Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Stig
dc.contributor.authorHakel, Katja
dc.date.accessioned2024-07-02T12:47:54Z
dc.date.available2024-07-02T12:47:54Z
dc.date.issued2024-06-07
dc.description.abstractI Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i en karrierestige som går fra universitets- eller høgskolelektor via førstelektor til dosent. De to karriereveiene kan sies å være knyttet til ulike kunnskapsregimer. I de siste 20 årene har det oppstått misnøye med at kriteriene for å kvalifisere seg fra lektor til førstelektor, og siden til dosent, har vært uklare og skapt stor usikkerhet. Veksten i antall førstelektorer har nær stanset opp de siste 15 årene. Denne undersøkelsen analyserer 31 søknader om å bli førstelektor og bedømmelsene av disse. Våre funn viser at mistanken om uklare kriterier er godt begrunnet, og at bedømmelsene i stor grad legger den andre karriereveiens kriterier til grunn. Til tross for uttalte politiske mål om å styrke utdanningen ved å høyne undervisningens status generelt, er det grunn til å hevde at å gjøre karriere som universitetslærer undermineres av de akademiske konvensjoner.en_US
dc.identifier.citationEriksen, Hakel. Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2024en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2278356
dc.identifier.doi10.23865/up.v18.6006
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34005
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleAnnerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoneren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)