ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
  • Institutt for elektroteknologi
  • Artikler, rapporter og annet (elektroteknologi)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
  • Institutt for elektroteknologi
  • Artikler, rapporter og annet (elektroteknologi)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ingeniørstudenters bruk av læringsverktøy i et lineær algebraemne : hvilken rolle spiller nettbaserte forelesninger?

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/24844
DOI
https://doi.org/10.18261/ISSN1893-8981-2015-04-11
Thumbnail
View/Open
article.pdf (611.7Kb)
Published version (PDF)
Date
2015-11-11
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Rensaa, Ragnhild Johanne
Abstract
I denne artikkelen diskuteres studentenes bruk av læringsverktøy med spesielt fokus på et nettbasert tilbud. Egne forelesninger i et emne i lineær algebra for master ingeniørstudenter, fjerde år, har blitt streamet og publisert, og jeg har undersøkt hvordan studentene har brukt disse forelesningene. Data er innsamlet første og tredje gang dette ble gjort, og hovedvekten i denne artikkelen er lagt på to kvantitative datainnsamlinger. Den første innsamlingen fra første streamingår hadde fokus på web-forelesninger; hvordan studentene oppfatter selve undervisningssituasjonen og i hvilken grad de utnytter de ulike mulighetene som fins ved en nettforelesning i sann tid som også blir gjort tilgjengelig som opptak etterpå. Denne undersøkelsen ble videreutviklet og nye data samlet inn tredje undervisningsår. I den videreutviklede utgaven er perspektivet utvidet til å omfatte flere typer læringsmateriell, som lærebøker og forelesningsnotater i tillegg til web-forelesninger. Dette er gjort for å kartlegge hvordan nettforelesningene kan inngå i en større helhet for læring av lineær algebra. Basert på undersøkelsene stiller jeg følgende spørsmål: Hvordan bruker master ingeniørstudenter nettbaserte forelesninger i lineær algebra og hvordan vektlegges nettbaserte forelesninger i forhold til annet læringsmateriell? Tolkning av de innsamlede dataene kan bidra til å besvare spørsmålet og gi innspill for bedre tilrettelegging av nettbaserte tilbud i matematikk.
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Rensaa RJ. Ingeniørstudenters bruk av læringsverktøy i et lineær algebraemne : hvilken rolle spiller nettbaserte forelesninger?. UNIPED. 2015;38(4):346-352
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (elektroteknologi) [127]
Copyright 2015 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)