På egen hånd. Avstandsstrategier og autentisitet i Seattle-undergrunnen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7754Dato
2015-05-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lønne, ErikSammendrag
Denne avhandlingen tar for seg et subkulturelt miljø i Seattle i USA, og baserer seg på feltarbeid utført der, våren 2014. Studiet spør hva DIY (do-it-yourself) betyr for de involverte aktørene i dagens situasjon og hvordan denne ideologien uttrykkes i praksis. Subkulturer og betydningen de har, både fra et analytisk perspektiv og i et emisk et, har gjennomgått flerfoldige endringer gjennom de siste tiår. Disse endringene preger den sosiale organiseringen av slike miljøer og hvordan aktørene involvert i de konstituerer sine identiteter. En sentral variabel i etterkrigstidens subkulturer og helt opp til dagens situasjon er hva jeg kaller avstandsstrategier. Simultant konstruerer disse strategiene grenser til andre miljøer og et kollektivt fellesskap innad i subkulturen. Gjennom å se på disse avstandsstrategiene tar avhandlingen for seg hvordan DIY-miljøets aktører plasserer seg selv i marginale posisjoner på siden av det det konforme musikalske landskapet i søket etter det autentiske uttrykket. I tillegg rettes det fokus mot den historiske utviklingen forskningen på subkulturer har hatt siden de såkalte Chicago- og Birmingham-skolene sto som de mest sentrale institusjonene i dette forskningsfeltet. I motsetning til flere av samtidas forskere på subkultur, argumenterer denne avhandlingen for en fortsatt relevans for bruken av både subkultur og konformitet. I de analytiske delene av avhandlingen vil sentrale elementer ved miljøets sosiale modell belyses, i tillegg til hvordan aktørenes medlemskap opprettholdes gjennom et resiprositetsprinsipp. Analysen vil mot slutten også peke på to paradokser ved DIY-ens natur, i forhold til både autentisitetsidealet og aversjonen miljøet viser mot såkalt «hipness».
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: