dc.contributor.advisor | Hetland, Audun | |
dc.contributor.advisor | Pfuhl, Gerit | |
dc.contributor.advisor | Andersen, Sigmund | |
dc.contributor.author | Jorunnson Heill, Brage | |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T07:27:50Z | |
dc.date.available | 2021-06-21T07:27:50Z | |
dc.date.issued | 2021-05-14 | en |
dc.description.abstract | 9 av 10 som omkommer i snøskred utløste selv skredet. Å forbedre beslutningene i forkant av en ulykke kan derfor være livbergende. Hvordan vi driver opplæring i skredfaget er derfor viktig. Tidligere studier har sett på hvilke faktorer eksperter ser som relevante og benytter i sin beslutningstaking. Denne studien ser på hvilke faktorer nybegynnere bruker og ser på som viktige etter at de har gjennomført et skredkurs.
Metode: Nybegynnere (N 117) svarte på et spørreskjema etter endt skredkurs. I spørreskjema ble de bedt om å vurdere 53 forskjellige faktorer i forhold til relevans og bruk. Resultat: Nybegynnere bruker like mange, men ikke de samme faktorer som eksperter fra en tidligere studie. Nybegynnerne diskriminerer mindre mellom viktigheten av faktorene sammenlignet med ekspertene. De bruker også beslutningsverktøy i større grad enn ekspertene. Implikasjoner: Resultatene fra denne studien har potensiell påvirkning på hvordan vi driver skredopplæring.
Nøkkelord: pedagogikk, snøskred, beslutningstaking, friluftsliv, skredkurs, skredopplæring, nybegynner | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21479 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | IDR-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Å lære om snøskred og ta beslutninger i skredterreng: En kvantitativ studie av nybegynneres faktorbruk i sin beslutningstaking | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |