Ingeniørstudenters bruk av læringsverktøy i et lineær algebraemne : hvilken rolle spiller nettbaserte forelesninger?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24844Dato
2015-11-11Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Rensaa, Ragnhild JohanneSammendrag
I denne artikkelen diskuteres studentenes bruk av læringsverktøy med spesielt fokus på et nettbasert tilbud. Egne forelesninger i et emne i lineær algebra for master ingeniørstudenter, fjerde år, har blitt streamet og publisert, og jeg har undersøkt hvordan studentene har brukt disse forelesningene. Data er innsamlet første og tredje gang dette ble gjort, og hovedvekten i denne artikkelen er lagt på to kvantitative datainnsamlinger. Den første innsamlingen fra første streamingår hadde fokus på web-forelesninger; hvordan studentene oppfatter selve undervisningssituasjonen og i hvilken grad de utnytter de ulike mulighetene som fins ved en nettforelesning i sann tid som også blir gjort tilgjengelig som opptak etterpå. Denne undersøkelsen ble videreutviklet og nye data samlet inn tredje undervisningsår. I den videreutviklede utgaven er perspektivet utvidet til å omfatte flere typer læringsmateriell, som lærebøker og forelesningsnotater i tillegg til web-forelesninger. Dette er gjort for å kartlegge hvordan nettforelesningene kan inngå i en større helhet for læring av lineær algebra. Basert på undersøkelsene stiller jeg følgende spørsmål: Hvordan bruker master ingeniørstudenter nettbaserte forelesninger i lineær algebra og hvordan vektlegges nettbaserte forelesninger i forhold til annet læringsmateriell? Tolkning av de innsamlede dataene kan bidra til å besvare spørsmålet og gi innspill for bedre tilrettelegging av nettbaserte tilbud i matematikk.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Rensaa RJ. Ingeniørstudenters bruk av læringsverktøy i et lineær algebraemne : hvilken rolle spiller nettbaserte forelesninger?. UNIPED. 2015;38(4):346-352Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)