dc.description.abstract | Inuuteq Storchs fotobok Porcelain Souls (2018) baserer seg på hans foreldres dagliglivsfotografier fra Kalaallit Nunaat
(Grønland) mellom slutten av 1960- og begynnelsen av 1980-tallet. Artikkelen beskriver motivene og montasjene i
fotoboken og spør på bakgrunn av nymaterialistisk teori hvordan fotografiene skaper en grønlandsk verden innenfra.
Videre argumenter artikkelen for at fotoboken på en særlig måte former en verden av forbindelser mellom mennesker, dyr, landskap og ting, samtidig som den skaper gjenkjennelseseffekt og følelsesmessige virkninger som påkaller en
engasjert, refleksiv og empatisk betrakter. Ved å appellere til egenmobilisering og alliansebygging forbinder Porcelain
Souls seg til de viktige selvstendiggjøringsprosessene som for tiden foregår i Grønland.<p><p>Inuuteq Storch’s photobook Porcelain Souls (2018) is based on his parents’ vernacular photographs from Kalaallit
Nunaat (Greenland) recorded in a period between the late 1960s and early 1980s. This article describes the book’s
motifs and montages and asks based on new materialist theories how these photographs create a Greenlandic world
from within. Further, the author argues that the photobook in its special way creates a world of entanglements between
people, animals, landscapes, and things, and creates recognition and emotional effects that call for a committed, reflective, and empathetic viewer. Henceforth, Porcelain Souls intervenes in the important independence processes that
are currently taking place in Greenland by creating empowerment and build new alliances. | en_US |