dc.contributor.advisor | Hovden, Jorid | |
dc.contributor.author | Nystad, Ingrid Bogholm | |
dc.date.accessioned | 2017-06-16T09:35:47Z | |
dc.date.available | 2017-06-16T09:35:47Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg sett på hvilke handlingsbetingelser jobbsyklister i Tromsø har, og hva som kjennetegner deres livsstil som er knyttet til jobbsykling. Jeg har særlig sett på handlingsbetingelser knyttet til arbeidsplassen, familie og hverdagsliv, og arbeidsveien. I forhold til livsstil har jeg sett på deres holdning til egen helse, oppfatninger av fysisk aktivitet og oppfatninger knyttet til miljø. For å kunne fordype meg i dette har jeg foretatt ni kvalitative intervjuer av jobbsyklister som sykler hele året i Tromsø. Oppgaven tar utgangspunkt i tidligere forskning på faktorer som påvirker jobbsykling og helseeffekter ved jobbsykling. Jeg har brukt Pierre Bourdieu’s begreper fra hans handlingsteori som teoretisk rammeverk. Dette i dialog med tidligere forskning har vært med på å danne grunnlaget for det teoretiske bakgrunnsteppet, intervjuguiden og analysen. Sentrale funn i analysen viser at handlingsbetingelsene til jobbsyklistene er sammensatte av flere faktorer, men det er enkelte funn som er mer fremtredende. Fleksibilitet og forutsigbarhet i arbeidstiden er viktig for informantene, samtidig som tilrettelegging på arbeidsplassen ikke er avgjørende, men er med å danne et sosialt miljø for jobbsyklister som gjør at jobbsykling gir annerkjennelse. Små barn hindrer ikke informantene fra å bruke sykkelen, men det gjør at de må prioritere hva de ønsker å bruke tiden på. Det at de sykler til jobb, gir dem både mer tid og mulighet for fysisk aktivitet. Økonomi er ikke avgjørende for at informantene bruker sykkelen til og fra jobb. Alle informantene har gode økonomiske rammebetingelser og mulighet til å kjøpe det som behøves av utstyr til å sykle i et krevende arktisk klima. Arbeidsveien byr på utfordringer i forhold til vær og klima, og det er dårlig tilrettelagt for syklister i Tromsø. Dette problematiseres, men informantene påpeker også at dette er ikke et stort problem, for de sykler uansett. Informantene er positive til el-sykkel og ser at den kan passe dem som har behov for motorhjelp når de sykler. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11158 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | IDR-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330::Andre idrettsfag: 339 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Other subjects within physical education: 339 | en_US |
dc.title | «Jeg bare sykler til jobb. Vær, snø og vind gjør ingenting».
En kvalitativ analyse av jobbsyklisters handlingsbetingelser og livsstil i Tromsø | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |