Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Bror
dc.contributor.authorAlexandersen, Hilde
dc.date.accessioned2015-06-18T08:29:06Z
dc.date.available2015-06-18T08:29:06Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne avhandlingen er et resultat av mitt masterprosjekt i sosialantropologi som ble påbegynt våren 2014. Prosjektet tar for seg Buktafestivalen, en musikkfestival i Tromsø som jeg selv var aktiv i, i løpet av feltarbeidet. Hensikten med prosjektet var å se på hvordan organisasjonen til Buktafestivalen fungerte internt, og hvordan folk i organisasjonen forholdt seg til de økonomiske vilkår i norsk og internasjonal festivalbransje. Det viste seg imidlertid vanskelig å se på hvordan en festival med solid økonomi forholdt seg til trange tider. Fokuset ble flyttet helt over til hvordan organisasjonen fungerte og hvordan folk i organisasjonen forholdt seg til hverandre. Avhandlingen tar utgangspunkt i to ”brudd” som fant sted i løpet av feltarbeidet. I dette begrepet legger jeg at noe uventet og uvanlig skjedde i sosial integrasjon. ”Bruddene” handlet om negative og avvisende reaksjoner til spørsmål om honorar og betaling. ”Bruddene” viste at det var vanskelig å snakke om, og begrepsfeste individuell motivasjon knyttet til fellesskapsprosjekter. Gjennom begrepet om økonomiske sfærer redegjør jeg for hvordan ulike aktiviteter i Buktafestivalen er drevet av ulike motiver og av ulike behov. Ulike deler av organisasjonen forholder seg til forskjellige aspekter ved festivaldriften. Jeg viser at det foregår ikke- monetære transaksjoner som anses som viktigere og mer verdifulle enn rent økonomiske transaksjoner. Å arrangere festival handler på mange måter om å skape fellesskap og fellesskapsopplevelser. I organisasjonen til Buktafestivalen skapes fellesskapsfølelse gjennom å reise på turer sammen og under selve gjennomføringen av festivalen. Det gir mening å snakke om communitas i forbindelse med disse arrangementene da strukturen i organisasjonen utjevnes og det skapes sterke følelser knyttet til fellesskap og samhold i en egalitær kontekst. Opprettholdelsen av festivalen blir et mål i seg selv, men å snakke om hvorfor det er sånn er vanskelig. Det nærmeste man kommer er å henvise til at det er snakk om mektige følelser og kjærlighet til Buktafestivalen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7753
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7342
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSOA-3900en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social anthropology: 250en_US
dc.title«Å være med på noe». En studie av motivasjon og fellesskap i Buktafestivalenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)