Show simple item record

dc.contributor.authorBeerepoot, Maarten
dc.contributor.authorHuru, Hilja Lisa
dc.date.accessioned2023-09-01T11:44:10Z
dc.date.available2023-09-01T11:44:10Z
dc.date.issued2023-04-25
dc.description.abstractVed norske universiteter er det vanlig at stipendiater eller studenter fra tidligere kull utfører en stor del av undervisningen innen realfagene. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring, og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har etablert et enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å bidra til bedre læring gjennom økt kvalitet fra første undervisningstime. I denne artikkelen beskriver vi tilbudet – som vi har kalt gruppelærerdagen – og drøfter ulike temaer vi har møtt i organiseringen: Relevans av tilbudet for ulike fag, ulikt erfaringsnivå og ulike undervisningsoppgaver; språk og omfang på opplegget; og rollen som dagen har i pedagogisk opplæring og videreutvikling for gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra nasjonal og internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere andre til å ha mer fokus på opplæring av denne gruppen undervisere og gi verdifull innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for gruppelærerne, og forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten og studentenes læring som helhet.en_US
dc.identifier.citationBeerepoot, Huru. Gruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første time. Nordic Journal of STEM Education. 2023;7(1):49-58en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2148771
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v7i1.4066
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30619
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.journalNordic Journal of STEM Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleGruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første timeen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)