Han hadde jo knapt tilhørighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener de kan være med å forebygge frafall i videregående skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6589Dato
2014-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Helgaas, Elisabeth GulbrandsenSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener at de som ledere kan være med å forebygge frafall i videregående skole. Forskning viser at skolens evne til å legge til rette for god læring gjennom tilpasset opplæring og mestring er en av flere avgjørende faktorer knyttet til frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det undersøkt hvordan skolene organiserer tilpasset opplæring og hvilke begrunnelser som ligger til grunn for valgene som er gjort. Undersøkelsen omhandler også hvilke faktorer rektorer tenker er noen av de viktigste i frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det beskrevet og analysert om utvalget har en bevissthet i om deres rolle i forhold til frafallsproblematikken, både i form av langsiktige perspektiver og ledergrep. Funnene viser i tillegg til at rektorene er opptatt av tilpasset opplæring, mestring og motivasjon for elevene, også at rektor har langsiktige perspektiver i forhold til planverk og visjoner. Rektorene var ikke i så stor grad bevisste på at undervisningen og organiseringen av den i det daglige kan ha stor betydning for frafallet i videregående opplæring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: