ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for kjemi
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for kjemi
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstime

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22820
DOI
https://doi.org/10.5324/njsteme.v5i1.3936
Thumbnail
Åpne
article.pdf (265.8Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2021-02-24
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Huru, Hilja Lisa; Beerepoot, Maarten
Sammendrag
En stor del av undervisningen i realfagene ved norske universiteter blir utført av stipendiater eller studenter fra tidligere kull. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har satt oss som mål å organisere et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til trygghet og kvalitet fra første undervisningstime. Vi drøfter ulike temaer vi har møtt i organisering av dagene, spesielt relevans for ulike fag og ulike undervisningsoppgaver, språk og omfang på opplegget og rollen som dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling hos gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av gruppelærere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for studentene, for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten på fakultetet som helhet.
Forlag
Universitetet i Agder
Sitering
Huru, Beerepoot. Gruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstime. Nordic Journal of STEM Education. 2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (kjemi) [565]
Copyright 2021 Nordic Journal of STEM Education

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring