dc.contributor.advisor | Folkenborg, Håkon Rune | |
dc.contributor.author | Olsen, Stine Elise | |
dc.date.accessioned | 2015-09-23T12:37:33Z | |
dc.date.available | 2015-09-23T12:37:33Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Tittel på oppgaven er:
Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag.
Problemstillingen min er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere begrepet tilpasset opplæring, og hvordan realiseres det i samfunnsundervisningen?
Metoden jeg har valgt er en kvalitativ forskningsdesign, med halvstrukturerte intervju som metode. Jeg intervjuet totalt 5 lærere.
Mine funn kan tyde på at lærerne har en smal forståelse av begrepet. Meget individpreget som samsvarer med Kunnskapsløftet sin forståelse. Lærerne praktiserer tilpasset opplæring i samfunnsfag ved å variere i stor grad. Samtlige lærere synes det er utfordrende å drive med tilpasset opplæring når det er lærerstyrt undervisning. Lærerne vektlegger også boka som en utfordring på grunn av vanskeligstilte tekster og akademiske begrep. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8133 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7717 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | samfunnsfag | en_US |
dc.subject | kvalitativt | en_US |
dc.subject | samfunnsfagundervisning | en_US |
dc.subject | samfunnsfaglærere | en_US |
dc.subject | samfunnsfagbok | en_US |
dc.subject | grunnskolen | en_US |
dc.subject | lokalsamfunnet | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag. Et kvalitativt studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår tilpasset opplæring og praktiserer det i samfunnsfagundervisningen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |