Show simple item record

dc.contributor.advisorRøsbø, June Anthonsen
dc.contributor.authorRobertsen, Hege Therese
dc.date.accessioned2024-10-18T04:05:06Z
dc.date.available2024-10-18T04:05:06Z
dc.date.issued2023-12-15en
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med denne studien har vært å dokumentere, analysere og frembringe innsikt i forståelse omkring turvalg, og betydningen av sosiale medier i valg av turmål i friluftslivet. I et historisk perspektiv så har folk delt eller kommunisert fra sine friluftspraksiser gjennom vandrehistorier, dikt, bøker, leserfortellinger, aviser og fotoalbum. Dagens ungdommer vokser opp i en tid der internett og sosiale medier er en del av deres oppvekst, deres hverdag. Samfunnets store og små samtaler har flyttet seg fra kjøkkenbordet, TV, radio, aviser og til sosiale medier. Forskningsspørsmålet i studien trekker frem valg av turmål innen friluftsliv, knyttet til sosiale medier, og setter søkelys på den sammenheng, mening og betydning valg av turmål kan ha for unge mennesker. Studien er basert på kvalitativ metode, der empirien i studien har blitt frembragt gjennom feltarbeid. 12.unge aktører med norsk nasjonalitet, har delt sine refleksjoner, erfaringer og meninger om turmål, og betydningen av sosiale medier i deres valg av turmål i friluftslivet. Studien har vært styrt av det empiriske datamateriale, og de funn eller mønstrene som er kommet frem, er resultat av feltopphold, feltsamtaler og observasjoner. Studien ser på sammenheng mellom turvalg sett i lys av en sosiokulturell ramme, menneskers nåtid, der sosiale media er en velkjent arena, en teknologisk materialitet og en viktig del av det moderne samfunnet. Det empiriske materiale vitner om at sosial teknologisk kommunikasjon innenfor friluftsliv, ikke er en usynlig ting og hvilken betydning sosiale medier gjør med sosialiteten, enkelt individer og friluftslivets som sådan er komplekst. Mønstre som er kommet frem av dette masterprosjektet, er det vanskelig å finne entydig svar på, fordi fenomenet er sammenvevd med noe som ikke er enkelt. Unge menneskers valg av turmål kan sees i sammenheng med at opplevelser knyttet til friluftslivet deles digitalt, der visuelle og spektakulære steder vektlegges i unge menneskers digitale bildedelingspraksis. Bildedeling fra friluftslivet, er en viktig del av friluftslivsutøverens identitetskonstruksjon, der størstedelen av innholdet som deles primært handler om posisjonering av seg selv i et sosialt felt, og i relasjoner til venner og jevnaldrende. Denne studien gir et mylder av små svar om valg av turmål og handlinger i friluftslivets digitale praksiser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35295
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDIDR-3901
dc.title«Jeg gikk en tur på stien og delte det jeg så» En kvalitativ studie om turmål, og betydningen av sosiale medier i valg av turmål i friluftsliveten_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)