Viser treff 501-520 av 7754

    • Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem 

      Hustad, Erik; Varhaugvik, Simen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende ...
    • «Er vi ikke alle basically nerder»: En kasusstudie av en lærers bruk av samtaletrekk i undervisning på talentsenteret 

      Nilsen, David Antonsen; Sæbø, Vebjørn Skjelmo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien har vært elever med stort læringspotensial, og hvordan undervise for denne typen elever. Det viser seg at denne elevgruppen får en lite tilfredsstillende opplæring i skolen, noe som kan være et resultat av lærerens mangel på kunnskap, ressurser og lederstøtte fra skoleeier. Der de derimot kan få en tilfredsstillende opplæring er på «talentsenter i realfag», noe ...
    • “When pupils encounter a longer text, they often respond with oh my god, do I need to read all of this?” 

      Rognmo, Andreas Kristoffer; Schönfelder, Bendik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      In this thesis, we explore pupils’ attitudes and motivations to read while gaining insight into the teacher's perspective on the current situation. Our thesis question is: What attitudes do lower secondary school pupils and teachers in the context of the Norwegian educational system have towards extensive reading in the English classroom? Research was aimed at lower secondary school pupils and ...
    • Innføring av undervisningsformen tallsnakk 

      Kristiansen, Hannah Harila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med formålet om å undersøke problemstillingen: Innføring av tallsnakk på mellomtrinnet. Jeg oppdaget tallsnakk gjennom masteremnet i matematikkdidaktikk, og dermed ønsket jeg å se hvordan undervisningsformen kan bidra til matematikkfaget i forhold til matematisk kommunikasjon. I forskningsprosjektet har jeg derfor undersøkt en lærers innføring av ...
    • Bureising i Balsfjord 1920–1950. Indre kolonisering og reinbeitekonvensjonen av 1919 

      Elvestad, Lill-Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-13)
      Temaet for masteroppgaven er den politisk støttede bureisinga fra 1920, som fikk stor innvirkning på Nord-Norge generelt og Balsfjord spesielt. Av 19 000 bureisergårder på landsbasis ble 42 prosent anlagt i Nord-Norge, og Balsfjord ble den største bureiserkommunen i landet i antall bruk. Oppgaven undersøker hvordan bureisinga sammenfaller med fornorskingsprosessen og reinbeitekonvensjonen av 1919. ...
    • Vil berge KDA ved fire skoler 

      Lefdal, Else Margrethe; Moe, Harald Eivind (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024)
      Det foregår nå en kamp på Vestlandet for å sikre ungdom et praktisk og estetisk utdanningstilbud.
    • Pre-Service teachers’ Knowledge of and Beliefs About Direct and Indirect Proofs 

      Roksvold, Jan Nyquist; Sriraman, Bharath (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-20)
      Teachers have difficulty integrating proof in their mathematics instruction due to both narrow beliefs about proofs and limited understanding of proofs. Indirect proofs seem to be a particular cause for concern. In this exploratory study, we contribute to the research area by reporting on an empirical study of Norwegian pre-service teachers’ knowledge of and beliefs about direct and indirect proofs. ...
    • “It is not fun to read, unless it is something interesting”: A convergent mixed methods study on the alignment of current research and pupils’ perception of their reading habits 

      Amble, Nora Mikkelsen; Våg, Signe Merethe Næss (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      This study examines the correlation between current reading research and pupils’ perception of their own reading habits. Our thesis questions are: To what extent do current research and mapping align with lower secondary pupils’ perceptions of their reading habits? How can we use our findings to aid future reading instruction in English? Using a convergent mixed methods design our thesis questions ...
    • Kasusstudie av matematikklærer i utforskende undervisning 

      Nilfjord, Jonathan Aron Hope; Fasting, Christopher (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Dette masterprosjektet omhandler en kasusstudie av én lærer på 10. trinn, hvor hensikten har vært å se på hvordan lærer planlegger og gjennomfører undervisning med bruk av en utforskende tilnærming. Årsaken til at dette ble undersøkt er et økende engasjement rundt undervisningsformen etter at den ble innført i den nye læreplanen. Det finnes en del forskning på gjennomføringen av undervisningen, men ...
    • Lesing i en digital tidsalder: En undersøkelse av forholdet mellom leseutholdenhet og skjermtid hos elever på 10. trinn 

      Arnesen, Synne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Langlesing i vår digitale tidsalder er en ferdighet under press, men det foreligger relativt lite forskning på området. Videre vet vi at norsk ungdom bruker mye tid foran skjerm, og parallelt med digitaliseringen får norske elever mer negative holdninger til lesing. Jeg har i denne masteroppgaven derfor undersøkt mulige sammenhenger mellom leseutholdenhet og skjermtid på mobiltelefonen hos elever ...
    • Motivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinnet 

