Nye registreringer

  • Cybersecurity in remote operations: Managing cyber risks to unmanned maritime autonomous surface ships 

    Branstad, Sofie Irene Nygard (Master thesis, 2025)
    As society moves towards increasing levels of digitalisation, the risk of cyber-attacks having potentially devastating impacts is increasing. In the maritime industry, the result of digitalisation is showing itself in the ongoing introduction of maritime autonomous surface ships (MASS) which can operate without crew on board. The increased reliance on technology introduces concerns regarding more ...
  • A fuzzy system for detection of road slipperiness in Arctic snowy conditions using LiDAR 

    Rahim, Aqsa; Dhar, Sushmit; Yuan, Fuqing; Barabady, Javad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-07-02)
    The advancement of self-driving cars has significantly improved transportation by enhancing safety, efficiency, and mobility. However, their operation in Arctic environments remains challenging due to snow, ice, and slush, which negatively impact traction and road surface perception. To address these challenges, this study integrates LiDAR-based reflected intensity measurements with environmental ...
  • Samfunnsresiliens: En statlig oppgave eller et individualisert ansvar? 

    Åland, Sibell Emilie Reidarsdatter (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan resiliens fremstilles som et individuelt ansvar i norske regjeringsdokumenter, og hvordan dette reflekterer og påvirker forholdet mellom individ og stat innenfor samfunnssikkerhets- og beredskapspolitikken. Studien bygger på en kvalitativ dokumentanalyse av fire sentrale offentlige dokumenter: NOU 2000: 24 Et sårbart samfunn, Meld. St. 10 (2016–2017), NOU 2023: ...
  • Det utfordrende tverrseksjonelle samarbeidet: Nødetatene i Tromsø kommune 

    Jensen, Lisa Mari Grønaas (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan samhandling mellom politiet, brann- og redningsvesenet og ambulansetjenesten i Tromsø kommune påvirker organisasjons-læringsprosessen på tvers. Oppgaven kartlegger hvilke læringsarenaer og samhandlingsformer som preger samarbeide, hvordan læringsprosessene fungerer, og hvilke forhold som påvirker disse. Studien bygger på et kvalitativt forskningsdesign med ...
  • Cyberspace og ekstremisme: Sårbarheter, fellesskap og forebygging 

    Størseth, Madelen Kristine (Master thesis, 2025)
    Nasjonal trusselvurdering 2025 konstaterer at det er en økt bekymring rundt hvordan bruken av informasjons- og kommunikasjonsteknologi påvirker det sikkerhetspolitiske trusselbildet (PST, 2025). Det digitale skiftet har gitt opphav til et eget domene nemlig, cyberspace, hvor både samfunnsnyttige og skadelige aktiviteter finner sted. Cyberspace må derfor ikke bare forstås som teknologisk infrastruktur, ...
  • Cyber Security Risks in Norwegian Agriculture and the Influence on National Food Security 

    Ingemundsen, Andreas Ahlquist (Master thesis, 2025)
    This master’s thesis investigates how cybersecurity risks in the Norwegian agricultural sector influence national food security and self-sufficiency, and what strategies can be implemented to address these challenges. This study adopts a qualitative approach, relying on in-depth interviews with informants from three key groups in the agricultural value chain: farmers and producers, researchers and ...
  • Trust in times of crisis: Public confidence and perceived efficiency in crisis management 

    Carlsen, Trygve Alexander (Master thesis, 2025)
    This thesis investigates the relationship between public trust in government and the operational efficiency of crisis management, with a particular focus on outcomes such as response speed, coordination, and public compliance. Drawing on Social Trust Theory and established crisis governance models, the study employs a quantitative cross-sectional design using survey data collected from 83 respondents ...
  • En studie om Ofotbanens klimaberedskap 

    Mathisen, Frida Aurora (Master thesis, 2025)
    Resiliens er et fagområde det forskes mye på for tiden, dog er det fortsatt stor uenighet og lite konsensus om hva resiliens er og hvordan det kan måles. Det er opp gjennom de siste årene framlagt ulike metoder for å kunne måle nivået av resiliens i en infrastruktur, uten at dette har ført til en foretrukken og allmenn metode. Denne studien tar for seg Critical infrastructure resilience index (CIRI) ...
  • Hvordan forebygge ungdomskriminalitet? 

    Abuhabib, Mohammed (Master thesis, 2025)
    Denne studien undersøker hvordan dagens forebyggende tiltak mot ungdomskriminalitet fungerer i en norsk kontekst. Problemstillingen utforskes gjennom tre forskningsspørsmål som retter søkelyset mot sentrale aktører og deres strategier, hvordan forebygging praktiseres i hverdagen, og hvilke utfordringer som oppstår i det tverrsektorielle samarbeidet. Studien er avgrenset til en konkret delbydel som ...
  • Kritisk infrastruktur i en usikker tid: organisasjoners respons på sammensatte trusler 

    Sandberg, Astrid Oline Stubø (Master thesis, 2025)
    I møte med økt geopolitisk spenning, klimaendringer og et mer sammensatt trusselbilde har samfunnets kritiske infrastrukturer fått en tydeligere og forsterket betydning. Nordområdene har blitt særlig aktualisert, hvor det sikkerhetspolitiske fokuset er økende og kritisk infrastruktur som Ofotbanen fremstår som strategisk viktig og derav sårbar. Dette kommer tydelig frem i nasjonale trusselvurderinger ...
  • Hvordan samarbeider norske kommuner om beredskap knyttet til klimautfordringer? En kvalitativ studie 

    Pedersen, Ole Morten Bjurstrøm (Master thesis, 2025)
    Det er forventet at flere norske kommuner vil kunne oppleve negative konsekvenser, for eksempel økt nedbør, flom eller skred, som følge av klimaendringer. Disse konsekvensene er ikke ukjente for kommuner i Norge, og mange forbereder seg på å møte på et større utfordringsbilde i tiden fremover. Samtidig er norske kommuner ulike, de vil derfor ha ulike risikoer og forholde seg til, og behov for hvordan ...
  • Hvordan kan faktorer og organisatoriske tiltak påvirke utviklingen av team-resiliens i Bergen brannvesen? 

    Johnsen, Fredrik Rustad (Master thesis, 2025)
    Denne casestudien har som formål å belyse hvilke faktorer og organisatoriske tiltak som påvirker team-resiliens i Bergen brannvesen. Dette ble gjort med å stille følgende forskningsspørsmål «hvilke faktorer påvirker team-resiliensen?» og «hvordan legger Bergen brannvesen til rette, eventuelt ikke til rette, for at team skal bli mer resiliente?». Ved å kombinere teoretiske perspektiver, kvantitativ ...
  • Sharing Airspace: The Future of Aviation 

    Nilsen, Brita (Master thesis, 2025)
    In recent years, unmanned air traffic has increased substantially, leading to unprecedented pressure on airspace capacity. This development necessitates enhanced interaction among various airspace stakeholders, where coordinated efforts and mutual understanding are essential for establishing a safe and efficient shared airspace. The aim of this thesis is to explore the gaps that emerge in the ...
  • Resilient food security in a time of climate change: A scenario analysis of ASKO NORD’s food supply chain management 

    Henderson, Daniel Elias Kiwani (Master thesis, 2025)
    In an era of accelerating climate change, this thesis explores how Northern Norway´s food supply chain can strengthen its resilience through strategic scenario planning and adaptive measures. The study investigates both the short-term (10-year) and long-term (30-year) impacts of climate change on regional food logistics, using ASKO NORD as a case study. Drawing on resilience theory, the research ...
  • Navigator Responses to Safety Challenges in Autonomous Maritime Systems 

    Baldvinsson, Birkir (Master thesis, 2025)
    Maritime transport is a critical pillar for both economic development and societal security, essential to national resilience, energy supply chains, and geopolitical stability. The prospective integration of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) into existing fleets creates complex mixed-autonomy environments where safe interaction is crucial to prevent accidents with severe consequences for the ...
  • Human Factors and Their Impact on Situational Awareness in HEMS and HSAR Personnel: Liveware-Centered Perspectives from Norwegian Air Rescue and Medical Operations 

    Grønvold, Joakim (Master thesis, 2025)
    Loss of or absent situational awareness has previously been found to be a frequent cause in aviation accidents classified as Controlled Flight Into Terrain (CFIT). The research literature indicate a gap in the studies of human factors and situational awareness in helicopters, specifically in Helicopter Emergency Medical Services (HEMS) and Helicopter Search and Rescue (HSAR). This formed the incentive ...
  • Artificial Intelligence in National Security Intelligence 

    Thorsen, Johann Kronen (Master thesis, 2025)
    This thesis examines how artificial intelligence (AI) is being integrated into national intelligence work, focusing on operational practices, institutional dynamics, and ethical implications. It addresses three main research questions: How AI is being implemented in institutions such as the Central Intelligence Agency (CIA), how Ukrainian intelligence agencies apply AI in the context of full-scale ...
  • Enhancing Ship Bridge Design for Navigation Performance 

    Hagfoss, Øystein (Master thesis, 2025)
    In recent decades, rapid technology implementation in ship bridges have raised concerns about their role in contributing to human error and maritime accidents. Critical gaps emerge in our understanding of the interplay with system factors and human performance within this dynamic context. Accident investigations often overlook technology-related factors, as it is assumed that operators are already ...
  • Hvordan anvender og vurderer piloter i Widerøe unfit? 

    Nordang, Jon Morten; Ernstsen, Yngve (Master thesis, 2025)
    Denne studien har undersøkt hvordan piloter i Widerøe forstår og anvender begrepet unfit. Studien benyttet en kvantitativ tilnærming med en spørreundersøkelse besvart av 104 Widerøe-piloter (21 % av utvalget). Hele 62,5 % av respondentene oppgir at de i løpet av de siste 24 månedene har vært på jobb i situasjoner hvor de i ettertid eller underveis tenkte at de burde meldt seg unfit. Årsakene er ...
  • Just Culture at a crossroads: The Widerøe Case - A study of reporting behavior in Norwegian aviation post Helge Ingstad case 

    Bjørnstad, Odin Grande (Master thesis, 2025)
    At 04:01 on November 8th, 2018, the Norwegian frigate HNoMS Helge Ingstad collided with the tanker Sola TS near the Sture Terminal in the Hjeltefjord, eventually sinking. Of the 137 crew members, seven sustained minor injuries. While initial media attention focused on the collision, it later shifted to the legal proceedings. A single individual was convicted, with findings from the Accident Investigation ...

Vis mer