Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring".
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7131Date
2014-10-21Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Grepperud, IdaAbstract
Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon.
Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte.
Det empiriske grunnlaget bygger på intervju av ansatte i to norske barnehager og deres erfaringer fra utdanningsprogrammet “ De utrolige årene” (DUÅ) og overføringen av programmet til praksis. Dette utdanningsprogrammet har et klart, praktisk siktemål, nemlig å styrke personalets kompetanse for å håndtere og imøtekomme barn med atferdsproblemer samt å utvikle barns sosiale kompetanse på en positiv måte.
Basert på de intervjuedes erfaringer og vurderinger, konkluderes det med at DUÅ- programmet et godt stykke på vei bygger på de tre transfer-faktorene. De intervjuede legger vekt på at undervisningen la stor vekt på praktiske øvinger og at de fikk veiledning i eget arbeid. Av forhold på egen arbeidsplass er det leders oppfølging og stabilitet blant de ansatte som vektlegges.
Det fremkommer også at det som skjer på arbeidsplassen, ikke minst i etterkant av programmet, vil være avgjørende for grad av integrering. En av utfordringene er å sikre alle yrkesgruppers engasjement og eierforhold til arbeidet, en annen er å sikre en god ansvarsdeling og den kollektive læringsprosessen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: