dc.contributor.author | Eriksen, Stig | |
dc.contributor.author | Hakel, Katja | |
dc.date.accessioned | 2024-07-02T12:47:54Z | |
dc.date.available | 2024-07-02T12:47:54Z | |
dc.date.issued | 2024-06-07 | |
dc.description.abstract | I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i en karrierestige som går fra universitets- eller høgskolelektor via førstelektor til dosent. De to karriereveiene kan sies å være knyttet til ulike kunnskapsregimer. I de siste 20 årene har det oppstått misnøye med at kriteriene for å kvalifisere seg fra lektor til førstelektor, og siden til dosent, har vært uklare og skapt stor usikkerhet. Veksten i antall førstelektorer har nær stanset opp de siste 15 årene. Denne undersøkelsen analyserer 31 søknader om å bli førstelektor og bedømmelsene av disse. Våre funn viser at mistanken om uklare kriterier er godt begrunnet, og at bedømmelsene i stor grad legger den andre karriereveiens kriterier til grunn. Til tross for uttalte politiske mål om å styrke utdanningen ved å høyne undervisningens status generelt, er det grunn til å hevde at å gjøre karriere som universitetslærer undermineres av de akademiske konvensjoner. | en_US |
dc.identifier.citation | Eriksen, Hakel. Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2024 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2278356 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v18.6006 | |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34005 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |