

      Haavold, Per Øystein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-15)
      Mathematical techniques in proof writing can be narrowed down to specific proof styles. Simply put, proofs can be direct or indirect- the latter using the Law of the Excluded Middle from logic as well as the axiom of Choice, to prove existence of mathematical objects. However, the thinking skills involved in writing indirect proofs are prone to errors, especially from novice proof writers such as ...
    • Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) på nordsamisk område - sluttrapport. Prosjektet "Evaluering av Kunnskapsløftet Samisk" 

      Germeten, Sidsel; Bongo, Mikkel Anders; Eriksen, Leif Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2011)
    • Implications of the imposed and extensive use of online education in an early childhood education program 

      Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-15)
      The COVID-19 pandemic forced universities to engage in a transformation regarding how education is provided. The pandemic led to education being pushed in a new direction regarding digital practices. This paper discusses the implications related to this transformation by asking the following research question: After being subjected to the imposed and extensive use of online education due to the ...