dc.contributor.author | Antonsen, yngve | |
dc.contributor.author | Sivertsen, Agnar Holten | |
dc.contributor.author | Grydeland, Tom | |
dc.contributor.author | Johansen, Kjell-Sture | |
dc.contributor.author | Storvold, Rune | |
dc.contributor.author | Rognmo-Hodge, Andrew | |
dc.contributor.author | Hagen, Snorre | |
dc.contributor.author | Sørensen, Geir-Arne | |
dc.contributor.author | Sydnes, Maria | |
dc.contributor.author | Sydnes, Are K. | |
dc.contributor.author | Hansen, Bernt Inge | |
dc.date.accessioned | 2023-10-04T14:04:20Z | |
dc.date.available | 2023-10-04T14:04:20Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.description.abstract | Arbeidet analyserer tilgjengelig søk og redningskapasitet (SAR), med fokus på søk, med sikte på å avdekke forbedringspunkter. Arbeidet er begrenset til Norges ansvarsområde i henhold til Arktisk råds avtale om søk og redning i Arktis. Redningshelikopter på SAR beredskap består av 2 AS332L1 AWSAR på Svalbard, et Sea King på Banak og et i Bodø. I tillegg har Bristow et EC225 AWSAR helikopter i Hammerfest. Kystvakten vil få NH90 i løpet av 2015 og Sea King vil byttes ut med AW101 innen 2020. Av flyressurser er P-3 Orion på Andøya godt egnet til søk, og den eneste ressursen man har som kan dekke hele Norges ansvarsområde. Svakheten er at Orion kun står på 24 timers beredskap, og ikke er særlig integrert med redningstjenesten for øvrig med tanke på samtrening og erfaringsutveksling. Av skip tilgjengelig har Kystvakten en ambisjon om å alltid ha et helikopterbærende skip i Vernesonen rundt Svalbard hele året. Kystvakten har godt utstyr og høy kompetanse på søk. Kystvakten og sysselmannens skip Polarsyssel kan bidra til økt rekkevidde for SAR helikopter fra land med etterfylling av drivstoff. I tillegg er det ca 20 redningsskøyter tilgjengelig langs kysten i Nord-Norge med høy beredskap.
For søk etter savnede i nordområdene vil få ressurser, lange avstander og manglende infrastruktur øke responstiden og redusere utholdenheten. Dårlig kommunikasjonsdekning, spesielt med tanke på båndbredde, gjør koordinering av større operasjoner i Nordområdene vanskelig. Nødpeilesender og annen posisjoneringsteknologi, som for eksempel AIS-SART, reduserer søketiden. Nattbriller (NVG) er en teknologi som forsterker mulighetene til å finne skip, redningsflåter og personer på havet i mørket, spesielt dersom et lys er festet på objektet man leter etter. I følge informanter har IR kamera begrenset effekt for søk etter personer i vannet. Dette skyldes i hovedsak at personer kjøles raskt ned, og at bølger som skylder over personer i vannet reduserer overflatetemperaturen raskt og derav muligheten til å se personen på IR. SAR samarbeidet mellom Norge og Russland fungerer godt. Det er rom for forbedringer knyttet til bedre oversikt over russiske ressurser, flere arenaer for erfaringsdeling og læring, og å forbedre årlige øvelser. Rapporten foreslår forbedringstiltak for å bedre kapasiteten for søk. | en_US |
dc.identifier.citation | Antonsen yan, Sivertsen AH, Grydeland T, Johansen K, Storvold R, Rognmo-Hodge, Hagen, Sørensen, Sydnes M, Sydnes A, Hansen BI. SARINOR WP 3 "SØK". (Norut rapport 11/2015). Norut; 2015. 77 p. | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1278061 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7492-303-4 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31435 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norut | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | en_US |
dc.title | SARINOR WP 3 "SØK". (Norut rapport 11/2015) | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.type | Forskningsrapport | en_US |