dc.contributor.advisor | Krempig, Inger Wallem | |
dc.contributor.author | Triumf, Elen Anna Isaksdatter | |
dc.date.accessioned | 2025-07-12T03:32:26Z | |
dc.date.available | 2025-07-12T03:32:26Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker hvordan samiske kroppsøvingslærere fortolker og utøver friluftslivsundervisning i en samisk kulturell kontekst innenfor rammene i det norske skoleverket. Målsettingen er å styrke kunnskapsgrunnlaget om samiske temaer i kroppsøvingsfaget. En kvalitativ forskningsmetode har blitt benyttet, med semistrukturerte intervjuer av fem samiske kroppsøvingslærere. Datamaterialet fra intervjuene danner grunnlaget for oppgavens funn, og har blitt analysert i lys av relevant teori og tidligere forskning. Prosjektet baserer seg på urfolksmetodologi og fenomenologisk tilnærming.
Oppgaven belyser hvordan samiske kroppsøvingslærere praktiserer friluftslivsundervisning i lys av tradisjonell kunnskap og deres kulturelle bakgrunn. Funnene viser at det er forskjeller mellom norske friluftslivsaktiviteter og uteaktiviteter som er knyttet til samisk kultur. I den samiske kulturelle konteksten handler det om å utføre aktiviteter med tydelige formål, som høsting av naturressurser kombinert med bærekraftig bevaring for fremtidige generasjoner. Tilknytning og respekt for naturen samt en bærekraftig tilnærming sees som essensiell i samiske uteaktiviteter.
Samiske kroppsøvingslærere beskriver ikke friluftsliv i forbindelse med egen bruk av natur. Deres fortolkning av tradisjonelle samiske utendørsaktiviteter og friluftslivsbegrepet er motstridende. Resultatene peker på at samiske tradisjonelle aktiviteter i naturen i større grad kan tolkes gjennom begrepene meahcástallan/meahcásteapmi, enn å beskrives med friluftsliv, som i læreplanen er oversatt til olgodaddan. Funnene viser også at betydningen av ressurspersoner, «árbečeahpit», i undervisning om samisk innhold er avgjørende og viktig for bevaring av tradisjonell kunnskap.
Denne masteroppgaven viser at kulturforskjeller kommer til uttrykk i friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget. Samiske kroppsøvingslærere står i et spenn mellom ønsket om å undervise om samisk kultur og anvende samisk pedagogikk, innenfor skoleverkets rammer. Resultatene viser at mangel på læringsressurser, tid og relevant kompetanse kan være utfordrende i undervisning av samisk innhold i kroppsøvingsfaget.
Læreplanen er mangelfull når det gjelder samisk innhold i kroppsøving. Den legger ikke til rette for tilstrekkelig formidling og en felles forståelse av samiske uteaktiviteter. Noe som fører til forskjeller i tolkningen av friluftsliv. Konklusjonen understreker at det er behov for en mer omfattende og inkluderende forståelse av friluftsliv knyttet til samisk kultur i skolen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37551 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7269664:61805565 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Hva er samisk friluftsliv? En kvalitativ studie av hvordan samiske kroppsøvingslærere fortolker og utøver friluftsliv innenfor rammene av norsk skoleverk | |
dc.type | Master thesis | |