Nye registreringer

  • Mathematics Education Storylines and Cultures in Indigenous and Migrational Contexts 

    Simensen, Anita Movik; Huru, Hilja Lisa; Andersson, Annica; Herbel-Eisenmann, Beth Ann; Wagner, David Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
    In November 2022, we organised a conference where researchers, teachers, elders, doctoral students and prospective teachers from “all over the world” were invited to participate in conversations about mathematics education in Indigenous and/or migrational contexts. The conference took place in Alta, Northern Norway. In this area, Sami, Kven and Norwegian peoples live together side by side. This is ...
  • «Finsk sisu» og «norsk» hoppmentalitet. Skiløping og skiftende kvensk minoritetsforståelse i fortellingene om «finske» Per Olsen og «hopperen» Bjørn Wirkola 

    Pedersen, Helge Christian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-20)
    Despite the importance of sport to society as a whole and to different minority groups, the role of sport in forming ethnic identities in the Nordic countries have not been thoroughly examined by academics. The historically diverse communities of orthern Norway, consisting of Kveens, Sámi and Norwegians has fostered great athletes. Skiers Per Olsen and Bjørn Wirkola from Alta are two of them who ...
  • Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag 

    Kvivesen, Mona; Utsi, Tove Aagnes; Isaksen, Marianne (Chapter; Bokkapittel, 2023)
    Samisk tradisjonell kunnskap er i dag etterspurt både i lærerutdanningen og i skolen. Denne studien belyser hvordan naturfagstudenter på en grunnskolelærerutdanning tilegnet seg kompetanser i samisk tradisjonell kunnskap, naturfag og bærekraftig utvikling ved å jobbe med sennagress. Studentenes opplevelser av dette arbeidet ble også undersøkt.
  • Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet 

    Reite, Andrea Kjekshus; Killengreen, Siw Turid; Mardal, Inger Else (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-19)
    Selv om pornografi har eksistert i årtusener har innholdet og tilgjengeligheten de siste tiårene utviklet seg i en eksplosiv fart. Barn og unge i Norge i dag har stor tilgang til digitale verktøy, og det er en økning i andelen som eksponeres for pornografisk innhold på nett. Denne studien har undersøkt hvordan denne nye hverdagen blir behandlet i barneskolen. Lærere i naturfag og samfunnsfag har ...
  • Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering 

    Madsen, Siri Sollied; Kleiven, Hanne Merete Hestvik; Mørreaunet, Sissel; Antonsen, Yngve; Steinsvik, Betty (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-14)
    I studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) forståelse av kvalifisering, sosialisering og subjektivering som utdanningers tre funksjonsområder. Studien bygger på kvalitative data og presenterer analyse av eksamensoppgaver ...
  • Forbitrelsens kunst : analyse og resepsjonsanalyse av to tekster av Amalie Skram og Torborg Nedreaas 

    Ramberg, Ingri Løkholm (Chapter; Bokkapittel, 2023)
    Amalie Skram dør i 1905, og Torborg Nedreaas blir født i 1906, som for å ta over en stafettpinne. Vi vet at Skram var en avgjørende leseropplevelse for den unge Nedreaas (Eriksen 1979; Grøgaard 1976). Hun oppga å måtte ta lange pauser fra å lese Skram fordi tekstene gikk sånn inn på henne – men at hun til gjengjeld var «ny hver gang» (Nedreaas 1973). Det er en gjenganger i forskningslitteraturen at ...
  • ”Jag tänkte att min blick skulle kunna hålla dem kvar i ljuset”. Sara Stridsbergs Beckomberga (2014) som pårørenderoman 

    Ramberg, Ingri Løkholm (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-21)
    Artikkelen er en analyse av Sara Stridsbergs Beckomberga. Ode till min familj fra 2014. Analysen tar sats fra dedikasjonen som står trykket sist i boken, som dedikerer romanen til alle som var innom parken på mentalsykehuset Beckomberga i årene 1932 til 1995. Med utgangspunkt i dedikasjonen leser jeg romanen som en pårørendefortelling, og diskuterer hvordan romanen utforsker pårørenderollen gjennom ...
  • "joiken er et landskap uten begynnelse, uten slutt" 

    Karlsen, Silje Solheim (Chapter; Bokkapittel, 2023-03-02)
    Joiken er ein sentral og viktig del av den samiske kulturen og littera-turen, som uttrykk og symbol, som ein karakteristisk munnleg lyrisksjanger som i dag fungerer både som brukslyrikk og kunstuttrykk, somnoko som held ting saman.
  • Urfolksperspektiver i engelskfaget 

    Holander, Stefan Hans Olof; Høvik, Knut Øystein (Chapter; Bokkapittel, 2023)
    Siden 2006 har kunnskap om urfolk inngått som en del av engelskfaget i norsk skole. Særlig litteratur, film og andre kulturelle uttrykk om urfolk fra Nord-Amerika, Australia og New Zealand har fått prege engelskundervisningen, lærebøker og eksamenssett. Med en revidert læreplan, nå også med fokus på samisk kultur, er tida moden for å utvide og variere utvalget av tekster, reflektere over selve ...
  • Seriously, where do illocutionary adverbs come from? 