      Jacobsen, Ingrid Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen ...
    • The Effect of Spell and Grammar Checkers on Pupils’ English: A Study of Texts Written by Norwegian School Children Aged 13-14 Years 

      Sigvaldsen, Nadia; Kristiansen, Kathrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      This thesis has investigated how the use of the spell and grammar checker in Microsoft Word affects spelling and grammar in English texts written by pupils aged 13-14 years in Norwegian schools. This topic was researched due to the increased use of digital aids in schools and the uncertainty regarding the effects of using of these tools. Assessment is a significant part of a teacher’s professional ...
    • «Ikke plag meg, ikke spør meg, vær så snill!» - En kvalitativ undersøkelse av sammenhengen mellom læreres forståelse av matematikkangst og deres håndtering av elever med matematikkangst. 

      Røsok, Marius; Isaksen, Simon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      På bakgrunn av egne erfaringer i praksis ønsket vi å undersøke temaet matematikkangst. I Norge er det generelt lite forskning på matematikkangst, mens det i internasjonal forskning i hovedsak har vært undersøkt hvordan matematikkangst påvirker elevers prestasjoner i matematikkfaget. PISA-undersøkelsen fra 2022 viste at 52% av norske elever svarte at de hadde matematikkangst. Dette gjorde at vårt ...
    • "Da kommer morsmålslæreren og kan kommunisere med dem på en helt annen måte" 

      Nilsen, Karoline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg på hvilke måter en morsmålslærer og andre lærere realiserer et samarbeid omkring nyankomne elevers opplæringssituasjon. For å undersøke problemstillingen fulgte jeg en morsmålslærer i løpet av en arbeidsuke i november. Uka besto i å reise rundt på ulike skoler, og ambulere på tvers av trinn, lærere og elever. Dette bidro til at studien kunne undersøke en rekke ...
    • Et rammeverk for å identifisere hvordan lærerveiledninger støtter læreren 

      Ingerøynen, Maiken; Andreassen, Mailiss Fløtten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-08)
      Sammendrag I denne masteroppgaven har vi utviklet et rammeverk for lærerveiledningsanalyse for å undersøke i hvor stor grad lærerveiledninger hjelper lærere til å undervise etter kjerneelementene i LK20. Først måtte sette oss godt inn i forskningslitteraturen for å prøve og finne essensen i kjerneelementene i LK20. På den måten fant vi kodeord for de ulike kjerneelementene. Deretter tok vi utgangspunkt ...
    • Utforskende samtaler mellom lærer og elever 

      Johansen, Karina Øvre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
      I min masteroppgave er den matematiske samtalen mellom lærer og elever i fokus. Målet har vært å få en dypere innsikt i hvordan en utforskende samtale mellom lærer og elever kan se ut, og hvordan lærerens utforskende tilnærming i samtalen kan påvirke elevenes muligheter for læring. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan kan det se ut når læreren forsøker å ha en utforskende tilnærming i ...
    • Reading instruction for students with intellectual disabilities who require augmentative and alternative communication: A multiple single case study with baseline, posttest, follow-up, and maintenance 

      Ulriksen, Line Britt; Bilet-Mossige, Marthe; Cogo Moreira, Hugo; Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-06-26)
      The purpose of the current study was to examine whether seven children, aged 6–10 years, with intellectual disabilities who require augmentative and alternative communication, could acquire phonological awareness and reading skills by using a reading material that is based on research on the evidence-based reading program Accessible literacy learning. The effect of the measures has been examined ...
    • The root of extraction: understanding prison labor through the lens of human dignity 

      Sabjaly, Miriam (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-23)
      This study explores the compatibility of prison labor with human dignity by synthesizing and critically reflecting on existing research on the topic. Evaluating work in incarceration through the perspective of a core, foundational value such as human dignity allows us to consider whether it is a reality irredeemably linked to abuse or coercion, as it is frequently portrayed, or whether there may be ...
    • Democratisation, Political Inclusion, and Systemic Justice: The Effects of Youth Movements on Social and Political Change in Nigeria 

      Otive-Igbuzor, Rukevwe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-23)
      This study examines the effects of youth movements on social and political change in Nigeria, using the student movement in the 1980s/90s, the #NotTooYoungToRun movement (2016–date), and the #EndSARS movement (2017–2020) as case studies. Eight activists actively involved in these movements were interviewed, and the interview findings were complemented with data from various secondary sources, including ...
    • Participatory theatre for human rights: Exploring its benefits for newcomers in London in view of the UK’s hostile environment 

      Dewagtere, Michiel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-23)
      Apart from bridging the fields of participatory theatre and human rights research, the main aim of this thesis was to explore how participatory theatre helps newcomers in London to navigate the UK’s ‘hostile environment’ and promote their lived experiences as valuable human rights knowledge. First, the thesis conceptualised how both fields are interlinked, building on existing literature about ...