dc.contributor.author | Beerepoot, Maarten | |
dc.date.accessioned | 2022-11-23T13:57:24Z | |
dc.date.available | 2022-11-23T13:57:24Z | |
dc.date.issued | 2022-11-18 | |
dc.description.abstract | Forskning på læring viser tydelig at noen læringsstrategier er mer effektive enn andre. To spesielt effektive læringsstrategier er å hente fram fra hukommelsen gjennom for eksempel testing (retrieval practice) og fordeling av læringen over en lengre periode med jevne mellomrom (distributed practice). Forskning viser imidlertid også at studenter i liten grad er bevisste på hva som er mest effektiv læring og benytter ofte lite effektive læringsstrategier som å lese en tekst flere ganger framfor å teste seg selv eller å studere rett før en eksamen framfor å fordele læringen over en lengre periode.<p>
<p>I dette bidraget formidler jeg noen innsikter fra forskning på læring som vi undervisere i høyere utdanning kan ha nytte av. I tillegg gir jeg eksempler fra egen undervisning på hvordan vi kan bruke disse innsiktene for at våre studenter lærer å lære: legge til rette for at studentene kan teste seg selv, legge til rette for distribuert øvelse (repetisjon) i og utenfor undervisningen, samt diskutere effektive læringsstrategier i undervisningen. Til slutt ønsker jeg å vise hvordan vi gjennom artikkelseminarer jobber tverrfaglig med erfaringsutveksling rundt temaet læringsstrategier i begynneremner på mitt fakultet. Jeg håper at dette bidraget kan inspirere andre til å jobbe systematisk med implementering av forskningsbaserte innsikter om effektive læringsstrategier i egen undervisning og i fellesskap med kollegaer. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5020>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5020</a>. | |
dc.identifier.citation | Beerepoot MTP. Effektive læringsstrategier: Innsikter, implementering og tverrfaglig erfaringsutveksling. Læring om læring. 2022;9(2) | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2077903 | |
dc.identifier.issn | 2535-4108 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27503 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NTNU | en_US |
dc.relation.journal | Læring om læring | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.title | Effektive læringsstrategier: Innsikter, implementering og tverrfaglig erfaringsutveksling | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |