Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Bla i:
Nye registreringer
-
Debatt om lokal vindkraftutbygging på 9.trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ... -
Dramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med ... -
Når tekst får liv: Estetisk litteraturundervisning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan andreklassingers litterære faglighet kommer til uttrykk i estetisk litteraturundervisning, med særlig fokus på høytlesning, dramaaktiviteter og tegning knyttet til barneboken Apestjernen av Frida Nilsson (2021). Gjennom en kvalitativ kasusstudie analyseres elevenes evne til å fylle tomrom i tekst, danne forestillingsverdener, knytte tekst til eget liv og ... -
Matematiske samtaler i første klasse
(Master thesis, 2025)Matematiske samtaler blir ofte fremhevet som en sentral faktor for å støtte elevenes læring og utvikling i matematikkfaget. Imidlertid fremkommer det gjennom tidligere forskning at slike samtaler er mindre fremtredende i tidlig skolealder, sammenlignet med høyere klassetrinn. Med dette som utgangspunkt undersøker dette prosjektet følgende problemstilling: Hva kjennetegner en matematisk samtale i ... -
En mer praktisk ungdomsskole – tegninger, uteskole og kjemirelatert læring om drivhuseffekt i samspill
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvordan uteundervisning og praktiske aktiviteter kan påvirke ungdomsskoleelevers faglige utvikling innen temaer som drivhuseffekten og klimaendringer, med særlig vekt på kjemiske prosesser. Studien er forankret i behovet for en mer praksisnær naturfagundervisning i møte med globale miljøutfordringer. Naturfag, og særlig kjemi, kan oppleves som abstrakt og teoretisk, ... -
Litterære samtaler og deres betydning for elevers engasjement og innsats i stillelesing
(Master thesis, 2025)Stillelesing eller lesekvart er en vanlig arbeidsmåte i norskundervisning. Arbeidsformene brukes som en 10 til 20 minutter lang stillelesingsøkt hvor elevene skal lese for seg selv. I de siste årene er stillelesing blitt et omdiskutert tema. Får elevene det utbyttet som ønskes? Det har blitt hevdet at stillelesing har et potensial som ikke blir fulgt opp. Blant forslagene om hvordan dette potensialet ... -
Skoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap.
(Master thesis, 2025)Sammendrag Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet. I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle ... -
Strategisk ledelse for å ivareta arbeids- og læringsmiljø, slik at elever fullfører videregående opplæring
(Master thesis, 2025)Videregående opplæring i Troms jobber for å nå nasjonal målsetting om at ni av ti elever skal fullføre og bestå sin opplæring i 2030. I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt hvordan skoleeier og rektorer utøver ledelse av strategiarbeid i videregående opplæring for å nå målsettingen. Studien har et teoretisk rammeverk som omhandler fullføringsreformen, profesjonelle læringsfellesskap og metodikk ... -
Gorilla: A study of young learners’ creative responses to a picturebook
(Master thesis, 2025)Abstract Creativity is an important theme in English as a foreign language class. Different approaches are considered to nurture creativity in English in young learners. Many researchers have considered picturebooks to have immense potential to foster creativity in young learners, however, they have been underused for this purpose in primary school pupils. In this study, I have examined how a ... -
Ethical Selection and Deselection of Literature: Teaching Sensitive Topics for Tolerance and Empathy in Norwegian Classrooms
(Master thesis, 2025)Forbud, fjerning og sensur av barne- og ungdomslitteratur har i økende grad blitt et tema for diskusjon de siste årene. I deler av den vestlige verden unngår eller velger lærere bort visse litterære verk som omhandler sensitive temaer, ofte av bekymring eller frykt for å krenke elever eller deres hjem. Den flere hundre år gamle debatten om hvorvidt elever bør utsettes for utfordrende tekster for å ... -
Reading for Pleasure: Understanding Decline and Promoting Reading
(Master thesis, 2025)Children’s and young people’s motivation to read has shown a declining trend over time. This master thesis explores, through a literature review, the benefits of reading enjoyment, the challenges associated with fostering reading motivation and proposes measures to enhance reading engagement among children and young adults. The aim is to develop a deeper understanding of how teachers can contribute ... -
