Konstruksjoner av lederskap i barnehagen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/8809Date
2015-10-22Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Nilsen, Hanne KirstenAbstract
This article is concerned with how preschool teachers position themselves as staff-leaders, giving
various kinds of agency positions to both themselves and their staff members in narratives from kindergartens.
The study takes a narrative perspective using a dialogical and performance analysis strategy in analyzing short
texts about situations and events in kindergartens, written for the purpose of training counselling dialogues in an
educational setting. The analyzing process resulted in a number of constructed main categories within each
group: the preschool teachers as leaders, and the staff members who are challenging their leadership. Artikkelen handler om hvordan barnehagelærere posisjonerer seg som ledere for personalet,
gjennom tildeling av aktørstatuser til seg selv og medarbeidere i fortellinger fra barnehagen. Arbeidet har en
narrativ tilnærming, der det anvendes en dialogisk og performativ analyse på korte tekster om situasjoner og
hendelser i barnehagen, skrevet som utgangspunkt for veiledningsøvelser i en opplæringssammenheng. Analysen
fører frem til et antall konstruerte hovedkategorier innenfor hver gruppe: barnehagelærere som ledere for
personalet, og medarbeidere som utfordrer lederskapet deres.
Description
Published version also available at https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/1205