Bruk av teknologiske verktøy og problemløsning i arbeid med forståelse av funksjonsbegrepet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9665Åpne
Filen inneholder hele masteroppgaven. Alt fra forside til referanseliste (PDF)
Dato
2016-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Strømsnes, Tord Are LotheSammendrag
Oppgaven beskriver et undervisningsopplegg som ble gjort i emnet funksjoner på en ungdomsskole. Undersøkelsen ble gjennomført med hjelp fra seks 10.klasseelever. Studien bestod av to intervjuer og et undervisningseksperiment. Det ene intervjuet ble gjennomført før undervisningen for å etablere hvordan kunnskapsnivået til elevene var og det andre ble gjennomført i etterkant.
Undervisningen fokuserte på hvordan bruk av problemløsning og teknologiske verktøy overfor elevene kunne fremme forståelse for funksjonsbegrepet. Niss sin kompetansemodell ble brukt som et rammeverk for å se på elevenes utvikling av forståelsen for funksjonsbegrepet og de mange underbegreper som følger med. For eksempel grafer, verditabell, funksjonsuttrykk, lineær funksjons, stigningstall, konstantledd m.m.
Jeg ønsket i studien å se på endringer i elevenes forståelse av begrepet funksjoner, for deretter å diskutere hva i undervisningen som kan ha ført til at forståelsen er blitt slik. I oppgaven diskuterer jeg opp mot tidligere forskning som er gjort på området for å se hvordan resultatene i min studie er sammenlignet med andre. Deretter har jeg også diskutert rundt hva slags innvirkninger denne studien vil ha på min egen praksis og for skolematematikken generelt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: