Show simple item record

dc.contributor.advisorJonas, Oskarsson
dc.contributor.authorPettersen, Patrick
dc.date.accessioned2016-08-25T14:45:23Z
dc.date.available2016-08-25T14:45:23Z
dc.date.issued2016-05-25
dc.description.abstractDette mastergradsprosjektet er et kvalitativt studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Studiens forskningsspørsmål er: «hva kjennetegner elevers intuitive tenkning i sannsynlighet?». Et underliggende tema i studien er sammenhengen mellom elevenes intuisjoner og misoppfatninger i sannsynlighet. Med et rammeverk basert på Efraim Fischbeins (1987) kjennetegn ved intuitiv tenkning, har jeg gjennomført en deduktiv analyse på et datamateriale fra 10 oppgavebaserte intervjuer med 5. klasseelever. Basert på elevenes løsninger og forklaringer til 7 utvalgte oppgave har jeg sett på 6 kjennetegn ved intuitiv tenkning: (1) Intuisjoner generer en oppfatning om at noe er selvinnlysende (2) Intuisjoner generer følelsen av sikkerhet (3) Intuisjoner virker tvingende (4) Intuisjoner virker utvidende (5) Intuisjoner generer et helhetlig perspektiv (6) Intuisjoner generer ubevisste tanker Resultatene fra undersøkelsen viser at elevene i undersøkelsen ofte velger løsninger som representerer de vanligste misoppfatningene i sannsynlighet. I noen tilfeller fordi intuisjonens egenskaper (kjennetegn) leder til en misoppfatning, og i andre tilfeller fordi intuisjonen i seg selv er en misoppfatning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9566
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9123
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikkdidaktiken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleIntuitiv tenkning i sannsynlighet. En kvalitativ studie av 5. klasseelevers intuitive tenkning i sannsynligheten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)