Studentaktiv læring med store studentgrupper – fordeler og ulemper med gruppediskusjon i pollbasert undervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28963Dato
2023-03Type
Conference objectKonferansebidrag
Sammendrag
To viktige prinsipper for å øke studentenes læring i undervisning er aktiv deltagelse og formativ vurdering. Innføring av disse prinsippene i undervisning med store studentgrupper kan imidlertid by på utfordringer. Løsningen kan være å bruke flervalgsoppgaver i undervisningen med påfølgende formativ vurdering av faglæreren, en undervisningsform som vi her kaller pollbasert undervisning. I dette bidraget er vi opptatt av følgende to spørsmål: Hvordan påvirker denne undervisningsformen studentenes oppmerksomhet, motivasjon og læringsutbytte? Hva er fordeler og ulemper med gruppediskusjon som en del av opplegget? Vi har introdusert pollbasert undervisning med gruppediskusjon i et fysikkemne og uten gruppediskusjon i et kjemiemne. I en felles skriftlig studentevaluering i de to emnene rapporter studentene høyt opplevd læringsutbytte, økt motivasjon til forberedelse og deltagelse, samt at flervalgsoppgavene hjelper å holde oppmerksomhet oppe. Gruppediskusjon ser ut til å føre til godt læringsutbytte. Økt tidsbruk med gruppediskusjon fører imidlertid til at antall oppgaver som behandles halveres. Vi mener at pollbasert undervisning enkelt skalerer til større studentgrupper og er overførbar til i hvert fall andre begynneremnene i STEMM-fagene.
Beskrivelse
Vitenskapelig foredrag på MNT-konferansen 2023, 16. - 17. mars 2023, Stavanger, Norge, arrangert av Universitetet i Stavanger.
https://www.uis.no/nb/det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet/mnt-konferansen-2023
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)