Viser treff 101-120 av 123

    • Gitarkompbok 4. Standardjazz for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2003)
      Hvordan komper man standardjazz? Hva kjennetegner denne musikken, og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på. <br> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i ni kapitler som omhand- ler komp av standardjazz. ...
    • Gitarkompbok 1. Populærmusikk for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2001)
      Hvordan komper man rock? Hva kjennetegner en popmelodi og hvilke kompfigurer kan man bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<br> Ved hjelp av kjente melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i åtte kapitler som omhandler stilarter i ulike moderne populærgenrer. ...
    • Gitarkompbok 0. Gitarkomp for nybegynnere 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2004)
      Denne boken er ment for deg som vil lære ulike måter å kompe på. På en enkel og oversiktelig måte gir boken innblikk i hvordan et enkelt komp bygges opp og utføres. Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspill og plekterteknikk. <br> Boken er delt inn i tre kapitler som omhandler komp av velkjente populærmelodier, barnesanger og viser. Alle melodiene er skrevet ...
    • Gitarkompbok 3. Populærmusikk 1900-1949 for fingerspillsgitar 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2003)
      Hvordan komper man musikk fra første halvdel av forrige århundre? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer kan man bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på. <br> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Boken er delt inn i fem kapitler som omhandler ...
    • Intervallic guitar. String skipping exercises Vol.1 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2012)
    • Gitaretyder : etyder for plekterspill og fingerspill : nivå 1-2 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2006)
      Heftet inneholder en samling gitaretyder som er tilrettelagt for gitarstudenter på konservatorienivå. Etydene skal gi innblikk i gitartekniske problemstillinger for både plekteranslag og fingerspill. Formålet er å skape en felles teknisk plattform for alle gitarister.
    • Gitarkompbok 5 - Bossa Nova for fingerspillsgitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2012)
      Hvordan komper man Bossa Nova? Hva kjennetegner denne musikken og hvilke kompfigurer er det vanlig å bruke? Dette og andre temaer tas opp og forklares i denne boken. Boken er ment for deg som ønsker å lære mer om ulike måter å kompe på.<p> Ved hjelp av melodieksempler gjennomgås ulike typer komp med fingerspillsteknikk. Grunnprinsippet er at gitaren alene skal kunne låte som et fullverdig komp. ...
    • Veien til høyere utdanning i musikk 

      Toften, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Hensikten med denne studien er å få innsikt i hørelæreundervisningen på musikklinjene i Norge med fokus på innholdet i undervisningen og med mål om å se dette i sammenheng med innholdet i den nasjonale felles opptaksprøven i gehør for høyere utdanning i musikk. Studien baserer seg på en kvantitativ undersøkelse av 36 hørelærelærere på 23 musikklinjer i Norge. Det teoretiske utgangspunktet ligger i ...
    • Auditive knagger. En kvalitativ studie av jazzmusikeres arbeid med gehør 

      Alvestad, Vidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Denne studien beskriver jazzmusikeres tanker og arbeid med gehør i sitt musikervirke. Studien har som mål å gi innsikt i hva som er viktig å jobbe med i forhold til eget gehør, og samtidig belyse noen emner som kan inspirere til diskusjon omkring hørelærefaget i musikerutdanningen. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzmusikere i Norge. Studien tar for seg emner i gehørarbeid ...
    • Trompetkonsert med teatralt tilsnitt – Muligheter og utfordringer i en interaktiv konsertforestilling for barnehagebarn 

      Liset, Marte (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2016)
      Artikkelen tar utgangspunkt i den interaktive konsertforestillingen Trompetkonserten, en teatral konsert utviklet for barn i alderen 3-6 år. Oppmerksomheten rettes mot de interaktive delene av konserten. Det gjøres først rede for hvordan interaktive aspekter kommer til syne i konsertforestillingen som helhet. Deretter fokuseres det på ett konkret eksempel for å undersøke hvilke muligheter og ...
    • Beck's Song Reader: An Unbound Music Book 

      Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      The pop/alternative musician Beck created a stir in the music world when he released his 2012 “album” Song Reader as a book compilation of individual pieces of sheet music. This included a guide to reading music notation, together with an introduction describing the work’s intentions and inviting readers to perform their own versions of the songs. Two years later, a recording of the songs interpreted ...
    • Hva gjøres i jazzhørelæreundervisning? En diskursanalyse av undervisningspraksiser i jazzhørelære 

      Harboe, Oscar Alvestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne oppgaven er en studie av hva som gjøres i jazzhørelæreundervisning, og hvordan innholdet og metodene i undervisningen blir begrunnet. Det er tatt utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk teorigrunnlag, som sier at viten blir konstruert i et samspill mellom samfunnet og enkeltindivider. Det empiriske materialet er basert på intervjuer med tre jazzhørelærepedagoger fra høyere musikkutdanning, ...
    • Perspektiver på gehørarbeid i korpsundervisningen. En kvalitativ intervjustudie 

      Winther-Fossmo, Vivi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Studien omhandler gehørarbeid i korpsundervisning, og tar for seg dirigentenes perspektiver på dette. Fokusområder er hvordan det arbeides målrettet med gehør i korpsundervisningen, samt hvilke holdninger dirigenter har til dette arbeidet. Hensikten med studien har vært å få innblikk i noen dirigenters arbeidsmåter og opplevelser, og på den måten kunne bidra til et større fokus på temaet. Datainnsamlingen ...
    • Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver 

      Nilsen, Birger André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-06)
      Tittel: Notelesingsundervisning integrert i amatørkorprøver. Hensikt: Hensikten har vært å undersøke hvorvidt det å integrere notelesingsundervisning som en fast del av korprøvene i et amatørkor kan være hensiktsmessig. Fokusområder har vært å undersøke om undervisningen påvirket korsangernes notelesingsferdigheter, samt holdninger til og bruk av noter. Teoretisk forankring: I tillegg til ...
    • Flerstemte prima vista-oppgaver 

      Vargeid, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven er et pedagogisk utviklingsarbeid med tema flerstemte prima vista-øvelser. Den ene delen er et notemateriale, laget som et supplement til boka Hørelære. Med på notene av Niels Eskild Johansen (2006), og bygger på Johansens metodikk i melodilesing. Målgruppa er musikklinjeelever i videregående skole. Oppgavens hovedproblemstilling er: “Hva slags utforming er det hensiktsmessig at flerstemte ...
    • Det musikkpedagogiske prosjektet Takt & Tone som praksisfellesskap Kompetanseutvikling og deltakerbaner 

      Isaksen, Bjarne; Blix, Hilde Synnøve (Research report; Forskningsrapport, 2013)
      Rapporten presenterer en kvalitativ studie av et musikkpedagogisk prosjekt i en norsk kommune. Prosjektet hadde som mål å gi elever og lærere i kommunen bedre forhold for læring og undervisning, blant annet ved å gi utvalgte skoler bandinstrumenter, og å gi muligheten til å utvikle kompetanse i undervisning i rytmiske musikksjangre. Målet med den foreliggende studien var å se på problemstillinger ...
    • Gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen : om hvordan bruk av hørelære i sangundervisningen kan bidra til å styrke tonedøve personers gehør 

      Åsen, Dina Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-14)
      Oppgaven tar for seg gehørarbeid med tonedøve i sangundervisningen. Problemstillingen for oppgaven er: ”På hvilke måter kan bruk av hørelære i sangundervisningen bidra til å utvikle tonedøve personers gehør?” Utforskningsmetodene som brukes er kvalitative. Gjennom selv å undervise de tonedøve elevene tar jeg i bruk deltagende observasjon. For å kartlegge elevenes utgangspunkt, utvikling og egne ...
    • "Jeg tror at de som gjør det godt til eksamen i hørelære er godt rustet til å gå ut og jobbe med musikk" : en kartlegging av hørelæreundervisning i høyere musikkutdanning 

      Tollefsen, Maria Medby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Studien tar for seg hørelæreundervisningen i utøvende studier, innen den klassiske sjangeren, i høyere musikkutdanning i Norge. Undersøkelsen har som mål å belyse likheter og ulikheter med hensyn til hvordan det undervises i faget ved forskjellige studiesteder og hos ulike hørelærepedagoger, samt å vise noen av de variasjonsmuligheter som finnes i emnet. Studien gir også et bilde av noen av de tanker ...
    • Danzas españolas : no. 3 "Fandango", no. 4 "Villanesca" : for two classical guitars 

      Granados, Enrique; Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2005)
    • Notelesing, hva slags lesing er det? : didaktiske betraktninger rundt hørelærefaget - sett i lysav språkopplæringsteorier 

      Blix, Hilde (Book; Bok, 2004-03)
      Denne boka er et forsøk på å se et av musikkundervisningens støttefag, hørelære, fra noen nye synsvinkler. Jeg har søkt å finne svar på spørsmål som dreier seg om hvordan vi leser noter, og hvorfor vi bruker gitte metoder i hørelærefaget for å trene opp et godt gehør. Hvorfor er det så viktig å synge? Hvordan leser vi egentlig noter? Kan teorier om språkopplæring gi oss noen svar på slike spørsmål? ...