    Haumann, Dagmar; Killie, Kristin (Chapter; Bokkapittel, 2023-12-22)
    This chapter reports on a corpus-based reappraisal of the two main hypotheses about the development of (content-related) illocutionary adverbs from lexically related narrow-scope readings: The reanalysis hypothesis, which relies on contexts in which the adverb is ambiguous between a narrow-scope and an illocutionary reading (bridging contexts), and the ellipsis analysis, which relies on structural ...
  • “Students are bringing the revolution into the classroom!” teachers’ and counselors’ perceptions of the need for psychosocial support in crisis-affected classrooms in Lebanon 

    Schenzle, Steffi; Schultz, Jon-Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-27)
    The still-evolving situation in Lebanon is characterized by multiple crises that affect students’ mental health and school functioning. This explorative study analyzes educators’ experience of students’ educational and psychosocial needs and their preparedness to deliver psychosocial support. Qualitative interviews were conducted with 19 public-school teachers and counselors in Lebanon. Educators ...
  • Transspråking i en samisk barnehageavdeling 

    Kleemann, Carola Babette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-29)
    Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. ...
  • Gifted Students’ Actualization of a Rich Task’s Mathematical Potential When Working in Small Groups 

    Simensen, Anita Movik; Olsen, Mirjam Harkestad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-31)
    This article examines gifted students’ (ages 13–16) groupwork on a rich task in mathematics. This study was conducted in Norway, which has an inclusive education system that does not allow fixed-ability grouping. The purpose of this study was to better understand how to cultivate mathematical learning opportunities for gifted learners in inclusive education systems. The analysis was conducted ...
  • ConBaT+: Possibilities and challenges in preparing student teachers in English for plurilingual education 

    Son, Minjeong (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-28)
    In this short article, I highlight some of the possibilities and challenges I have experienced as a teacher educator for English in employing ConBaT+, which is an approach that combines content-based teaching and plurilingual pedagogy. The approach aspires to promote interdisciplinary teaching, deep learning, and multilingualism as a resource by exploring a subject matter/content from different ...
  • Seeking a Strength-Based Approach to Assessment in a Multicultural Context: A Participator Approach 

    Simensen, Anita Movik; Johannessen, Ane Marthe; Huru, Hilja Lisa (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-06)
    In this paper we present our reflections on collaborative tests in mathematics as a strength-based approach to assessment in upper secondary school. Our reflections are based on analysis of studentstudent interactions during collaborative test situations and post-test interviews with the students. The participating students are from a town in Northern Norway and the surrounding areas, where the ...
  • Grepene som virker - Anerkjente læreres erfaringer fra tidlig innsats i matematikk 

    Bartholdsen, Camilla; Mathisen, Wibeke O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-10-31)
    Tidlig innsats har hatt stort fokus i den pedagogiske debatten gjennom de seneste tiårene. Ønsket er å øke læringsutbyttet for elevene, redusere behovet for spesialundervisning og minske frafall i videregående skole. Målet for denne forskningsoppgaven var derfor å finne ut hva de lærerne som lykkes i arbeidet med tidlig innsats i begynneropplæringa i matematikk gjør, og vår problemstilling ble da ...
  • Challenges, Opportunities, and Key Questions in Research for Mathematics in Indigenous and Migrational (MIM) Contexts Through a Language Focused Lens 

    Culligan, Karla; Dewolfe, Sacha; Simensen, Anita Movik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
    This paper presents some challenges, opportunities, key questions, and ways forward for research in mathematics in Indigenous and Migrational (MIM) contexts as discussed by the two featured panelists and mediated by the moderator in the closing symposium of the MIM Conference in Alta, Norway in November 2022. Punctuated with quotations, photos and images, the paper begins by introducing the three ...
  • Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher 

    Bjerkholt, Eva; Olsen, Knut-Rune; Brokke, Tonje Harbek; Madsen, Janne; Havre, Sissel; Hjardemaal, Finn; Antonsen, Yngve; Stenseth, Anna Maria Helena; Mork, Magnus; Skytterstad, Remi (Conference object; Konferansebidrag, 2023-03)
    STEP will develop research- and experience-based knowledge on transition from Master Initial Teacher Education (M-ITE) into the teacher profession to influence on further development, implementation and institutionalization of the Norwegian national framework for induction and mentoring Newly Qualified Teachers (NQTs). 
  • What digital tools teachers are ready to use in kindergarten – international comparative study with early childhood pre-service teachers 

    Demeshkant, Nataliia; Madsen, Siri Sollied; Janeš, Aleksander; Klančar, Andreja; Brito, Rita; Konca, Sami; Krasin, Serhii; Saure, Heidi Iren; O'Connor, Jane; Jwaifell, Mustafa; Thorvaldsen, Steinar; trusz, Sławomir (Chapter; Bokkapittel, 2023)
    This paper presents study results regarding digital tools and work methods which early childhood pre-service teachers consider using in their future pedagogical activities with children. These results are part of wider international research regarding the digital competencies of the students-future early childhood teachers. The purpose of the presented results is to compare students' attitudes towards ...
  • Early career teachers’ role in school development and professional learning 

    Antonsen, Yngve; Aspfors, Jessica; Maxwell, Gregor Ross (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-23)
    School improvement efforts rely on teachers’ capacity for professional development and learning. We investigate the kind of roles taken by early career teachers (ECTs) with a master’s degree from a research-based teacher education programme in relation to professional learning and school development in Norwegian schools after five years in the profession. The conceptual framework includes research ...

Vis mer