You don’t walk into a funeral and say: slay bestie, this is so Sigma!: Incorporating Gen Z slang in English lessons at a lower-secondary school
(Master thesis, 2025)Norwegian teenagers scores very high on English language proficiency, largely due to the extensive exposure they have to English though digital media and social interaction. This integration of language has led to use of informal linguistic forms, such as Generation Z (Gen Z) slang, in teens everyday communication. While the Norwegian English curriculum emphasizes language awareness and reflection, ... -
International Practices of Speech-Language Pathologists Working with Bilingual Speakers with Primary Progressive Aphasia
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-01-09)Background - Although primary progressive aphasia (PPA) is considered a rarer form of dementia, individuals living with PPA are increasingly identified by healthcare professionals. Research investigating speech-language assessment and intervention in PPA has been conducted primarily in monolingual speakers and little is known about clinical decision-making of speech-language pathologists (SLPs) ... -
Kritisk literacy i møte med kunstig intelligens
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative studien bruker innholdsanalyse, utprøvende undervisning og elevintervju for å undersøke hvordan en undervisningspakke fra Tenk.faktisk.no om kunstig intelligens fungerer, sett i lys av teori om kritisk literacy. Tenk har som overordnet målsetting å styrke barn og unges kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Undervisningspakken «KI i klasserommet» har forskjellig innhold, ... -
"Det er ikke bare om å vite, men om å faktisk forstå informasjonen, og KI kan veldig lett hjelpe deg å faktisk forstå det"
(Master thesis, 2025)Masteroppgaven adresserer et forskningsgap ved å undersøke elevers oppfatninger og holdninger til bruk av kunstig intelligens (KI) i naturfag. Selv om det er økt teknologisk utvikling og forskning på KI, er det relativt lite empirisk forskning på brukeropplevelser og effekter av KI-verktøy i undervisning, spesielt fra et elevperspektiv. Det finnes et behov for mer kunnskap om hvordan elever oppfatter ... -
Tiltak for elever som ikke har forventet leseprogresjon
(Master thesis, 2025)Formålet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke tiltak lærere bruker i møte med elever som ikke har forventet leseprogresjon, samt hvilke faktorer som oppleves som sentrale for å lykkes med intensiv leseopplæring i praksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, hvor virkeligheten forstås som noe som skapes i samspill mellom forsker og informanter. For å svare på ... -
What about the body? Traces of embodied learning in introductory EFL coursebooks in teacher education
(Master thesis, 2025)Denne avhandlingen undersøker hvordan kroppslig læring (embodied learning) er inkludert i introduksjonsemner i engelskfaget i norske lærerutdanninger. Kroppslig læring fremmer en mer holistisk tilnærming til læring, og forener kropp og sinn i konstruksjonen av kunnskap; imidlertid er feltet fragmentert og lite utforsket i EFL-forskning. I vår studie utforsker vi hvordan pensumbøker inkluderer kroppen. ... -
En liten dør i klasserommet
(Master thesis, 2025)Sammendrag I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ... -
Redesign av multimodale tekster i norskfaget
(Master thesis, 2025)Denne kvalitative intervensjonsstudien undersøker hvordan redesign kan brukes som klasseromsmetode for å styrke elevenes kritisk literacy-ferdigheter i norskfaget. Kritisk literacy er en sentral del av norskfaget, en forutsetning for demokratisk deltakelse, og omhandler tekstkompetansen som kreves i møte med et stadig mer komplekst tekstsamfunn. Studien utforsker hvilken mening som uttrykkes i en ... -
Fostering joy of writing through a narrative-driven video game: A study of Life is Strange in an L2 English classroom
(Master thesis, 2025)Skriving er ofte sett på som vanskelig og lite motiverende blant elever. Denne studien utforsker om ungdomsskoleelevers manglende motivasjon for skriving kan motarbeides ved bruk av dataspillet Life is Strange i en kreativ skriveoppgave. Studien baserer seg på intervju, spørreskjema og observasjoner gjort i en 9.klasse med 17 elever. Flere av de involverte elevene kjenner antydning til skriveglede ...