Now showing items 1-20 of 4414

    • 1. Kor. 11:23-26 : fellesskapet i menigheten 

      Johnsen, Lars (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06)
      Apostelen Paulus kritiserer i sitt første brev til korinterne måten som de holder nattverdmåltidet på når de samles som menighet (1. Kor 11:17-34). Han retter oppmerksomheten mot ”partier” eller ”grupper” i menigheten i vers 19. Det er i oppgaven argumentert for at problemene i Korint ved ”Herrens måltid” ikke var forårsaket av teologiske eller religiøse forhold, men av sosial status og konvensjoner ...
    • 1.Kor. 13 - Paulus' forkynnelse om kjærligheten. Kjærligheten som grunnlag for den kristne eksistens 

      Steen, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06)
      oppgaven omhandler Paulus' 1. brev til Korinterne, med et særskilt fokus på 1.Kor. 13. 1.Kor. 13 eksegeres og tolkes i sin litterære og historiske kontekst. Det er en allmenn oppfattelse av at 1.Korinterbrev handler om etikk og religiøs praksis. Jeg vil forsøke å vise at brevet i tillegg er et godt utgangspunkt for å studere Paulus' teologi. Flere spørsmål har dukket opp mens jeg har lest dette ...
    • 199 innovasjoner : ei kartlegging av mannsnavn avleda av kvinnenavn på 1800-tallet 

      Grønvik, Brynjulv Henk Waling Gorter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-19)
      Ei kartlegging av mannsnavnsinnovasjoner med endelsen -in(i)us avleda av kvinnenavn på grunnlag av folketellingene i 1865 og 1900.
    • 2 Kor 11:28-29 – μέριμνα og religiøs veiledning hos Paulus 

      Kiærbech, Henrik Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-11)
      På bakgrunn av den paulinske brevlitteraturen og Apostlenes gjerninger er denne oppgaven et historisk-kritisk forsøk på å danne et bilde av den religiøse veiledningen hos Paulus. Kjernen i oppgaven er en eksegese av 2 Kor 11:28-29. Her bruker Paulus begrepet μέριμνα, «pleie», «omsorg» eller «bekymring», et ord som i oppgaven drøftes som en mulig grunntanke i hans religiøse veiledningspraksis. Dessuten ...
    • 2. bergjegerdivisjons felttog gjennom Helgeland i 1940 

      Poulton, Alexander Christopher (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne avhandlingen tar for seg 2. bergjegerdivisjons felttoget gjennom Helgeland 1940. Denne divisjonen hadde som mål å komme til unnsetning til Narvik så fort som mulig. General Dietl og hans 3. bergjegerdivisjon var avskåret fra resten av det okkuperte Norge ved våren 1940. I tillegg vil masteroppgaven se på noen utvalgte hendelser ved felttoget i et kontrafaktisk lys for å kunne se hva som kunne ...
    • 3rd person clitic combinations across Catalan varieties: Consequences of the nature of the dative clitic 

      Cabré, Teresa; Fábregas, Antonio (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-12)
      This article argues that variation in how 3rd person clitic combinations are solved across Catalan varieties depends on the internal morphosyntactic shape of the dative clitic in each variety. We argue that the dative clitic in Valencian Catalan is an inherently case-marked pronominal form (KP), while non Valencian Catalan varieties, that contain a locative clitic, build the dative as a definite ...
    • § 9a- en forløper til et strengere regelverk i skolen? 

      Strand, Stian; Jenssen, Jonas Nicolai (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer § 9a gir for å forebygge mobbing. Vi har utført en kvalitativ intervjustudie. Vi har intervjuet to lærere, to rektorer og Mobbeombudet i Troms om mulighetene og utfordringene knyttet til § 9a. Informantene ble valgt på bakgrunn av deres arbeidsområder tilknyttet § 9a. Analysen av intervjuene har ført til kategorisering av pedagogiske ...
    • A study of special education in New Zealand. Report no 5 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • A study of special education in Russia. Report no 3. 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • A study of special education in the United States of America. Report no 4. 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • ABM-utvikling og avvikling. Hva skjedde? 

