Hva er den teoretiske forankringen til det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp, og hvilke implikasjoner har dette for barnevernets tiltaksarbeid?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9356Date
2016-05-17Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Det ble i 2012 gitt ut Norges offentlige utredninger, nr. 5, Bedre beskyttelse av barns utvikling (NOU 2012:5). Her ble det lagt frem flere anbefalinger som kunne bidra til å bedre barnevernets praksis. Denne oppgaven ser nærmere på noen av forslagene til NOU 2012:5, herunder forslaget om å innføre det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp. Oppgavens problemstilling er: Hva er den teoretiske forankringen til det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp, og hvilke implikasjoner har dette for barnevernets tiltaksarbeid? Oppgaven har todelt problemstilling og i første del gjennomføres en teori- og litteraturstudie for å presentere og drøfte det teoretiske grunnlaget for det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp. For å besvare andre del av problemstillingen er det gjennomført en dokumentanalyse av høringsuttalelsene til NOU 2012:5 for å vise hvordan det nye prinsippet kan ha implikasjoner for barnevernets tiltaksarbeid.
Nøkkelord: barnevern, NOU 2012:5, tilknytningsteori, det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp, dokumentanalyse
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: