dc.contributor.advisor | Øberg, Gunn Kristin | |
dc.contributor.author | Sørvoll, Marit | |
dc.date.accessioned | 2014-06-30T11:47:05Z | |
dc.date.available | 2014-06-30T11:47:05Z | |
dc.date.issued | 2012-05-15 | |
dc.description.abstract | Med kommunehelsetjenesteloven (1984-2011) ble fysioterapi innlemmet som en lovpålagt oppgave i kommunene.Veiledning er en sentral del av fagutøvelsen. Studiens hensikt er å få kunnskap om hvordan fysioterapeuter erfarer å veilede andre, og hva slags betydning type praksis har for fagutøvelsen som skjer i kommunene. Det er gjennomført et kvalitativt forskningsintervju av tre barnefysioterapeuter. Studien er forankret i en hermeneutisk og fenomenologisk vitenskapstradisjon. Sentrale temaer i studien er rammers betydning for praksisutøvelse og fysioterapirollens innhold. Fysioterpauter bruker mye tid på å bygge relasjoner med samarbeidspartnere, noe som har innvirkning på tiden som brukes på barnet. Veiledning skjer gjennom modellæring, og er generell i sin form.Det synes sentralt at fysioterapeuter må selv ha ervervet seg kunnskapen kroppslig for å kunne lære den bort til andre. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6449 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_5945 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3991 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en |
dc.title | «Det var jo nesten fy, fy med hands-on.» Barnefysioterapeuter som veileder andre yrkesgrupper i kommunehelsetjenesten | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |