Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1501-1520 av 1695
-
Kunnskapsløftet: LOSA-elevene om å være elev på ordinære videregående skoler i Finnmark: en spørreundersøkelse.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Hva Marius lærte oss : en studie av tilpasset undervisning og spesialundervisning for en elev med lese- og skrivevansker : rapport fra delprosjekt to på Naustvika skole.
(Research report; Forskningsrapport, 2012)I denne rapporten presenterer vi det andre delprosjektet i et tredelt prosjekt med fokus på tilpasset undervisning for elever med særskilte behov. Det første delprosjektet hadde tittelen: “Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring” og hadde fokus på tilrettelagt undervisning for eleven Ida som hadde ADD og sosial angst. Rapporten kan finnes på den digitale publikasjonskanalen Munin ... -
Rapport I fra evaluering av LOSA. Spørreskjemaundersøkelse til lokale veiledere, bedriftsinstruktører og elever høsten 2006
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Rapport II fra evaluering av LOSA. Nærstudier i tre kommuner og ved moderskolen i Nordkapp kommune
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del I Naturgrunnlaget
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Food habits of school pupils in Tromsø, Norway, in the transition from 13 to 15 years of age
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011)The aim of this study was to investigate the development of food habits in adolescents in Tromsø, whether pupil behaviour regarding food habits had changed in grade 10 compared to grade eight, and whether this was linked to pupils` Home Economics lessons in grade nine. A total of 606 adolescents (321 boys and 285 girls) were studied on two different occasions – 2002 and 2005, A food-frequency ... -
Naturfag og matematikk i Office 2010 : Verktøy til beregning, skriving av formler og tegning av figurer
(Book; Bok, 2012-01-14)Bearbeiding av data fra praktiske forsøk og feltkurs har en sentral plass i naturfagundervisninga i lærerutdanninga. Regneark er her et naturlig hjelpemiddel; spesielt ved bearbeiding av store datamengder. I min undervisning på Naturfag for ungdomstrinnet ved Universitetet i Tromsø erfarer jeg at de fleste studentene trenger opplæring for å kunne bruke regneark på en hensiktsmessig måte. I ... -
Implementering av Kunnskapsløftet Samisk (LK06S) på nordsamisk område - sluttrapport. Prosjektet "Evaluering av Kunnskapsløftet Samisk"
(Research report; Forskningsrapport, 2011) -
Å være russisk i barnehager i Finnmark - norske barnehager sett med russiske mødres øyne. Rapport nr. 2 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Barnehagen som flerspråklig arena
(Chronicle; Kronikk, 2011)I NRK-programmet Brennpunkt den 01.11.11 ble det satt fokus på kvalitet i barnehagen, uten at begrepet kvalitet ble nærmere definert. Vi ønsker å rette fokus på en av de utfordringene ansatte i barnehager står overfor, og som krever god kompetanse, tilstrekkelig personale og en tydelig ledelse for å få til en kvalitativ god barnehage. -
Pre-school multilingualism : experiences from a national project in Norway
(Conference object; Konferansebidrag, 2011)I will refer to a national project in Norway; initiated by NAFO, the National Center of Multicultural Education. In the period of 2007-2010 I was supervisor for 20 pre-schools in 5 different municipalities in the county of Troms, Norway. These pre-schools all had bilingual immigrant children, and were interested in learning more about both cultural diversity and multilingualism. This presentation ... -
"Det va krig og æ va uskyldig sivilbefolkning" : anorexia nervosa i lys av Merleau-Pontys filosofi om den levde kroppen og anorektikeres metaforer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004)Mitt prosjekt kan sies å være delt i to, hvorav den første er den forskningsmessige (empiriske) delen av oppgaven og den andre er den teoretiske delen. Det første er at jeg ønsker å se og forstå anoreksi gjennom den anorektiske levde kroppens erfaring ved å studere et visst antall anorektikeres erfaring. Dette gjøres ved 2 egne intervju og 4 skriftlige kilder. Det andre er å se og forstå anoreksi ... -
Relasjonell mobbing blant jenter i barnehagen
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Stille piker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)Denne avhandlingen handler om de stille og usynlige pikene. Det er en litteraturstudie, jeg har studert andres forskning på de stille og usynlige barna, i tillegg til skjønnlitteratur. Jeg ser på noen forklaringer hvorfor noen kan bli usynlig, kategorier og hvordan rus kan brukes som en utfallsport. Bland kategoriene er barn med sosial angst og sjenanse, selektiv mutisme, ADD, hvordan mobbing kan ... -
Rapport om lærerutdanningene i Rovaniemi og Alta: en sammenlignende studie.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Kulturelt og språklig mangfold - og norskhet - i barnehager med norsk-russiske barn i Finnmark. Rapport nr 3 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2011) -
Urgamle tradisjoner i moderne tid. Urfolksmusikk i det moderne samfunn.
(Research report; Forskningsrapport, 2011) -
Mindfulness i skolen : ABC, 123, samt elever i balanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)I oppgaven redegjøres for begrepet og tilstanden mindfulness. Både mindfulness med opphav i Østens kontemplative tradisjon, og Ellen Langers vestlige mer kognitive mindfulness, defineres og utdypes. Videre diskuteres mindfulness i en pedagogisk sammenheng. Siste del av oppgaven er en spørreundersøkelse, der lærerne i Tromsøskoler sine erfaringer, holdninger og interesser relatert til kontemplativ ... -
Hva er effektiv behandling av angstlidelser?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Vi har i denne oppgaven sett på begrepet angst og hva som kjennetegner den sykelige angsten. Ut fra ulike teorer har vi belyst årsaker til at angstlidelser oppstår, og forsøkt å finne frem til hva som regnes som effektiv bahandling av disse. Vi har også gjort rede for forebyggende tiltak, da forebygging og behandling bør sees i en sammenheng. Det virker som om det er bred enighet om at de som har ... -
Et intensivt lesetreningstiltak for to elever med lærevansker : en effektstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)Masteroppgaven handler om et intensivt lesetreningstiltak, bygget på Helhetslesingsmetoden for to elever med lærevansker. Det å kunne beherske skriftspråket regnes som grunnleggende for å kunne lykkes i dagens samfunn. Selv om elever har lærevansker, kan de med trening forbedre leseferdighetene. Dette fører til at de i større grad kan mestre informasjonssamfunnet som påvirker oss i dagliglivet. ...