      Skare, Roswitha; Vårheim, Andreas; Stokstad, Sigrid (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2020)
      ABM-utviklings kortvarige eksistens fortoner seg som en sammenhengende reorganiseringsprosess, skriver forfatterene i denne artikkelen om ABM-utviklings vekst og fall». Artikkelen er en popularisert versjon av den vitenskapelige artikkelen «ABM-utvikling og avvikling: Institusjonell konvergens og divergens i kulturpolitikken.» (Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 2019, 22, 02)
    • ABM-utvikling og avvikling: institusjonell konvergens og divergens i kulturpolitikken 

      Skare, Roswitha; Stokstad, Sigrid; Vårheim, Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-11)
      The Norwegian Archive, Library and Museum Authority (<i>ABM-utvikling – Statens senter for arkiv, bibliotek og museum</i>) existed between 2003 and 2010. This article raises the question of why ABM-utvikling was not continued as a cultural policy instrument for the LAM sector. The new body for LAM policy development was based on the notion of converging media expressions and institutions in the ...
    • Acceptable Ungrammatical Sentences, Unacceptable Grammatical Sentences, and the Role of the Cognitive Parser 

      Leivada, Evelina; Westergaard, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-10)
      A search for the terms “acceptability judgment tasks” and “language” and “grammaticality judgment tasks” and “language” produces results which report findings that are based on the exact same elicitation technique. Although certain scholars have argued that acceptability and grammaticality are two separable notions that refer to different concepts, there are contexts in which the two terms are used ...
    • Acknowledging the past while looking to the future: exploring indigenous child trauma 

      Swanson, Shanley (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Trauma affects children from all races, ethnicities, nationalities and socio-economic backgrounds. However, indigenous children may experience trauma differently than their majority population peers due to traumatic histories of colonization and ongoing marginalization. This thesis explores how service providers in Western Montana and Northern Norway conceptualize Native American and Sámi children’s ...
    • Acquisition and opacity 

      Tihonova, Olga (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-14)
      This thesis focuses on the most recent OT-based theory of opacity called Optimality Theory with Candidate Chains (OT-CC, see McCarthy 2007). To date very little attention has been dedicated to the problem of acquisition of OT-CC grammars and to the treatment of spontaneous opacity effects in the light of OT-CC. In this thesis it is demonstrated that OT-CC grammars can be effectively learned by the ...
    • The Acquisition of Clitics in L2 Spanish: Examining Restrictions on Clitic Solidarity. 

      Halloran, Becky; Rothman, Jason (Chapter; Bokkapittel; Peer reviewed, 2015)
      This study examines the mental representation of clitic object pronouns in English L2 Spanish speakers of beginning, intermediate and advanced proficiencies. We present the results of a scalar grammaticality judgment task, which examines knowledge of clitic placement in both Exceptional Case Marking (ECM) verb constructions and non-ECM (finite and modal + infinitival) constructions. Our findings ...
    • The Acquisition of Compositional Definiteness in Norwegian 

      Anderssen, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2007)
      This paper aims to explain why the prenominal definiteness marker found in modified structures is acquired much later than the suffixal definite article in Norwegian. The coexistence of the two definiteness markers is the result of the double definiteness phenomenon in Norwegian, which occurs in definite structures involving an attributive adjective. A lexical insertion approach to the double ...
    • The acquisition of English as an L3 by Catalan/Spanish bilinguals. A study of crosslinguistic influence in third language acquisition 

      Gorgone, Maria Paula (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      The present study focuses on the acquisition of English as a third language by Catalan/Spanish bilinguals. The aim is to find evidence of crosslinguistic influence from Catalan and/or Spanish in their L3 English by testing the properties of the Definiteness Effect (DE), according to which the copula cannot be followed by a definite DP in existential constructions in English and Spanish; VOS word ...
    • Acquisition of English laryngeal feature distribution by Norwegian learners 

      Aslaksen, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-04)
      This thesis looks at how Norwegian learners of English acquire the English laryngeal feature distribution in two types of suffixes; s-endings and the past tense. The past tense forms are distributed almost identically in both Norwegian and English, only differing after sonorants. The s-endings in Norwegian are all voiceless, whereas in English these behave in a parallel way to the past tense. A ...
    • ACQUISITION OF FINANCIAL SERVICES BY SMALL SCALE BUSINESSES AMONG INDIGENOUS COMMUNITIES IN URBAN CENTERS. A case of the Karamojong community in Jinja Municipality, Jinja District-Uganda. 

      Ssejjemba, Besweri Charles (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Business is the new livelihood of the urban Karamojong. However, the Karamojong face daily challenges as they struggle with already-established traders to attract customers in urban market settings. Previously, commercial banks had not addressed the needs of the Karamojong, who generally lacked collateral required to secure commercial financial services. However, with the introduction of microfinance ...