Gruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første time
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30619Dato
2023-04-25Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Ved norske universiteter er det vanlig at stipendiater eller studenter
fra tidligere kull utfører en stor del av undervisningen innen realfagene. Fokus på
opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på
undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til
institusjon om det finnes en slik type opplæring, og omfang og kvalitet på denne
opplæringen kan avhenge av fakultet, institutt, emne og emnelederen. Vi har etablert et
enkelt opplæringstilbud for ferske og mer erfarne gruppelærere på vårt fakultet for å
bidra til bedre læring gjennom økt kvalitet fra første undervisningstime. I denne
artikkelen beskriver vi tilbudet – som vi har kalt gruppelærerdagen – og drøfter ulike
temaer vi har møtt i organiseringen: Relevans av tilbudet for ulike fag, ulikt erfaringsnivå
og ulike undervisningsoppgaver; språk og omfang på opplegget; og rollen som dagen har
i pedagogisk opplæring og videreutvikling for gruppelærerne. Vi belyser temaene ut fra
nasjonal og internasjonal litteratur på feltet, evalueringsresultater fra
gruppelærerdagene og våre egne erfaringer. Vi håper at dette bidraget kan inspirere
andre til å ha mer fokus på opplæring av denne gruppen undervisere og gi verdifull
innsikt til organisering av opplæringen. Samtidig ønsker vi å vise at dette ikke
nødvendigvis må bli ressurskrevende for å utgjøre en forskjell for gruppelærerne, og
forhåpentligvis også for undervisningskvaliteten og studentenes læring som helhet.
Forlag
NTNUSitering
Beerepoot, Huru. Gruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første time. Nordic Journal of STEM Education. 2023;7(1):49-58Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)