Hva er den teoretiske forankringen til det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp, og hvilke implikasjoner har dette for barnevernets tiltaksarbeid?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9356Dato
2016-05-17Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Det ble i 2012 gitt ut Norges offentlige utredninger, nr. 5, Bedre beskyttelse av barns utvikling (NOU 2012:5). Her ble det lagt frem flere anbefalinger som kunne bidra til å bedre barnevernets praksis. Denne oppgaven ser nærmere på noen av forslagene til NOU 2012:5, herunder forslaget om å innføre det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp. Oppgavens problemstilling er: Hva er den teoretiske forankringen til det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp, og hvilke implikasjoner har dette for barnevernets tiltaksarbeid? Oppgaven har todelt problemstilling og i første del gjennomføres en teori- og litteraturstudie for å presentere og drøfte det teoretiske grunnlaget for det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp. For å besvare andre del av problemstillingen er det gjennomført en dokumentanalyse av høringsuttalelsene til NOU 2012:5 for å vise hvordan det nye prinsippet kan ha implikasjoner for barnevernets tiltaksarbeid.
Nøkkelord: barnevern, NOU 2012:5, tilknytningsteori, det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp, dokumentanalyse
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: